Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Folia na stropie nad nieogrzewaną piwnicą


Ratpaw

Recommended Posts

Układam właśnie termoizolację na stropie. Jest to płyta PIR o grubości 22cm, przeznaczona do systemu ETIX (pod podłogę też się nadaje).

 

Na tym będzie podłogówka wodna.

 

Pytanie, czy pod te płyty PIR dawać folię budowlaną jako warstwę poślizgową czy nie dawać? Ile ludzi tyle opinii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Układam właśnie termoizolację na stropie. Jest to płyta PIR o grubości 22cm, przeznaczona do systemu ETIX (pod podłogę też się nadaje).

 

Na tym będzie podłogówka wodna.

 

Pytanie, czy pod te płyty PIR dawać folię budowlaną jako warstwę poślizgową czy nie dawać? Ile ludzi tyle opinii.

 

Jeśli stykają się dwa materiały o różnej rozszerzalności termicznej to na ich styku może pojawiać się ustawiczne tarcie, warto dać warstwę separacyjno-poślizgową. Chyba, że są przyklejane to tą funkcję przejąć mógłby odpowiednio elastyczny klej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Argument przeciw jest taki, że na folii PIR nie będzie dobrze przylegał do stropu. Ten nie jest za równy, jest lekkie klawiszowanie tych płyt, bo są z twardego materiału i niektóre są lekko wygięte w banana (drugi gatunek).

 

Dla mnie ważne jest, czy sobie ew. nie zamknę wilgoci między folią budowlaną na stropie a folią alu do podłogówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba, że są przyklejane to tą funkcję przejąć mógłby odpowiednio elastyczny klej.

 

Tylko, że w tym miejscu temperatura będzie stała (albo bardzo mało będzie się zmieniała). Do tego PIR miałby być mniej elastyczny od kleju? No, to nieźle dałeś teraz do myślenia tym, co stosują pianę natryskowo na różne przegrody...

 

Dla mnie ważne jest, czy sobie ew. nie zamknę wilgoci między folią budowlaną na stropie a folią alu do podłogówki.

 

To jaki PIR kładziesz? Jaką ma paroprzepuszczalność wg deklaracji? Nie podobną do folii?

Nie zastanawiasz się, po co folia na PIR? To jest ciekawsze zagadnienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jaki PIR kładziesz? Jaką ma paroprzepuszczalność wg deklaracji? Nie podobną do folii?

Nie zastanawiasz się, po co folia na PIR? To jest ciekawsze zagadnienie.

Folia ma kratkę ułatwiającą kładzenie rurek oraz zapobiega dostawaniu się wylewki (betonowej) w szpary. Nie ma innego zastosowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Folia ma kratkę ułatwiającą kładzenie rurek oraz zapobiega dostawaniu się wylewki (betonowej) w szpary. Nie ma innego zastosowania.

 

Jak termoizolacja jest ułożona tak, że można tam wcisnąć beton, to jest źle ułożona i trzeba pozbyć się tego mostka - albo ułożyć porządnie, albo wypełnić pianą.

Układanie można sobie ułatwić w sposób bezkosztowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze przyszło mi do głowy, że np w kuchni może dojść do zalania podłogi (pęknięty wężyk pod zlewem). Woda może spenetrować posadzkę i dostać się pod nią, do warstwy PIR. Pianka rozprężna izolacją p-wodną nie jest, szczelnie sklejona folia pod podłogówkę już tak.

 

Druga sprawa to praca stropu. To nie prawda, że będzie miał stałą temperaturę, bo latem ma 21*, a zimą nawet ok. 2-3*. Tylko czy ta praca stropu zniszczy mi jakoś te płyty PIR? Co złego może się stać?

 

EDIT: zapomniałem, że przecież tę folię dziurawi się spinkami.

Edytowane przez Ratpaw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Druga sprawa to praca stropu. To nie prawda, że będzie miał stałą temperaturę, bo latem ma 21*, a zimą nawet ok. 2-3*.

 

Niby co tak wychłodzi zimą a nagrzeje latem nieogrzewaną, izolowaną od góry (i pewnie ściany fundamentowe też izolowane) piwnicę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieszczelna brama garażowa.

 

Takie temperatury to ja miałem w bloku, w garażu na parterze. Do tego nie tylko brama była wielka i tandetna, to jeszcze zamiast okien były żaluzje i wiatr hulał. Jak to pod ziemią, to temperatura będzie bardzo mało się zmieniała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie temperatury to ja miałem w bloku, w garażu na parterze. Do tego nie tylko brama była wielka i tandetna, to jeszcze zamiast okien były żaluzje i wiatr hulał. Jak to pod ziemią, to temperatura będzie bardzo mało się zmieniała.

