Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dom do 115m^2 - proszę o porady , parter czy pietrówka


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 500
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Odporność na ściskanie jest związana z wagą -> czym materiał budowlany ma wyższą odporność na ściskanie tym w zdecydowanej większości przypadków ma wyższą wagę.

 

Jeszcze ciekawsza teoria.

To wystarczy zważyć beton i wiesz, jakiej jest klasy? Tytan ma mniejszą odporność na ściskanie od stali? Wymyślasz coraz ciekawsze teorie. Nie wiem co bierzesz, ale podziel się. ;)

 

Tylko żeby ściskanie zachodziło - to musisz mieć z jednej i z drugiej strony przyłożoną siłę. TIR przyłoży Ci z jednej. Chcesz mieć pancernie - rób żelbet (np. Izodom2000 dobrze zazbrojony). Przy ścianie domu wiele czynników ma znaczenie - w tym grubość muru, jego kruchość, sprężystość, warstwy, klej itd. Nie odporność na ściskanie, bo uderzenie z jednej strony nie ściska materiału. Jak masz dom na wprost szybkiego zakrętu to może i warto się nad tym pochylić - ale jak wjeżdża w dom to IMO już za późno. To ogrodzenie jest ważne. A i tak wytrzymałość muru ma się nijak do odporności na ściskanie.

 

A no racja. Byłem pewien, że jeden z nas czegoś nie doczytał.

 

https://inzynierbudownictwa.pl/wykonywanie-bruzd-i-wnek-pod-instalacje-w-murowanych-scianach/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

A tu akurat teoria rozmija się z praktyką, ale w sumie czemu się dziwić - na rynku mamy kilka różnych materiałów służących do wznoszenia ścian, różniących się (i to kilkukrotnie) wytrzymałąośćią na ściskanie, kruchością a norma jest jedna.

 

Silikat 18cm:

42039d93e266.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale tam jest napisane ile nośności traci ściana z silikatów i ceramiki. Jak weźmiesz 9 MPa i odejmiesz te wspomniane 15%, a nawet i 30%, to dalej masz dwa razy większą nośność niż BK. Jeżeli robienie bruzd w ścianach nośnych silikatowych 180mm jest ryzykowne, to w ogóle powinno się zabronić stosowania BK o jakiejkolwiek grubości. No i ciągle mówimy o parterówce, a nie drapaczu chmur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę ustosunkować się do znów podanych półprawd i niedopowiedzeń.

 

Weź nie rozsiewaj tej dezinformacji

Przeczytałem wątek. To Twoje uwagi. W dodatku oparte na nieorawdzie. Należy czytać całość. Podana przeze mnie strona NIE liczy ciepła bytowego, zysków , strat etc. Służy do szacowania, wskazywania relacji itp. w podanym przeze mnie służyło wskazaniu % ilości strat ciepła przez przenikanie dla ścian , okien, dachu itd.

 

Z czego niby ma ściana nasiąkać? Budujesz dom, czy saunę parową? Ileż to domów z BK rozpadło się po powodzi stulecia?

Kliknąłbyś wreszcie w moją sygnaturkę, bo powtarzasz tylko jakieś mity.

Faktycznie

tuż po wyprodukowaniu BK jest dosyć wilgotny. Taka technologia produkcji. Ale to tak, jakby się przejmować wilgotnością tynku tuż po wyprodukowaniu ;)

 

 

Potem "Ostatecznie mur wykonany z betonu komórkowego stabilizuje wilgotność na poziomie od 1,5 % do 6 % masy."

 

Dla miłośników teorii o nie radzeniu sobie BK z wilgocią nie potrafiących podać żadnych parametrów, źródeł czy danych:

 

"W dwa miesiące po ustąpieniu wód powodziowych zalane ściany domów z bloczków Ytong wyschły od maksymalnego nasycenia wodą (~50 ÷ ~60% masy) do wilgotności ~35% masy. Po około roku od zalania wilgotność w badanych domach spadała do poziomu poniżej 10% masy."

 

Źródło

Naprawdę za źródło wiarygodnej informacji wskazujesz producenta sprzedawanego produktu? W deklaracje spalania pojazdu podane przez producenta też wierzysz? Rly...

 

 

 

 

Mam budę dla psa. Stoi na bloczkach BK cztery lata. Nic im się nie dzieje, chociaż są w warunkach, jakich w ścianie domu nie doświadczają. Mam w rodzinie dom z BK który chyba ponad ćwierć wieku stał nieotynkowany. Nic mu się nie stało.

