Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Niby racja, ale jak w sezonie grzewczym w ciągu dnia zrobi się za ciepło, to się otworzy okno na 15 minut i po kłopocie.

 

Po kłopocie, ale i po pieniądzach które będzie kosztowało wyprodukowanie ciepła które mogło zostać zmagazynowane i nie wyrzucone otwartymi oknami gdyby była akumulacja.

 

Edyta. A co z takim tygodniem? Przy braku akumulacji okaże się, że zyski słoneczne w dzień trzeba wyrzucać klimą (bo otwarcie okna nic nie da, jak na zewnątrz ponad 20*) a w nocy trzeba będzie dogrzewać się. Spora masa akumulacyjna znacznie to ograniczy stabilizując temperaturę (pewnie bez klimy w słoneczny dzień się nie obejdzie - ale w nocy akumulacja będzie wystarczająco grzała).

 

attachment.php?attachmentid=461208

 

Akumulacja jest jak najbardziej pożądana gdy chcemy mieć stabilną temperaturę.

Sierpien.jpg

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam dokładnie odwrotnie. Akumulacja jest tym ważniejsza, im niższe obciążenie cieplne. Inaczej zyski słoneczne będą bardzo przegrzewały dom a jak słoneczko zajdzie szybko zrobi się zimno. Oczywiście im niżej słoneczko nad horyzontem tym przegrzewanie mniejsze a wychładzanie zależy od temperatury.

Przy słabo ocieplonym domu przegrzewanie przynajmniej w sezonie grzewczym jest pomijalne bo wystarczy zmniejszenie mocy grzewczej. A w dobrze ocieplonym i bez grzania się przegrzeje, jak nie ma co ustabilizować temperatury.

Dokładnie tak, nic dodać nic ująć.

 

Dodam jeszcze, że widziałem gdzieś wyniki badań wpływu masy akumulacyjnej na zużycie energii grzewczej w "twardym sezonie grzewczym", czyli gdy słońce operuje krótko i nisko w ciągu dnia. Przy kilkakrotnym zwiększeniu masy akumulacyjnej zmniejszono zużycie o ... 3,5%. Piszę o tym, bo niektórzy wierzą w np magię energooszczędnych grzejników elektrycznych, jak to się tutaj pewien kolega eksponuje ze swoimi Jawo za kilka tysięcy złotych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby racja, ale jak w sezonie grzewczym w ciągu dnia zrobi się za ciepło, to się otworzy okno na 15 minut i po kłopocie. A w nocy niespodziewanych zysków raczej nie ma, dobrze dobrany i wyregulowany system ogrzewania i wentylacja mechniczna zapewnią stabilizację.

Czemu miałoby się robić za ciepło? Sezon grzewczy polega na tym, że trzeba grzać dom pomimo​ zysków słonecznych i bytowych. Za regulację temperatury odpowiedzialna jest elektronika, która jest bardzo szybka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dałem 5 tysi, to już nie te czasy, żeby takie drzwi kosztowały połowę wszystkich okien w domu ;)

 

