Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Moje fundamenty zrobione, ale czy dobrze?


MMateusz

Recommended Posts

Cześć, ze względu na brak czasu przekazałem zrobienie całego domu generalnemu wykonawcy. Wykonanie jest zgodnie z projektem, fundamenty już zrobione więc raczej po ptakach ale teraz naszły mnie myśli czy jest to zrobione dobrze, wszedłem na forum, poczytałem folia PCV do niczego, dysperbit do niczego no i zrobiło mi się trochę słabo :) Powiedzcie czy OK i mi ulży czy źle i dobijcie przed świętami bardziej niż stopy procentowe w górę.

 

W skrócie: grunt leśny, piasek bardzo przepuszczalny, nawet po mega opadach grama wody nie było w wykopach ani nigdzie stojącej wody na działce. Na budowie się super nie znam, patrzę tylko jak jest robione i dogląda tego nadzorca, a zrobione było tak:

 

chudziak, na to beton w szalunku zbrojony, folia PCV, bloczki betonowe, następnie wieniec z betonu zbrojonego. Teraz między wieńcem a pierwszą warstwą silki też jest kolejna warstwa folii PCV. Izolacja pionowa to ta brązowa maź, domyślam się że to ten słynny dysperbit czy coś podobnego - 3 warstwy. Do tego XPS 15 cm i folia kubełkowa.

 

Niepokoi mnie też (podobno) brak możliwości zaizolowania poziomego tam, gdzie są startery, a żelbetu mam chyba sporo więc tego braku izolacji trochę jest. Jest to tłumaczone tym, że nie można przerywać ciągłości betonu i izolacja byłaby warstwą poślizgową dla następnie wylanego betonu. Widać to np. na pierwszym zdjęciu gdzie jak zbrojenie idzie w górę to pod tym jest przerwa folii PCV.

 

Foty w albumie google:

https://photos.app.goo.gl/w7y7XD1BRrj9XK1S9

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I w czym masz problem. Folia PCV pomiędzy ławą a ścianą fundamentową jest OK bo budynek bez piwnicy.

Dysperbit naniesiony solidnie ze trzy warstwy co przy przepuszczalnym gruncie jaki jest u Ciebie wraz z folią wytłaczaną i styrodurem będzie OK.

Jedyne co to pierwsza warstwa pod silką to mogła by być papa na lepiku wraz z folią, lub gruba papa termozgrzewalna, ale silka nie jest materiałem aż tak nasiąkliwym jak np. beton komórkowy to warstwa folii przy przepuszczalnym gruncie jest OK.

 

Co do przerwy w izolacji poziomej w miejscu słupów to zamiast folii i innych materiałów ślizgowych stosuje się izolację na bazie cementów np. Mapelastic.

Niestety z fotki wynika że ekipa będzie to zalewać razem ze ścianą, a słup posadowiony jest bezpośrednio na ławie.

Dlatego też zalał bym to mieszanką betonową z dodatkiem tzw. szklanej wody. To zapewni hydroizolację.

Jeśli jednak ekipa zalewała to na dwa etapy czyli najpierw do wysokości fundamentu i poziomu "0" to po związaniu wystarczy zasmarować miejsca dwuskładnikowym Mapelastic .

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, dziękuję za odpowiedź! W niczym nie mam problemu, po prostu chciałem się dowiedzieć czy na te warunki jest tu ok, nie chce na niczym robić głupich oszczędności stąd wolałem się poradzić mądrzejszych ode mnie czy czegoś nie dodać do tego co robi GW. Poczytam zaraz o tym Mapelastic.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mapelastic to hydroizolacja dwuskładnikowa. Tak jak mówiłem jeśli wylali tylko słupy w ścianach fundamentowych z wieńcem o którym wspomniałeś to można to zastosować w miejscach przejść zbrojenia. U Ciebie z opisu wynika że jest położona pierwsza warstwa silki, tak więc wieniec pomiędzy silką posmaruj mapelastic i ewentualnie będzie ona służyła jako klej do wystającej izolacji poziomej czyli folii.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niepokoi mnie też (podobno) brak możliwości zaizolowania poziomego tam, gdzie są startery, a żelbetu mam chyba sporo więc tego braku izolacji trochę jest. Jest to tłumaczone tym, że nie można przerywać ciągłości betonu i izolacja byłaby warstwą poślizgową dla następnie wylanego betonu. Widać to np. na pierwszym zdjęciu gdzie jak zbrojenie idzie w górę to pod tym jest przerwa folii PCV.

