Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dom do 115m^2 - proszę o porady , parter czy pietrówka


Recommended Posts

Też mam takie duże pomieszczenie mimo że ogrzewam pompą i pod tym względem mogłoby być dużo mniejsze. Ale mam w nim pralkę, suszarkę, pompę, odkurzacz centralny, zmiękczacz wody, duży zlew gospodarczy i miejsce na rozstawienie zwykłej suszarki. Jak najbardziej jest potrzebne i nie wyobrażam sobie domu bez niego.

 

Mokka z dachem czterospadowym będzie wyglądała kiepsko, bo jest wąska i długa. Dla dachu czterospadowego najlepsze są domy na planie zbliżonym do kwadratu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 500
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Tylko w moim odczuciu, pięknie taki dach kopertowy wygląda przy kącie dachu 25-30.

Przy 35 , mam wrażenie, jakby to był taki masywny.

 

Budujesz dom w Teksasie, gdzie będzie wyłaniał się zza widnokręgu? Bo z bliska, w polskich realiach dachu widzisz tyle, co nic. A jak go postawisz węższą ścianą do drogi, to nawet "przytłaczający" dach będą oglądać dwaj sąsiedzi (o ile ani oni, ani Ty nie posadzicie krzaków czy drzewek przy płocie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to możesz iśc do architekta, niech Ci zrobi taką mokkę tylko z dachem kopertowym 35 stopni, Jest u mnie pare takich domków, troche góruje ten dach nad elewacją ale jako całośc myślę ze ładnie wygląda, zreszta przy domku 14x10 coś tu będzie wyglądać na wielkie? A już wiesz czy strop beton czy wiązary lub drewniany? I czym zamierzasz ogrzewac dom, mokka ma duża kotłownie pomiedzy salonem a pokojem, chyba na paliwo stałe, potrzebna Ci taka czy bys cos zmienial?

 

Raczej strop żelbetowy, stal tanieje.

Strop drewniany bardziej rozważałem jak wiązary,, ale kilka osób (po za forum) mówiło, że co żelbet to żelbet, a zrobienie sufitu podwieszanego w cale przyjemne nie jest.

Ale ostateczności jeszcze nie znam.

 

Ogrzewanie tylko Pompa ciepła powietrze - woda (monoblok). Ta duża kotłownia w MOKKA, mogłaby posłużyć dla umiejscowienia rozdzielaczy hydraulicznych, rozdzielnicy elektrycznej i osprzetu typu odkurzacz itd., deska do prasowania, mop .

Zostawiłbym jej te wymiary, naprawdę taka graciarnia może się przydać

 

Też mam takie duże pomieszczenie mimo że ogrzewam pompą i pod tym względem mogłoby być dużo mniejsze. Ale mam w nim pralkę, suszarkę, pompę, odkurzacz centralny, zmiękczacz wody, duży zlew gospodarczy i miejsce na rozstawienie zwykłej suszarki. Jak najbardziej jest potrzebne i nie wyobrażam sobie domu bez niego.

 

Mokka z dachem czterospadowym będzie wyglądała kiepsko, bo jest wąska i długa. Dla dachu czterospadowego najlepsze są domy na planie zbliżonym do kwadratu

 

o i właśnie kolejne argumenty , żeby ta kotłownia czy pomieszczenie techniczne miało takie wymiary.

 

Budujesz dom w Teksasie, gdzie będzie wyłaniał się zza widnokręgu? Bo z bliska, w polskich realiach dachu widzisz tyle, co nic. A jak go postawisz węższą ścianą do drogi, to nawet "przytłaczający" dach będą oglądać dwaj sąsiedzi (o ile ani oni, ani Ty nie posadzicie krzaków czy drzewek przy płocie).

 

Drzewka już z jednej strony są, ale one nie urosna duże (wrzucałem zdjęcie jak fizycznie działka wygląda).

 

----

 

Pewnie macie zemnie dużą beke, że nie mogę na nic sie zdecydować... Ale to jest decyzja na całe życie i nie chce tego zjeb... jak parę innych wydarzeń w życiu....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Mokka z dachem czterospadowym będzie wyglądała kiepsko, bo jest wąska i długa. Dla dachu czterospadowego najlepsze są domy na planie zbliżonym do kwadratu

 

Czy ja wiem? Kalenica będzie miała jakąś tam długość ale nie będzie to wyglądało słabo, przynajmniej wg mnie. Są typowe projekty pod podobne wymiary i mają dachy czterospadowe. Jeśli bardziej kwadrat to dach będzie bez kalenicy, taki szczupak, co kto lubi.