Gdzie po tyle mają takie drzwi? Dobre drzwi pasywne powinny mieć skrzydło o grubości 10cm. Na allegro takie zaczynają się od większych kwot niż 5tys. Takie o grubości 85mm można kupić w granicach 5tys i nawet chciałem takie kupić ale otwór zrobiłem za mały a myślałem że dobry. Na drzwi między domem a garażem zrobiłem otwór na 90cm i ciężko mam nawet z drzwiami z leroya bo futryna na 895mm szerokości. Futryna wchodzi na styk i nie ma miejsca aby zapianować. Żeby zapianować to wydrążyłem rowki przez które wprowadzam wężyka od pianki. Jednym słowem trzeba się mocno nakombinować jak ogarnąć to co zepsułem. Pewnie temu bo na początku nie chciałem robić przejścia do garażu przez dom. Decyzję o tym podjąłem w dniu skręcania ścian parteru, ale temat chodził za mną od jakiegoś czasu. Na szybko zrobiłem za mały otwór i teraz muszę się z tym męczyć. Drzwi z skrzydłem o gr 40mm mają mniejsze futryny, ale min.55 musi być. Wspominam o tym się przestrogi dla innych. Proszę nie wierzyć w bajki że wszyscy producenci bez problemu robią drzwi na wymiary i że nie trzeba się przejmować dokładnym wymiarem otworu na nie. Na okna zgoda, robią na wymiar, ale drzwi mają każdy swój wymiar i trzeba się tego trzymać. Lepiej zrobić trochę większy niż za mały, przynajmniej w domach szkieletowych. W murowanych jest trochę łatwiej, bo zakładamy tarczę do betonu, rysujemy ile trzeba poszerzyć otwór i o parę centli można je obciąć i potem skuć. W szkielecie tak się nie da. Niby drewno i piłą tnie się łatwiej, ale są wkręty czy gwoździe i tak się nie da. To już byłoby chyba zmniejszać drzwi o jeden wymiar, ale ja uważam że do domu wejściowe to muszą być min 90-tki. Nawet na drzwi wewnętrzne trzeba się zastanowić jaki otwór bo inny trzeba zrobić dla ościeżnicy stałej, a inne dla regulowanej. W tym przypadku w szkielecie lepiej zrobić większy i potem ewentualnie dokręcić płytę by zmniejszyć, w murowanym to chyba mniejszy. Gorzej z wysokością by nie zrobić za niskie bo w każdym będzie problem. Ja robiłem na wys.210cm a szerokość otworu 92cm. Tyle że to mam od posadzki i odejdzie jeszcze grubość paneli gdy płytek.

BTW: w jakiej kolejności zrobić sprawy wykończeniowe? Chodzi mi o malowanie, montaż drzwi i paneli. Ogólnie to chciałem zrobić tak, że ściany i sufity robię na gotowo i maluję, potem panele i płytki a na końcu drzwi. Wszystko fajnie tyle że otwór na drzwi mam trochę większy i potem i tak będzie trzeba obrabiać (bo mam ościeżnice stałe) to zaś będzie trzeba tam szlifować, malować i będzie dużo syfu, który będzie siadać na podłogach i ścianach. Więc niby lepiej najpierw zamontować drzwi, a potem ściany malować i układać podłogi, ale za to będzie ciężko z obróbkami podłogi przy futrynach. No chyba że mi się tylko wydaje że będzie ciężko a tak nie będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niektóry jak budują to na działce się nie skupiają i czasem przez wiele miesięcy jest pobojowisko. Mnie to przeszkadza więc działkę też ogarniałem w miarę możliwości i tak przed domem trochę ogarniałem 20210825_073758.jpg20210828_133724.jpgzamiast typowych krawężników to wykorzystałem jakieś stare płyty betonowe, które kiedyś wykopałem jak z tyłu działki ogarniałem. Było ich chyba z 50, teściowa mówiła że kiedyś jej tata to układał na ziemi żeby na coś tam były, ale leżały tak kilkadziesiąt lat aż niektóre to wykopywałem spod 30cm ziemi. Ja wszystkie wykopałem które tam były, odłożyłem na bok i tak leżały dwa lata. Miałem zamiar je wsadzić w podjazd ale ostatecznie nie chciało mi się ich wozić bo są bardzo ciężkie a gruzu mi nie brakowało. Parę dałem sąsiadowi by sobie położył przed domkiem gospodarczym, a jak zacząłem przed domem równać działkę to sobie o reszcie płyt przypomniałem. Też po rozbiórce starej chałupy zostały parapety betonowe które też się nadały na krawężnik. Może nie wygląda to jakoś reprezentacyjnie, ale mają arę centymetrów grubości i nie rzucają się w oczy by jakoś raziły. A jak kiedyś będę miał nadmiar gotówki to je wyciągnę i dam normalne krawężniki. Na razie są inne priorytety. Wtedy robiłem chyba tylko ten kawałek i później kontynuowałem resztę w zależności jak mi się chciało czy nie chciało z tym robić. Ogólnie mam ciężko zacząć z takimi pierdołami, ale jak zacznę to musze skończyć gdy przychodzi kolej na dany etap. Wtedy zrobiłem kawałek który zasiałem trawką którą codziennie podlewałem rano i na wieczór gdy nie padało. W późniejszym czasie będzie kontynuacja równania działki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzie po tyle mają takie drzwi? Dobre drzwi pasywne powinny mieć skrzydło o grubości 10cm. Na allegro takie zaczynają się od większych kwot niż 5tys. Takie o grubości 85mm można kupić w granicach 5tys