Ja wiem co będzie najlepiej, bo już ten dom obserwuję od jakiegoś czasu. Napisałem o faktach. Brama jest lekko na "parterze".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wiem co będzie najlepiej, bo już ten dom obserwuję od jakiegoś czasu. Napisałem o faktach. Brama jest lekko na "parterze".

 

To pytasz, czy dać folię pod płytę PIR, chociaż jest już faktem i ta piwnica ma termoizolację od góry?

Jeżeli nie, to te obserwacje się mocno zmienią po odizolowaniu od góry. Swoją drogą bardzo drogą i dobrą termoizolacją. Jaki sens wrzucania tam 22cm PIR jak po drugiej stronie przegrody będzie zawsze na plusie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To pytasz, czy dać folię pod płytę PIR, chociaż jest już faktem i ta piwnica ma termoizolację od góry?

Jeżeli nie, to te obserwacje się mocno zmienią po odizolowaniu od góry. Swoją drogą bardzo drogą i dobrą termoizolacją. Jaki sens wrzucania tam 22cm PIR jak po drugiej stronie przegrody będzie zawsze na plusie?

Taką kupiłem, nie chcę teraz tego omawiać.

 

Jak bardzo zmienią się warunki? Z tej bramy zimą dmucha mrozem, a latem jest otwarta całymi godzinami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taką kupiłem, nie chcę teraz tego omawiać.

 

To nie lepiej to dać na dach/strop? Gdzieś, gdzie będzie mróz po drugiej stronie. A tu, jak potrzebujesz tej wysokości dać najtańszy twardy styropian?

 

Jak bardzo zmienią się warunki? Z tej bramy zimą dmucha mrozem, a latem jest otwarta całymi godzinami.

 

Znacząco. W stopniach nie chcę zgadywać - ale będziesz miał ogromny akumulator chłodu/ciepła za czterema przegrodami (i, jak rozumiem, częścią piątej) i super odizolowaną szóstą, gdzie ciepło praktycznie nie będzie przenikać.

Latem WG nie będzie działała, to i otwarta brama niewiele zmieni. Zimą owszem, trochę chłodu wpadnie - niewiele w porównaniu z ciepłem, które będzie dostarczała podłoga i ściany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie lepiej to dać na dach/strop? Gdzieś, gdzie będzie mróz po drugiej stronie. A tu, jak potrzebujesz tej wysokości dać najtańszy twardy styropian?

Wszędzie mam położoną termoizolację, pozostała tylko posadzka na stropie nad piwnicą.

 

Z wyliczeń wynika, że powinienem dać 25 cm styropianu grafitowego 032 na stropie albo inny materiał o nie gorszym oporze. Niestety z powodu nierówno wylanego stropu na 1/4 mogę dać tylko 23 cm izolacji. Mogę się bawić w jakieś dokrajanie i sztukowanie i gdzieniegdzie dać 25, a gdzieniegdzie 23, ale wolę dać te 23 cm materiału o lepszej lambdzie na całej powierzchni parteru. Do tego nie mam pewności, czy EPS100, jak tu wielu zaleca, nie będzie zbyt podatny na pełzanie przy tych 23 cm grubości, co skutkowałoby osiadaniem posadzki (nie daj Boże np w łazience). Powinienem dać co najmniej EPS 150, a to już nie jest tania impreza.

 

Poszukałem w składach PIR drugiej jakości i okazało się, że na drugim końcu Polski mogłem kupić PIR 22cm w cenie PIR 15 cm nieopodal mnie (też drugi gatunek). Nawet z drogim transportem wyszło kilka tysięcy taniej. Zresztą to nie jest materiał, który leży i czeka, chyba, że mówimy o płytach 5 cm, ale też niektóre są frezowane, niektóre mają inne wymiary (producenci wcale nie standaryzują wymiarów swoich wyrobów między sobą). Nie miałem się co zastanawiać, bo materiał spełnia warunek grubości < 23 cm i daje właściwy opór cieplny.

 

Teraz jaśniej? :)

 

 

Znacząco. W stopniach nie chcę zgadywać - ale będziesz miał ogromny akumulator chłodu/ciepła za czterema przegrodami (i, jak rozumiem, częścią piątej) i super odizolowaną szóstą, gdzie ciepło praktycznie nie będzie przenikać.