 

Spokojnie, pierwszy dom jest przeważnie dla wroga, co byś nie zrobił i tak wyjdzie w praniu jak byś inaczej to zrobił. Mokka wydaje się ok, normalny domek z trzema sypialniami, takich to multum na stronach z projektami. Popatrz też na szczegóły projektów, min wymiary pokoi czy Ci pasują bo niektóre parterówki potrafią mieć 8m2 pokoiki, coś w stylu pokoju w mieszkaniu w bloku. Sprawdź szerokość salonu porównaj do miejsca gdzie mieszkasz, wg mnie 5 metrów to minimum w salonie.

 

Swego czasu jak szukałem projektu to Tryton też przypadł mi do gustu, zobacz też go.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mokka to ma pokoiki po 12m^2.

 

Takie też mam w domu rodzinnym, gdzie mieszkam, wydaja się ok.

 

Co do salonu, ja w domu rodzinnym mam salon 50m^2... ogromny i dlługi, ale dom ma 3 kondygnacje (pewnie z 250m^2...).

Przy takim , to każdy salon będzie mały.

 

Tryton piękny dom, widać wyraźnie, że kopertówka przy 30 stopniach wygląda znacznie lepiej jak przy 35 stopniach...

 

Gdyby nie miał tak zjebanego MPZP... to bym się dawno nie zastanawiał... Najbardziej mnie wkur... że kilometr odemnie jest inna gmina już, i tam już można dach 30 stopni... Bareja by sie uśmiał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie podjąłem decyzje, będę tworzyl tą Mokke:

 

https://www.extradom.pl/projekt-domu-mokka-WOF1072

 

Wejście od strony dojazdowej do działki(wrzucałem zdjęcia)...

 

Tylko kilka pytań od Was

 

1) Jaki wkoncu ten strop wybrać, większość na youtube przy parterówce nie robi monolitycznego stropu...

2) Dachówka ceramiczna czy cementowa?

3) Najpierw szukać architekta do adaptacji i kupić dopiero projekt po rozmowie z nimi, czy kupić projekt i szukać architekta

4) kupować już materiały - Beton komórkowy (u mnie na pierwszym lepszym składzie solbet np 15,5brutto/szt z dojazdem), czy czekać do jesieni(i tak nie dostane wcześniej pozwolenia)

5) Coś z oknami kombinować?

6) Grzanie to pompa ciepła powietrze - woda(a może glikolem nawet, przeliczę to jeszcze)

 

 

Tak jak pisałem kiedyś, prace które wykonam sam(lub z tatą i znajomymi to) :

- murowanie sciean nośnych i działowych

- ocieplenie

- Instalacja elektryczna

- Podłogówka

- Podłoga(panele)

- Malowanie

- Skrecanie mebli itd.

Edytowane przez ranerd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. ja bym brał betonowy, czemu? bo taki jest w typowym projekcie, zmiana na drewniany lub wiazary to pewnie bedzie koszt u projektanta.

2. gdzie wygrywa cena tam bym brał

3. jesli jestes zdecydowany na 100% na ten projekt (ulozenie scian nosnych itp), a jedyne zmiany to zmiany nieistotne to bym bral projekt typowy

4. a ktoz to wie

5. wielkosc? rozmiar? bedziesz mial na to jeszcze czas, na etapie budowy mozna to zmieniac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupując przez projektanta możesz jakąś stówkę czy dwie oszczędzić, często u nich trochę taniej.

Co do wiązarów - kwestia czasu/ceny/użyteczności na czym ci bardziej zależy.

 

Dom na wiązarach możesz zamykać dachem i oknami praktycznie tydzień po wymurowaniu ścian i zalaniu wieńca. Jeśli czas jest ważny to monolit tego nie przebije.

Cena - wiązary+sufity podwieszane+podłoga pod stryszek dalej będą pewnie tańsze niż monolit+więźba. Ocieplić dokładniej możesz nasypem z wełny lub celulozy.