Skąd wziąłeś ten wymóg 100m grubości skrzydła? Drzwi muszą być odpowiednio szczelnie, żeby przeszły próbę BDT (n50) oraz muszą mieć deklarowany Ud poniżej chyba 0,8. Nic o grubości skrzydła mi nie wiadomo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po krótkiej przerwie z zabawą z ziemia wziąłem się za ocieplanie ścian od środka wełną. Do tego taki obowiązkowy ubiór 20210829_203525.jpg, to był koniec sierpnia, w środku dość ciepło i praca tak ubranym to jest katorga. Z wełny leci dużo syfu, chyba nie tylko włókna, ale i kurz i inne pyły. Więc albo praca w masce, ale mogę mieć to w płucach. najgorsze jest to ze co jakiś czas trzeba wychodzić na świeże powietrze by wytrzeć maskę i dychnąć. Petralana wychodziła trochę taniej od rockwoola, ale jak już wspominałem, tu bardziej chodziło mi o jej wymiar który lepiej mi pasował. Za transport tirem tych palet zapłaciłem 600zł plus wynajęcie maszyny czterokołowej z widłami jakieś 300zł ale przyjechał mi popołudniu i fajnie to ogarnął. Z tym transportem nie wiem czy wyszło to tak korzystnie cenowo, ale jak już pisałem, wymiar 60x100cm mi odpowiadał, a 61cm z rockwoola to za szeroko. Najgorsze było to że jak chciałem kupić wełnę to tam gdzie chciałem kupić co było bliżej do mnie, jej nie mieli od ręki a czekania było parę tygodni. kupiłem tam gdzie była, ale to 300km ode mnie stąd taka cena za transport. Dodatkowo w ściany wewnętrzne nośne które są z kantówki o szerokości 145mm chciałem dać wełnę o grubości 15cm, ale takiej nie mieli i tez nie mieli o grubości 5cm. Zamiast 15cm dałem 10cm w tą ścianę a 5cm kupiłem w pobliskim składzie z rockwool, ale w dość fajnej cenie że nie było żalu. Jedynie potem miałem problem bo za szeroka o ten centymetr i musiałem ciąć, ale o tym później. Więc tak wyglądała zabawa z wełną 20210829_183739.jpg20210829_183732.jpg20210829_203547.jpg20210902_072612.jpg, ogólnie fajnie ją się układa, tylko że ten syf... nawet jak się tnie to i tak się dużo unosi. Jak z tym zacząłem to ciężko żałowałem że nie myślałem o czymś wdmuchiwanym. Jedynie pocieszał mnie fakt że samemu to miałem taniej, cieplej i wiem że dobrze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd wziąłeś ten wymóg 100m grubości skrzydła? Drzwi muszą być odpowiednio szczelnie, żeby przeszły próbę BDT (n50) oraz muszą mieć deklarowany Ud poniżej chyba 0,8. Nic o grubości skrzydła mi nie wiadomo.

 

Żeby całe drzwi miały poniżej tych 0,8 to skrzydło musi mieć 100mm grubości bo inaczej to nie wyjdzie, tym bardziej jak da się dla jakiś walorów wizualnych małą szybkę. A te co mają taką grubość to mają i potrójną uszczelkę i są takie jak trzeba. Nic na to nie poradzę że tak musi być jeżeli chcemy być szczegółowi. A takich drzwi nie kupisz za 5tyś. Tyle że drzwi zajmują ok.2m2 z całej przegrody ścian. Nawet jak będą mieć najgorszy współczynnik ciepła to i tak nie wpływają za bardzo na starty ciepła domu. Ja mam z skrzydłem o grubości 55mm bo innych nie dałem rady zmieścić ale mają podwójna uszczelkę. Szalu nie ma, ale nic nie poradzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby całe drzwi miały poniżej tych 0,8 to skrzydło musi mieć 100mm grubości bo inaczej to nie wyjdzie, tym bardziej jak da się dla jakiś walorów wizualnych małą szybkę.