Ale ja nie chcialbym tam mieszkać. Ty chciałbyś w budzie mieszkać? Argument z d...

 

 

Owszem. Co lato wpisy o upałach na poddaszu i problemach z dogrzaniem w zimie. Jakbyś nie chciał na siłę udowodnić swojej tezy to byś zbudował parterówkę i z lanym stropem.

Zdecydowanie nie wiem co autor chciał przekazać. Rozumiem, że nie zgadza się z tezą, że sulikat jest lepszym izolatorem niż bk, lecz jaki to argument ? Wejdź do identycznego domu z silikatu latem, a wejdź do domu z bk. Zrozumiesz. No fakt, jeśli nie masz dachu lub izolacji na nim, to będzie gorzej, lecz wciąż lepiej niż w domu z bk.

 

 

Może dałeś sobie wcisnąć coś, co projektant miał gotowego (ale i wtedy wątpię, że dostałeś projekt wykonawczy)? Każdy, kto zbierze oferty się o tym przekona. Zgodnie z rekomendacją Stowarzyszenia Architektów Polskich koszt projektu domu przygotowanego na indywidualne zamówienie powinien wahać się w granicach 3 % do 7.5 % całkowitego kosztu budowy domu.

Nawet nie śmie zgadywać skąd czerpiesz pomysłu na tego typu "argumenty" w dyskusji. Uprawiasz Waśmość erystykę. Zapraszam do retoryki.

Mój projekt to projekt indywidualny - rozrysowany przez nas. Architekt zajął się naniesieniem na papier. Gwarantuhę, że ciężko znaleźć drugi taki.

 

Wracając do meritum i powtarzając - b/k vs silikat - ostatecznie to mało istotna różnica (każdy będzie dobry), CHYBA że sam będziesz robił - wtedy zdecydowanie silikat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale tam jest napisane ile nośności traci ściana z silikatów i ceramiki. Jak weźmiesz 9 MPa i odejmiesz te wspomniane 15%, a nawet i 30%, to dalej masz dwa razy większą nośność niż BK.

 

Masz tabelki w jakich ścianach jak głęboko można bruzdować. 176-225mm max 10mm bruzdy bez ograniczenia w długości (czytaj też uwagę 1 pod tabl. 2).

 

 

Zdecydowanie nie wiem co autor chciał przekazać.

 

Ułatwię Ci naukę czytania ze zrozumieniem. Jakbyś selektywnie cytował to łatwiej by Ci bylo.

 

Ja wybrałem silikat z uwagi na akumulucyjność i akustykę.

 

Komicznie to brzmi, jak ktoś ma poddasze bez lanych skosów - czyli akumulacji tyle, co kot napłakał a akustyka tragiczna.

 

Akumulacyjność śmieszna? Nie będę komentował - dużo jest materiałów do poczytania o tym.

 

Piramidy stoją tyle lat bo są zbudowane z surowca, który ma dużą odporność na ściskanie, więc jest ciężki i trwały.

 

A dwie wieże z materiału o odporności na ściskanie 1000 MPa poległy, jak dwa pojazdy w nie wjechały.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Frofo007 projekty, które mi się podobają mają mniejszy kąt nachylenia dachu... w mojej Gminie to jakaś porażka, stodołe kur.. czy garaz możesz postawić o mniejszym kącie nachylenia, ale dom już nie. Socjalizm .

 

Nie planuje robić stropy samego, pisałem o murowaniu ścian , nie o stropie.

 

Mam totalną rozkmnię, nie chce poddasza użytkowego i nigdy nie będzie. Jaki strop robić - drewniany, wiązary, gęstrożebrowany, żelbetowy.

Jakie to w ogóle są wartości pieniądza i czasu budowy... (firma to będzie robić), jaki rząd różnicy...

 

@casual, w promieniu 10km to ja mam z 10 składów budowlanych, także mam skąd materiał brac, nawet wiele firm na OLX daje też dobre ceny (przykład pisałem porotherm P+W 25 8,5brutto - transport w cenie, ale ten pustak odpada, czy stal 3900 netto/1t).