Wiązar daje większą elastyczność w prowadzeniu instalacji WM, elektrycznej. Plusy monolitu - wiadomo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupić projekt to jest 5 min. Na twoim miejscu bym się powstrzymał do momentu rozmowy z architektem.

 

Cena - wiązary+sufity podwieszane+podłoga pod stryszek dalej będą pewnie tańsze niż monolit+więźba. Ocieplić dokładniej możesz nasypem z wełny lub celulozy.

Wiązar daje większą elastyczność w prowadzeniu instalacji WM, elektrycznej. Plusy monolitu - wiadomo.

 

Jako właściciel wiązarów, po podliczeniu wszystkiego, stwierdzam, ze wcale nie było specjalnie taniej niż bym zrobił monolit - przynajmniej w czasach kiedy się budowałem. Kwestia 5, może 10 tyś. Przy wiązarach jak policzysz sufity powieszane, jakieś deskowanie, OSB na stryszek itp - wyjdzie podobnie. Chyba że robisz bieda wersję, sam sufit podwieszany i na to sypiesz celulozę to może coś tam przyoszczędzisz.

Patrząc na to że klimat się zmienia i trąby powietrzne pojawią się i u nas - teraz robiłbym monolit. Jak porwie dach, to strop zostanie. Druga sprawa - wiem, ze planujesz parterówkę - i dobrze. Ale gdyby coś nieprzewidzianego w życiu się trafiło to zawsze przy monolicie możesz zaadaptować również poddasze - zwłaszcza że kąt dachu masz jaki masz. Podobnie przy ewentualnej sprzedaży domu, dla kupującego to może być spory plus, że poddasze będzie łatwiej ogarnąć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Jaki wkoncu ten strop wybrać, większość na youtube przy parterówce nie robi monolitycznego stropu...

2) Dachówka ceramiczna czy cementowa?

3) Najpierw szukać architekta do adaptacji i kupić dopiero projekt po rozmowie z nimi, czy kupić projekt i szukać architekta

4) kupować już materiały - Beton komórkowy (u mnie na pierwszym lepszym składzie solbet np 15,5brutto/szt z dojazdem), czy czekać do jesieni(i tak nie dostane wcześniej pozwolenia)

5) Coś z oknami kombinować?

6) Grzanie to pompa ciepła powietrze - woda(a może glikolem nawet, przeliczę to jeszcze)

1. strop drewniany lub brak - tanio, szybciej, łatwiej, ograniczone lub brak możliwości adaptacji poddasza. Monolit - drożej, wolniej, większą stabilność i odporność konstrukcji, możliwość adaptacji w razie potrzeby.

2. Co w dobrej cenie i wyglądzie.

3. Zdecydowanie najpierw architekt.

4. Wróżenie. Przychylalbym się do tezy za 2023 może być tańszy. Na pewno w robociźnie , a w materiałach być może też (obecnie surowce tanieją, eksperty wieszcza kryzys)

5. Co kombinować? Zakup czy zmianę na inne?

6. Ok. Good for you.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym myślał jednak by poczekać do 2023.

 

Jeśli masz 15,5 zł brutto za solbet (Jak mniemam jeden bloczek gr. 24cm), to są to przysłowiowe ceny z dupy.

 

Ja płaciłem 6,6zł brutto za jeden bloczek w 2021, a ktoś, kto budował w 2017, płacił niecałe 3 zł.

 

Uważam, że przepłaciłem (powinien był dać max. 4.5zł, bo o tyle względem 2017 wzrosły zarobki - około 40%), ale 15,5zł to już kosmos który nie ma uzsadanienia w cenie. Zarobki od 2017 roku nie wzrosły pięciokrotnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja płaciłem 6,6zł brutto za jeden bloczek w 2021, a ktoś, kto budował w 2017, płacił niecałe 3 zł.

 

Ja w styczniu i lutym 2017 płaciłem po 7,1 zł za cały z piórowpustem (6,8 kosztowały bez). Nawet w tej ofercie nie zbliżyli się do 3, ba do 5zł/szt.

 

Weź no znajdź te 3 zł/szt w wątku z cenami.

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?101177-Cennik-materia%C5%82%C3%B3w-budowlanych-(cennik-robocizny-w-dziale-LISTA-P%C5%81AC-WYKONAWC%C3%93W)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do odpowiedzi:

 

Ad. 1 - A strop Terriva w porównananiu do stropu monolitycznego?