Ale co nie wyjdzie? Okna też muszą być na profilu 100mm? A w nich to dopiero jest "szybka" - zobacz typowego fixa pasywnego. Uw schodzi do 0,6 i to właśnie rama jest słabym punktem całego okna, a nie szyba. Nie wiem skąd wziąłeś te 100mm, ale na szybko poszukałem rozwiązań kilku producentów i widzę drzwi pasywne o grubości np 86mm i Ud=0,54. Zobacz stronę 13 w katalogu Wikęd: https://wiked.pl/wp-content/uploads/2022/09/WIKED_CENNIK_2022-1.pdf

Podobnie np Aluhaus. Producenci drzwi kłamią, a okien piszą prawdę?:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po wypełnieniu ścian wełną w jakiejś części od razu przykręcałem płyty osb bo musiałem też robić miejsce na środku pomieszczenia przekładając paczki z wełną na ułożoną ścianę. 20210902_072623.jpg20210902_072639.jpg20210902_072655.jpg20210902_072658.jpg20210902_072703.jpg przy okna balkonowych gdy jest podwójny słupek to jest przy okazji nie 58cm między słupkami tylko 54cm, ale tą wełnę idzie tak ścisnąć by ją wsadzić bez obcinania. Trochę wybrzuszała się ale to nie był jakiś duży problem. Drugi raz chyba też bym użył tej wełny, źle się robi w masce i kombinezonie, ale trudno, nikt nie mówił że będzie lekko.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale co nie wyjdzie? Okna też muszą być na profilu 100mm? A w nich to dopiero jest "szybka" - zobacz typowego fixa pasywnego. Uw schodzi do 0,6 i to właśnie rama jest słabym punktem całego okna, a nie szyba. Nie wiem skąd wziąłeś te 100mm, ale na szybko poszukałem rozwiązań kilku producentów i widzę drzwi pasywne o grubości np 86mm i Ud=0,54. Zobacz stronę 13 w katalogu Wikęd: https://wiked.pl/wp-content/uploads/2022/09/WIKED_CENNIK_2022-1.pdf

Podobnie np Aluhaus. Producenci drzwi kłamią, a okien piszą prawdę?:D

 

Dobre pakiety 3 szybowe mają Ug=0,5 i jakieś 50-60mm grubości więc są lepsze od drzwi, dodatkowo dają uzyski słoneczne, a drzwi nie. Ja Ci piszę jakie powinny być porządne drzwi do domów typowo pasywnych. Wiem jakie producenci podają parametry drzwi, ale jak zapytasz o drzwi typowo do domów pasywnych, a nie energooszczędnych, to Ci powiedzą że takich nie mają. A oni nie podają Ud drzwi że to 0,54 tylko to jest często U grubości styropianu użytego do wykonania skrzydła. Odejmij sobie ramę która jest z drewna i w sumie jak to uśrednisz to nie wyjdzie Ci te 054 tylko więcej. Oni marketingowo walą ściemę do sprzedaży. Do wypełnienia używają zwykłego białego styropianu o lambdzie 042, przy grubości styro 8cm mamy 0,042/0,08=0,53, ale że dochodzi jeszcze jakaś blacha na obicie czy co tam dają to wyjdzie te 054 czy trochę więcej. Wiesz, na papierze można wszystko napisać, ale matematyki nie oszukają. no chyba że użyję XPSa i niektórzy tak robią, wtedy może uwzględniając ramę będzie dobry współczynnik Ud skrzydła, ale wątpię że tak robią przy drzwiach za 5tysi. Tak jak pisałem dobre drzwi do domów typowo pasywnych mają skrzydła o grubości ponad 100mm i kosztują w okolicach 10tyś wzwyż. Tańsze za połowę tej kwoty sa to drzwi do domów energooszczędnych, które nie są złe i być może szkoda przepłacać tym bardziej jak wspominałem że to tylko 2m2 powierzchni i te 5tyś więcej na cieplejsze drzwi niewiadomo czy się kiedyś zwrócą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z grubsza w miarę fajnie układa się wełnę między słupkami, ale trzeba też wyprowadzić kanalizację wewnętrzną która będzie schowana w ścianach. Rurę do kibelka wystawiam z ściany, więc muszę ją wyprowadzić na odpowiedniej wysokości. Różnie to bywa a żeby dokładnie wiedzieć jaką przyjąć tu kupiłem jeden kibelek by to sprawdzić i taka zrobiłem przymiarkę 20210819_204814.jpg, będą w sumie 3 kibelki więc przy każdym tak to musi być. Raczej nie wszędzie będzie taki sam i wiem że wysokość przyłącza może się trochę różnić, ale centymetr w tą czy tamtą nie ma znaczenia. Oczywiście na początek będę robił jedną łazienkę na dole, ale docelowo mają być trzy tak jak w projekcie. Będzie na to wszystko przygotowane a kiedy się to powpina to już nie wiem. Wszystko będzie zależeć od budżetu. Na dziś nie wygląda to zbyt optymistycznie bo jak jeszcze rok temu udało się kupić taki kibelek za ok.700zł to dziś mniej niż 1000 nie ma co szukać. Ta inflacja jest koszmarna.