 

to co ja chcę zrobić to - murowanie ścian działowych i skośnych , styropian pod podgłówke, gruntowy projekt ogrzewania podgłowego , dobór i parametryzacje pompy ciepła powietrze - woda, instalacje elektryczną, układanie paneli, malowanie, zapewne skręcanie i montaz kuchni (będe to modelował 3D a później wykonanie na CNC w firmie) i coś tam na pewno jeszczze będzie (być może ocieplenie z kolega.., ma firmę)

 

Takie rzeczy jak stan zero, strop(jakkikolwiek by to był), konstrukcja i pokrycie dachowe, tynki firma

 

 

@Sativium, czy te wiazary to są takie pewne, nigdy na żywo konstrkcji tego nie widzałem... później jest pieprzenia z robienie sufitów..

Czyli generalnie lepiej znaleźć gotowy projekt z kątem dachu 35 stopni niż po prostu bawić się w adaptacje na samym poczatku..?

 

@Kaizen,

czyli uderzać w BK 24x24x59 , jakiej konkretniej firmy.

Dzisiaj z mojej miejścowości dzwoniła właścicielka i mówiła, że coraz większa dostepność BK bo wcześniej był dramat i w ogóle prognozowała wstrzymać sie z zakupem stali, bo ma spaść do 4k brutto, dzisiaj mówiła, że od wczoraj cena 50zł na tonie poleciła..

 

Co takiego fajnego jest w tym:

Arosę II - przecież to zwykła stodoła.

 

Lena Eko - piękny dom... ale ten dach przy 35 stopniach... (jeb... urzędniki...)

 

Pisałem do gminy wczoraj maila , odnośnie MPZP , czy da się jakąś to przerobić (aby był np, 30 stopni mozliwy ) itd, i oczywiscie zero odpowiedzi

 

 

@zeusik 6

 

Pani ze składu odemnie mówiła, że będzie mieć w ofercie BK za 12zł brutto (ogólnie wysłalem do kilku składów oferty na pustaki porotherm, BK, stal itd, żeby mieć podglad na aktualne ceny)

 

 

Podoba mi się ta dyskusja o BK na mokro, bo też słyszałem, że jak się buduje BK to od razu trzeba przykrywać, bo niby wilgoci nie lubi...(nie znam się to nie odpowiadałem)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro coś wiesz i skończyłeś odpowiednią szkołę to wytłumacz -> udowodnij laikowi.

Dla mnie to jest pozbawione logiki, że ciężka ściana i lekka ściana ma takie same szanse w zderzeniu z tirem. Bo dochodzimy do absurdu, w którym hipotetyczna ściana ważąca 0,1 tony, 0,5 ton, 5 ton, 50 ton - zachowa się tak samo. Wytłumacz inżynierze jak to możliwe.

.

 

Uważasz, że kilkadziesiąt szt bloczków z silikatu będzie dla Tira zauważalnie większą przeszkodą, niż kilkadziesiąt bloczków z BK ?

To takie pytanie naprowadzające, po tym, jak we wcześniejszym poście pisałeś o 5 i 15 tonach

 

Drewno jest bez wątpienia lżejsze od silikatu, ale ściana z bala zachowa się przy takim zderzeniu lepiej, niż ściana z silikatu.

Dziwne, prawda ?

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz patrz mądralo:

 

XPS 300: odporność na ściskanie: 0,3MPa, waga m3: około 33kg

Beton komórkowy 500: odporność na ściskanie: 2,5MPa, waga m3: 500kg

Beton komórkowy 700: odporność na ściskanie: 4MPa, waga m3: 700kg

Silikaty: odporność na ściskanie: 15MPa, waga m3: 1600kg

Beton: czym wyższa klasa odporności na ściskanie tym cięższy.

Stal: odporność na ściskanie: 200MPa, waga m3: 7900kg.

 

Jednak brniesz w tezę, że wystarczy zważyć beton aby określić jego odporność na ściskanie? Jakoś takiej metody nikt nie stosuje.

 

Szkło 1000MPa.

I co z tego wynika? Bunkrów jakoś ze szkła nie budują "mądralo".

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co takiego fajnego jest w tym:

Arosę II - przecież to zwykła stodoła.

 

Dalej kupujesz elewacje? Ja funkcjonalność i TCO.

Dla mnie Arosa II ma idealny układ pomieszczeń. Hydraulika skondensowana tak, jak tylko można (minimalizacja kosztów instalacji i strat na CWU). Ławy tylko po obrysie. Brak ściany kolankowej. Prosta bryła (w Lenie bez sensu wcięcie, które zmniejsza PU a zwiększa koszty).