 

Ad. 3 Ok, będę szukał architekta jakiegoś. Jak to się robi ? Wysyła się, że sie chce taki i taki projekt domu, na takiej działce(numery i rzuty) oraz opisać konkretne zmiany jakie chce? Pytam, bo nie znam architekta żadnego, a chcesz do kilku wysłać to samo, żeby mieć porównanie oferty.

 

Ad. 4 Poważnie w 2021r. bloczek BK 24x24x59 kosztował w okolicach 7zl brutto?

Na stronie producenta:

https://www.solbet.pl/download-category/cenniki/

Za taki bloczek, oczekują kwoty 11,5zł netto( o klasie 500).

Ja rozumiem, że składy na pewno mniej płacą, bo biorą ilości, ale aż taka podwyższka na tym była??

 

Ad. 5 Co do okien, nie ma okien narożnych, kiedyś ktos pisał, że są one bardzo drogie, ale również pytanie bardziej tyczyło sie dla posiadaczy parterówek, czy trzeba je np. powiększyć czy coś? Dla lepszego nasłonecznienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako właściciel wiązarów, po podliczeniu wszystkiego, stwierdzam, ze wcale nie było specjalnie taniej niż bym zrobił monolit - przynajmniej w czasach kiedy się budowałem. Kwestia 5, może 10 tyś. Przy wiązarach jak policzysz sufity powieszane, jakieś deskowanie, OSB na stryszek itp - wyjdzie podobnie. Chyba że robisz bieda wersję, sam sufit podwieszany i na to sypiesz celulozę to może coś tam przyoszczędzisz.

Patrząc na to że klimat się zmienia i trąby powietrzne pojawią się i u nas - teraz robiłbym monolit. Jak porwie dach, to strop zostanie. Druga sprawa - wiem, ze planujesz parterówkę - i dobrze. Ale gdyby coś nieprzewidzianego w życiu się trafiło to zawsze przy monolicie możesz zaadaptować również poddasze - zwłaszcza że kąt dachu masz jaki masz. Podobnie przy ewentualnej sprzedaży domu, dla kupującego to może być spory plus, że poddasze będzie łatwiej ogarnąć

To po kolei:

  1. 5 - 10 tysięcy za coś nieużywanego to jednak ogromny ale i tak nie całkowity wydatek! Przecież jeśli po poddasze z monolitycznym stropem ma być do zamieszkania, trzeba będzie dorobić schody za parenaście tysięcy i to od razu.
  2. Nie bierzesz pod uwagę, że podwieszane sufity to norma, bo można z nimi robić wszystko co się chce. Nawet w starych blokach ludzie robią sobie takie sufity.
  3. Strop monolityczny trzeba ocieplić - jak to zrobić tanio (bez OSB), żeby mieć twardą podłogę na strychu i nie mieć sufitów podwieszanych?
  4. Jak przyjdzie trąba powietrzna, to prędzej rozerwie więźbę dachową, czyli tak naprawdę wiązary tworzone na placu budowy. Jakość tej więźby w porównaniu do wiązarów prefabrykowanych zazwyczaj woła o pomstę do nieba. No ale ok, strop będzie na miejscu :)
  5. Jeszcze łatwiej sprzedać dom z czerwonej cegły.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1) Jaki wkoncu ten strop wybrać, większość na youtube przy parterówce nie robi monolitycznego stropu...

2) Dachówka ceramiczna czy cementowa?

3) Najpierw szukać architekta do adaptacji i kupić dopiero projekt po rozmowie z nimi, czy kupić projekt i szukać architekta

4) kupować już materiały - Beton komórkowy (u mnie na pierwszym lepszym składzie solbet np 15,5brutto/szt z dojazdem), czy czekać do jesieni(i tak nie dostane wcześniej pozwolenia)

5) Coś z oknami kombinować?