Kontynuując wątek kanalizacji IMG_20210911_114156.jpgIMG_20210911_114203.jpgIMG_20210911_114234.jpgIMG_20210911_121531.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobre pakiety 3 szybowe mają Ug=0,5 i jakieś 50-60mm grubości więc są lepsze od drzwi, dodatkowo dają uzyski słoneczne, a drzwi nie. Ja Ci piszę jakie powinny być porządne drzwi do domów typowo pasywnych. Wiem jakie producenci podają parametry drzwi, ale jak zapytasz o drzwi typowo do domów pasywnych, a nie energooszczędnych, to Ci powiedzą że takich nie mają. A oni nie podają Ud drzwi że to 0,54 tylko to jest często U grubości styropianu użytego do wykonania skrzydła. Odejmij sobie ramę która jest z drewna i w sumie jak to uśrednisz to nie wyjdzie Ci te 054 tylko więcej. Oni marketingowo walą ściemę do sprzedaży. Do wypełnienia używają zwykłego białego styropianu o lambdzie 042, przy grubości styro 8cm mamy 0,042/0,08=0,53, ale że dochodzi jeszcze jakaś blacha na obicie czy co tam dają to wyjdzie te 054 czy trochę więcej. Wiesz, na papierze można wszystko napisać, ale matematyki nie oszukają. no chyba że użyję XPSa i niektórzy tak robią, wtedy może uwzględniając ramę będzie dobry współczynnik Ud skrzydła, ale wątpię że tak robią przy drzwiach za 5tysi. Tak jak pisałem dobre drzwi do domów typowo pasywnych mają skrzydła o grubości ponad 100mm i kosztują w okolicach 10tyś wzwyż. Tańsze za połowę tej kwoty sa to drzwi do domów energooszczędnych, które nie są złe i być może szkoda przepłacać tym bardziej jak wspominałem że to tylko 2m2 powierzchni i te 5tyś więcej na cieplejsze drzwi niewiadomo czy się kiedyś zwrócą.

No dobrze, masz swoje zdanie, wliczasz zyski słoneczne do U okna, twierdzisz że w drzwiach jest biały styropian 042 itd. Podałem konkretny model drzwi o dobrych parametrach. Wyraźnie tam napisano:

Ciepła ościeżnica Alu Hybrid z wkładem XPS poprawiającym termikę

Skrzydło drzwiowe z uszczelką, wypełnione pianką poliuretanową oraz ramiakiem z kompozytu z włókna szklanego z strukturą karbonu