Pokaż mi inna "zwykłą stodołę" o podobnej funkcjonalności - to Ci wytłumaczę różnice.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arosa i Lena jeśli chodzi parterówki to najlepszy stosunek funkcjonalności do wyglądu (w arosie wywalam dach dwuspad). Ale nie każdemu się takie coś może podobać, Arosa ma w końcu 16m długości, może przypominać stodołę i ja to zupełnie akceptuje jeśli ktoś mówi, że się jemu nie podoba. Druga kwestia nie każdy zwłaszcza w mieście ma działki by umieścić arosę, bo jak doliczymy jakiś garaż na działce to wyjdzie że potrzeba jakieś 10 arów terenu by nie życ w ścisku.

 

Ale co do funkcjonalności i taniosci się zgodzę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arosa i Lena jeśli chodzi parterówki to najlepszy stosunek funkcjonalności do wyglądu (w arosie wywalam dach dwuspad). Ale nie każdemu się takie coś może podobać, Arosa ma w końcu 16m długości, może przypominać stodołę i ja to zupełnie akceptuje jeśli ktoś mówi, że się jemu nie podoba. Druga kwestia nie każdy zwłaszcza w mieście ma działki by umieścić arosę, bo jak doliczymy jakiś garaż na działce to wyjdzie że potrzeba jakieś 10 arów terenu by nie życ w ścisku.

 

Ale co do funkcjonalności i taniosci się zgodzę

 

Myślę że faktycznie oba domy bardzo fajnie zaprojektowane jak na masówkę, ja widzę tylko kilka problemów:

 

- "standardowe" duże przeszklenia - cudne do górskiego domku, IMO beznadziejne w gęstej zabudowie. Ja mam niestety wszędzie dookoła sąsiadów (gęsta zabudowa, centrum miejscowości" i duże przeszklenia to tylko coś, za co trzeba będzie sporo zapłacić a potem konsekwentnie zasłaniać, bo somsiad patrzy ;) Ale to w dużej mierze kwestia lokalizacji. Dla obszarów z widokiem na pole/las świetne, do mojej działki słabiuteńkie.

- elementy ozdobne na elewacji (ale nie trzeba ich robić oczywiście) - cena, cena, cena :(

- wentylacja grawitacyjna w projekcie.

 

oprócz tego bardzo fajny domek. Ja zrobiłem inaczej w swoim projekcie indywidualnym, tj. nie zrobiłem dużego salonu (kwestia tego, jak chcemy żyć, mi duże pomieszczenie do oglądania netflixa niepotrzebne i byłby to trochę zmarnowany metraż, za to potrzebne mi jest pomieszczenie warsztatowe do grzebania w elektronice), plus dużo mniejsze przeszklenia sumarycznie (i tak muszę zasłaniać roletami, więc płacenie za nie w tym miejscu nie miałoby sensu).

 

W razie czego mogę wyburzyć ścianę sypialni i uzyskać 30m^2 samego salonu (100m^2 powierzchni), kuchnia jest osobno i ma 10m^2 bo jestem zdecydowanym fanem rozdzielania pomieszczeń mieszkalnych od gospodarczych ;) Kwestia preferencji oczywiscie.

 

Moja chatynka wyglądała tak na przełomie SSO i SSZ https://i.imgur.com/hSEdfOP.png gdyby kogoś ciekawiło.

 

Koszt budowy wyniósł 210k za SSZ, z czego robocizna sumarycznie koło 80k (niestety - Warszawa - licząc za SSO, dach, okna i drzwi). Warto dodać, że dla kiepskich warunków gruntowych - piach nośny dopiero na 120cm, wcześniej torf i glina.

 

Nie wiem, ile kosztowałaby mnie taka Arosa, sądząc po dużych przeszkleniach i większej powierzchni to pewnie więcej po cenach z 2021. Pewnym źródłem oszczędności byłoby też całkowite zrezygnowanie ze ściany kolankowej i potencjalnej adaptacji poddasza, to jednak ucięłoby drogę do potencjalnego powiększenia metrażu domu ze 100m^2 do ~150m^2 w przyszłości, a fajnie mieć taką możliwość kosztem "nietragicznym".

Edytowane przez Mokebe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaki masz koszt m3 żelbetonu a jaki m3 szkła? Rozumiem, że o szybach pancernych nie słyszałeś?

 

I mają więcej niż 1000MPa odporności na ściskanie, niż zwykłe? Czy ten parametr jest bez znaczenia, skoro samoloty weszły w dwie wieże jak w masło i argument o TIRze vs wytrzymałość na ściskanie jest od czapy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...