Latem WG nie będzie działała, to i otwarta brama niewiele zmieni. Zimą owszem, trochę chłodu wpadnie - niewiele w porównaniu z ciepłem, które będzie dostarczała podłoga i ściany.

Jaka szósta przegroda? Garaż ma 70 m2 i jest pod 2/3 parteru, który ma 113 m2. W tym garażu jest lekko powyżej zera, bo brama jest przedmuchiwana, co widać po "zamiecionym" przez wiatr kurzu na posadzce, tuż przy bramie. Nie zamierzam tego naprawiać. W głąb piwnicy, za garażem, jest jedna ściana, za którą jest pomieszczenie piwniczne na cokolwiek, obok krótki korytarz, obok kotłownia. Głębiej już tylko klatka schodowa do mieszkania. Za tą ścianą jest może z 5 stopni więcej, głównie od ziemi, może faktycznie trochę od "grzanego" zyskami słonecznymi parteru (i to odetnę).

 

WG w piwnicy nie mam, zainstaluję sobie prostą wentylację mechaniczną. Póki co przy bramie garażowej mam dwa okna, które mogę uchylić, ale tego nie robię, bo nie wjeżdżam regularnie samochodem do garażu.

 

Zauważ, że pod płytą fundamentową w domach pasywnych projektuje się często 30 cm XPS-a. Też można zapytać po co, że szkoda itd, ale jak już ktoś się zdecydował na pasywniaka, to należy się wytycznych projektowych trzymać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z wyliczeń wynika, że powinienem dać 25 cm styropianu grafitowego 032 na stropie albo inny materiał o nie gorszym oporze.

 

Nad kondygnacją podziemną, grzaną gruntem gdzie nigdy temperatura nie spadnie poniżej zera? To na ściany 50cm?

 

Jaka szósta przegroda? Garaż ma 70 m2 i jest pod 2/3 parteru, który ma 113 m2.

 

Prostopadłościany mają 6 przegród. Strop przy takiej termoizolacji praktycznie nie będzie grzał ani chłodził - 4 pionowe zależnie od izolacji, ale na pewno latem nie będą grzały a zimą chłodziły, podłoga powinna sporo zimą grzać a latem chłodzić (oczywiście jak nie dałeś termoizolacji pod nią co byłoby nonsensem).

 

Zauważ, że pod płytą fundamentową w domach pasywnych projektuje się często 30 cm XPS-a. Też można zapytać po co, że szkoda itd, ale jak już ktoś się zdecydował na pasywniaka, to należy się wytycznych projektowych trzymać.

 

Można zapytać po co, jeżeli nad płytą będzie przestrzeń nieogrzewana. Jeżeli ma tam być stale >20 (a tym bardziej, jak to płyta grzewcza) to oczywiście ma sens. Znaczy nie koniecznie 30cm XPS, ale ze 20cm owszem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podłoga powinna sporo zimą grzać a latem chłodzić (oczywiście jak nie dałeś termoizolacji pod nią co byłoby nonsensem).

Posadzka w piwnicy niczego nie schłodzi, może w 1%, bo reszta to ściany posadowione głębiej w gruncie.

Można zapytać po co, jeżeli nad płytą będzie przestrzeń nieogrzewana. Jeżeli ma tam być stale >20 (a tym bardziej, jak to płyta grzewcza) to oczywiście ma sens. Znaczy nie koniecznie 30cm XPS, ale ze 20cm owszem.

Można zapytać, najlepiej projektanta. Jak ktoś da 20 cm XPS, to na płycie, ale pod posadzką daje jeszcze 10 cm jakiegoś EPSa. Typowe rozwiązanie, bo XPS jest całkiem drogi przy EPSie. Mówimy oczywiście o płycie grzanej, niekoniecznie grzewczej.

 

Odbiegamy od tematu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posadzka w piwnicy niczego nie schłodzi, może w 1%, bo reszta to ściany posadowione głębiej w gruncie.

Pod piwnicą nie masz gruntu? Jak masz, to latem chlodzi, zimą grzeje.

 

Można zapytać, najlepiej projektanta. Jak ktoś da 20 cm XPS, to na płycie, ale pod posadzką daje jeszcze 10 cm jakiegoś EPSa.

 

Dawanie 20cm pod płytę niegrzewczą nie ma sensu. W sumie 20 wtedy ma sens. Ale rozrzutnością jest robienie plyty niegrzewczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...