Czyli nie biały styropian, żadna tam blacha itd. Na następnej stronie są drzwi za mniej niż 5000 zł i też spełniające wymóg domów pasywnych. To przecież tam wszystko widać jak na dłoni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producenci bloczków z BK też piszą że ich bloczki o gr 40cm są rewolucyjne bo nie wymagają dodatkowego ocieplenia i nadają się do budowania domów pasywnych. Powiem tak, na wierzę w to że przy grubości skrzydła 85mm i cenie ok.5tys dają oni materiał izolacyjny o lambdzie choćby 032. Według mnie o takich drzwiach można mówić najwyżej w granicach domów niskoenergetycznych prawie pasywnych. Ale do typowo pasywnych takie się nie nadają. A jak uważają że się nadają to niech w razie czego podpiszą gwarancję że te drzwi mogą być w domu pasywnym i jak ktoś by chciał się starać o odpowiedni certyfikat to go nie obleje przez drzwi. Wtedy to uwierzę że się nadają. Jak rok temu czy dwa byłem na targach budowlanych to na kilku wystawców z drzwiami chyba tylko jeden mówił że na drzwi do domów pasywnych, ale cena to w okolicach 10tys. Dziś przez inflację to musi być ponad 10tys. Ale każdy ma prawo wierzyć w co chce i nie mam zamiaru się o to kłócić, tym bardziej że sam z przyczyn o których wspomniałem nie mam nawet drzwi z skrzydłem o grubości 75mm a co dopiero 85 czy ponad 100. Też przez drzwi w skali całego budynku straty ciepła są tak niewielkie, że czy ktoś ma skrzydło o gr.55mm czy 85 lub 100 to nie ma większego znaczenia jeżeli nie chce się certyfikatów na dom. Ale nawet jakbym miał szerszy otwór to pewnie bym kupił te drzwi które pokazujesz bo już kiedyś ten katalog przeglądałem i mają fajne drzwi. Nie płaciłbym 10tys za drzwi tylko po to by mieć pewność że nadają się do domów pasywnych, no chyba że miałbym nieograniczony budżet, ale wtedy bym budował inny projekt który mi też się podobał ale był większy a zarazem sporo droższy. Moim zdaniem do domów pasywnych drzwi powinny mieć grubsze skrzydło ponad 100mm, ale każdy może myśleć co chce.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Certyfikat nie wymaga podpisanego oświadczenia, że "drzwi nadają się do domu pasywnego", tylko drzwi odpowiednim Uw i w odpowiedniej klasie szczelności.

Te dane zamieszcza producent w deklaracji i to wystarczy.

Nawet ja, choć nie mam "drzwi do domu pasywnego" mam wkład z XPS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producenci bloczków z BK też piszą że ich bloczki o gr 40cm są rewolucyjne bo nie wymagają dodatkowego ocieplenia i nadają się do budowania domów pasywnych.

 

Jak któryś pisze, to kłamie. Trzeba 48cm żeby minimum wymagane rozporządzeniem spełnić. A co dopiero pasywnością się chwalić.

 

Powiem tak, na wierzę w to że przy grubości skrzydła 85mm i cenie ok.5tys dają oni materiał izolacyjny o lambdzie choćby 032.

 

Ważne całościowe U a nie klocki, z jakich to jest zbudowane.

Ze świecą szukać drzwi wejściowych, co U dorównują tarasowym. Dziwne trochę, że producenci drzwi wejściowych nie idą w tę stronę (czy też odwrotnie - czemu tak trudno znaleźć drzwi tarasowe z sensownym zamkiem i możliwością zamykania od zewnątrz). To tanie rozwiązanie i energetycznie trudne do pobicia przez tradycyjne drzwi wejściowe. A antywłamaniowość? Jak ktoś ma okna i drzwi tarasowe w domu, to co za różnica, jak pancerne są drzwi wejściowe,?

 

Ale przy drzwiach wejściowych jest inny problem - szczelność. Drzwi tarasowe rozsądnie wykonane są dociskane przy zamykaniu całym obwodem. Dwie-trzy uszczelki pozwalają osiągnąć szczelność. W wejściowych nic nie jest dociskane przy zamykaniu. Więc i szczelność znacznie mniejsza - a to straty energii (których w U nie widać, bo to nie przez przewodzenie).

 

 

Moim zdaniem do domów pasywnych drzwi powinny mieć grubsze skrzydło ponad 100mm, ale każdy może myśleć co chce.

 

A co to daje, skoro i tak przegrają ze względnie cienkimi tarasowymi pod względem strat (a tarasowe jeszcze zyski słoneczne wpuszczą, jak szyby będą przeźroczyste - bo oczywiście można dać barwione czy okleić czymś).

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie nie. Wymagania odnośnie domów pasywnych mówią o U stolarki otworowej bardzo wyraźnie. Nie ma czegoś takiego jak "całościowe U".

 

Co to za wymagania, co opisują jaką lambdę ma mieć wypełnienie drzwi, a jaką futryna - a nie całościowe U drzwi? Dla przykładu moje drzwi mają Ud=0,85. Nie mam pojęcia, ile wypełnienie, ile ramiak, ile futryna, ile próg... Dla porównania drzwi tarasowe Uw=0,77 - tu wiem, że pakiet szybowy mam 0,5 (nie wiem, ile reszta komponentów).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...