6) Grzanie to pompa ciepła powietrze - woda(a może glikolem nawet, przeliczę to jeszcze)

 

Zawsze jest kwestia wyważenia użyteczności krańcowej. Czy dołożenie do kosztów kolejnej złotówki daje i użyteczność, która jest tego warta. I czy masz tę złotówkę do dołożenia. Generalnie nie warto oszczędzać tam, gdzie może to mieć poważne konsekwencje i być niemożliwe albo bardzo drogie do naprawienia (np. hydroizolacja od gruntu). W tym kontekście:

ad 1 Przelicz i oceń, czy jesteś skłonny dopłacić za strop monolityczny którego jedyną wadą jest cena. Rezygnując ze stropu monolitycznego i tak poniesiesz koszty wieńca, podciągów które może i pewnie będą musiały być mocniejsze przy wiązarach z lekkim stropem. Do tego jak w gotowcu jest monolityczny to zapłacisz też za konstruktora co to przeliczy.

ad 2 Ja zmieniłem z cementowej na ceramiczną. Dałem się przekonać dekarzowi, że ceramiczna jest bardziej odporna na nasiąkanie i zamarzanie. I o ile od góry dachówki są zabezpieczone przed zawilgoceniem to od spodu nie - a tam wędruje para wodna, skrapla się i zamarza. To w naszym klimacie wiele cykli każdej zimy i ceramiczne są trwalsze. Ale sprawdź, jaka będzie różnica w cenie.

Ad 3 Zdecydowanie najpierw architekt i jego ocena projektu co do zgodności/trudności adaptacji do warunków lokalnych i MPZP. Przyzwoity zwróci Ci tez pewnie uwagę na rzeczy, których nie brałeś pod uwagę.

Ad 4 U mnie materiał dojeżdżał sukcesywnie i HDS ustawiał palety tam, gdzie ekipa chciała. Dźwiganie bloczków fundamentowych czy nawet BK zrzuconych w rogu działki spowalnia pracę i pewnie ekipa sobie doliczy coś za to. Ale jak zechcesz ruszyć wczesną wiosną, to zwiózłbym materiał na początek zanim mrozy puszczą bo potem może być problem z wjechaniem. O ile pompa betoniarki sięgnie dosyć daleko, to HDS już nie bardzo.

Ad 5 Jak salon od południa to jest IMO OK. Co najwyżej zastanów się, gdzie wstawić fixy które są znacznie tańsze, znacznie cieplejsze i szczelniejsze i nie wymagają konserwacji ani napraw.

Ad. 6 https://forum.muratordom.pl/showthread.php?148452-Pompa-ciep%C5%82a-CZY-elektryka-WEJD%C5%B9-I-POLICZ-SAM! Tylko nie bazuj na cieplowlasciwie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. strop drewniany lub brak - tanio, szybciej, łatwiej, ograniczone lub brak możliwości adaptacji poddasza. Monolit - drożej, wolniej, większą stabilność i odporność konstrukcji, możliwość adaptacji w razie potrzeby.

 

Żeby dało się coś adaptować, to na starcie trzeba dorzuć ścianę kolankową, przewidzieć miejsce na schody i więźbę na to przygotować. Z zapasem zrobić instalację grzewczą i wentylacyjną. Nie ma sensu robić takich rzeczy na zapas bo może się przyda - to konkretne dziesiątki tysięcy. Było już o tym w tym wątku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To po kolei:

5 - 10 tysięcy za coś nieużywanego to jednak ogromny ale i tak nie całkowity wydatek! Przecież jeśli po poddasze z monolitycznym stropem ma być do zamieszkania, trzeba będzie dorobić schody za parenaście tysięcy i to od razu.

Nigdzie nie mówię że ma być do zamieszkania na teraz.Ma mieć ewentualną możliwość takiej adaptacji. Prawdopodobnie nigdy niewykorzystaną, ale moim zdaniem kilka tysięcy to nie jest dużo za taką opcję.

 

Nie bierzesz pod uwagę, że podwieszane sufity to norma, bo można z nimi robić wszystko co się chce. Nawet w starych blokach ludzie robią sobie takie sufity.

Jak chcesz mieć jakiś bajer na suficie, to przy monolicie zrobisz tylko ten kawałek podwieszenia z bajerem, resztę tynkujesz.

 

Strop monolityczny trzeba ocieplić - jak to zrobić tanio (bez OSB), żeby mieć twardą podłogę na strychu i nie mieć sufitów podwieszanych?

Każdy trzeba ocieplać. Na monolicie możesz np. rozłożyć styropian i dać na niego cienką OSB. Możliwości jest na pewno więcej niż przy wiązarach.