 

W przekrojach rdzeni, tak jak pisał kolega wcześniej, stosuje się izolacje mineralne (tzw. szlamy cementowe). Ale do tego zastosowania muszą to być szlamy sztywne. Wspomniany Mapelastic jest izolacją mineralną, ale elastyczną o czym świadczy dwuskładnikowość (ale nie tylko, śa też elastyczne jednoskładnikowe) - oprócz proszku jest baniak z polimerem do rozmieszania zamiast wody, aby jeszcze bardziej zwiększyć elastyczność (i to bardzo dobre pod tarasy czy do łazienki, ale za mała wytrzymałość na ściskanie w elementach konstrukcyjnych).

W tym miejscu bardziej pasuje Mapei M-Hydroizolacja.

 

Folia PCV może być jeśli jest gruba i wykonana z HDPCV. Lepiej było zastosować papę (4mm, modyfikowaną SBS, wystarczy zgrzewać na zakładach), bo łatwiej byłoby ją połączyć z innymi hydroizolacjami bitumicznymi. Przy łączeniu folii pozostaje użycie dodatkowych klejów, a to kolejny dylemat jakich klejów użyć aby zapewnić trwałe i szczelne połączenie na dziesiątki lat (dlatego ja wybrałem papy i nie doktoryzowałem się z klejów, tu nie pomogę).

 

Pod powierzchnią gruntu (nawet jeśli to sam piach) zawsze jest wilgoć, dlatego warto mieć szczelną izolację z każdej strony. Dysperbit nie jest najtrwalszym materiałem. Ale jeśli już tyle wykonano i jest to zasypane to już bym to tak zostawił, wielkiej tragedii nie ma (no chyba, że zasyp fundamentów wewnątrz był wykonany nieprawidłowo, to być może opłacałoby się odkopywać).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o dysperbit to mogę cię uspokoić. W tym roku musiałem wyciąć kawałek izolacji w ścianie fundamentowej domku gospodarczego, który budowałem w 2012 r. Ściana pomalowana była dysperbitem i na to był przyklejony styropian na placki. Po wycięciu styropianu dysperbit na ścianie wyglądał jakby dopiero co został naniesiony na ściany. Nawet kiedy odkuwałem placki kleju dysperbit nie odpadł. Także w opinie na jego temat nie wierzę. Na wierzchu masz xps-a i folię kubełkową więc elegancko. Osobiście nie mam przekonania do folii wolę papę ale mnóstwo ludzi stosuje folię, która posiada odpowiednie atesty i deklaracje zgodności z normami także powinno być ok. Ze zdjęć widać, że solidnie jest zbudowane i jest wieniec, na który nie wszyscy się decydują. Trzymam kciuki za dalszy etap prac. Powodzenia!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dysperbit i jemu podobne bazują na wodnym bitumie bezpiecznym dla płyt styropianowych. Nie wiem czy Abizol S Tytan też ale czytałem, że jest bezpieczny dla styropianu więc możesz spać spokojnie. Niektóre masy izolacyjne posiadają w swym składzie rozpuszczalniki, które niszczą właśnie styropian. Pozdrawiam:bye:

 

Link do twojej izolacji:

 

https://www.leroymerlin.pl/dachy-i-akcesoria/farby-i-uszczelniacze-dachowe/uszczelniacze-do-dachow/masa-asfaltowo-kauczukowa-do-styropianu-abizol-s-18-kg-tytan-professional,p74614,l454.html

 

lub ten:

 

https://sklep.pemdystrybucja.pl/pl/p/TYTAN-PROFESSIONAL-ABIZOL-S-dyspersyjna-masa-asfaltowo-kauczukowa-18-kg-/1477

Edytowane przez Sebixx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...