 

[*]Jak przyjdzie trąba powietrzna, to prędzej rozerwie więźbę dachową, czyli tak naprawdę wiązary tworzone na placu budowy. Jakość tej więźby w porównaniu do wiązarów prefabrykowanych zazwyczaj woła o pomstę do nieba. No ale ok, strop będzie na miejscu :)

Tak, strop będzie na miejscu i nic ci na głowę nie spadnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak w ogóle,

Panowie skąd Wy te ceny po 7zł za beton komórkowy braliście,

poszukałem trochę archwalnie(tyle ile mogłem),

i np. tutaj post, zaraz przed pęknieciem banki w 2008r.

https://forum.muratordom.pl/archive/index.php/t-89133.html

 

Albo tutaj, w 2010r, bloczki BK kosztowały 10zł (nie wiem czy netto czy brutto)

https://inzynierbudownictwa.pl/ceny-materialow-budowlanych-w-i-kwartale-2014-r/

 

 

@Kaizen, w gotowcu jest akurat gestrożebrowany strop.

 

Chyba jednak skupię się ku monolitycznego stropu, wziąłem pod uwagę, że ktoś kto to będzie robił, będzie to robił któryś już raz,

a taki strop terriva by np. robił 1 raz w życiu i jeszcze by to zjeb... i by wyszło, że chytry traci dwa razy.

 

Ad. 3 Wyśle oferty i zobaczymy jaki będzie zwrot, czy tylko cena, czy np. już jakieś uwagi będą, typu nasłonecznienie itd...

 

Ad. 4 Tylko wiesz, ja chciałem się trochę zabezpieczyć, przed kolejnym wzrostem cen...

 

 

Ad. 5 Szczerze to nie mam pojecia, gdzie moga być okna fix, szczerze to by się chyba wszędzie przydały...

 

 

Panowie, nie myśle, że poddasze ma być uzytkowe.... tak to byśmy tutaj rozmawiali o domie z poddaszem użytkowym od podstaw, co na poczatku tematu, zostało przez Was usunięte z rozważań przy takim metrażu..

 

Tylko tak się zastawnaiam, w którym miejscu daje się takie zsuwane schodki na strych?

 

@Nurek jaki Ty masz strop w swojej parterówce?

I o co chodzi z tym, że łatwiej szprzedać dom z czerwonej cegły? Przecież w temacie zostało to tutaj jasno opisane, że dużo lepszy jest BK, nawet jak na składach pytałem się, to czerwona cegła od ręki, a BK dopiero się pojawia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

TI o co chodzi z tym, że łatwiej szprzedać dom z czerwonej cegły? Przecież w temacie zostało to tutaj jasno opisane, że dużo lepszy jest BK, nawet jak na składach pytałem się, to czerwona cegła od ręki, a BK dopiero się pojawia.

O to, że budowanie z takich cegiełek się nie opłaca, bo trwa zbyt długo. Idzie na to mnóstwo zaprawy, potrzeba naprawdę dobrego murarza, takiego starej daty. Ale, gdy jeden deweloper ogłosił, że ma mieszkania budowane w tej technologii, to zeszły na pniu przed wszystkimi innymi :) Ponoć najzdrowsza jest wypalana cegła.

 

Strop w miejscu, gdzie nie jest używany to też taka fanaberia, chyba, że komuś naprawdę zależy na solidności. Mity o przystosowaniu poddasza do mieszkania za x lat można sobie podarować, bo tego się nie robi. Jak sobie przeliczyłem kiedyś wyszło, że strop kosztowałby 30 tysięcy, tyle co więźba prefabrykowana wraz z OSB pod i nad dolnym pasem wiązarów. Mogłem bez problemu dać 48 cm wełny. Tyle, że ja zamierzam mieszkać na strychu, gdzie kiedyś miałem 55 stopni: https://forum.muratordom.pl/showthread.php?378248-Temperatury-w-moim-domu-pasywnym-same-zyski-zewn%C4%99trzne-bez-ch%C5%82odzenia&p=8140664&viewfull=1#post8140664

 

Tylko tak się zastawnaiam, w którym miejscu daje się takie zsuwane schodki na strych?

 

Czasem będziesz wychodził tam w czasie zimy, więc lepiej dać schody w niewielkim zamykanym pomieszczeniu, ale nie za małym.

Edytowane przez Ratpaw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...