Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Drzwi wejściowe zlicowane z wewnętrzną krawędzią muru


Recommended Posts

Dzień dobry,

Pisze w takiej sprawie, miałem montaż drzwi zewnętrznych. Zakupiłem ościeżnice termo i poszerzenie podprogowe w celu zminimalizowania strat cieplnych. Przyjechała ekipa i doradziła zlicowane ościeżnicy z wewnętrzną krawędzią muru, tzn. od wewnątrz budynku drzwi są równo ze ścianą, od zewnątrz jak na załączonym obrazku.

 

Przechwytywanie.jpg

 

1 Styropian fasadowy

2 Silka

3 Ościeżnica

 

A tutaj zdjęcie, żeby uzmysłowić jak to wygląda:

 

33333.jpg

 

Wierząc ekipie od drzwi i ufając w jej profesjonalizm tak zaakceptowałem. Przyjechała ekipa od elewacji i twierdzi, że może być problem bo na wyeksponowane pustaki z otworu drzwiowego może nakleić tylko 3 cm styropianu, boją się, że te kawałki mury będą przymarzać, stworzy się mostek i będzie uciekać ciepło. Mury są ze silki.

 

Czy rzeczywiście obrabiając dookoła paskami 3 cm styropianu grafitowego narażam się na mostki i starty ciepła? Więcej nie mogą dać bo wjadą zbyt mocno na ościeżnice.

Czy ekipa od drzwi wprowadziła mnie w błąd?

Bez tytułu.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem ale prawdopodobnie wprowadzono Cię w błąd. Ościeżnica powinna być równo z zewnętrzną częścią muru lub nawet wchodzić na ocieplenie .

Problem w tym że drzwi zewnętrzne otwierają się na zewnątrz więc drzwi poprzez styropian mają ograniczony kąt otwarcia.

Im większa jest grubość ocieplenia tym mniejszy ten kąt. W tym wypadku oprócz grubości ocieplenia dochodzi jeszcze pewna grubość muru.

 

Zamieść może fotki bo odręczny rysunek nie odda w pełni realiów.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli drzwi otwierają się do środka to OK. W takim razie ekipa montująca doradziła dobrze. Jeśli ekipa od ocieplenia może zmieścić tylko 3 cm warstwę to prawdą jest twierdzenie o mostku cieplnym.

Szerokość mostka jest uzależniona od różnicy pomiędzy grubością muru a ościeżnicy.

Niestety takie są czasem mankamenty w drzwiach zewnętrznych. Montaż zlicowany z zewnętrzną warstwą muru przy normalnym ociepleniu umożliwiał by ich otwarcie tylko do kąta 90 - 95' , ścięcie ocieplenia o pewien kąt tworzy mostek cieplny ale umożliwia szersze otwarcie drzwi. np 120 - 130'

Wybór otwierania do środka był pewnie w jakimś konkretnym celu.

Zamieszczona fotka jest zbyt mała i małej rozdzielczości gdyż po powiększeniu ujawnia się już straszna pikseloza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy ekipa wprowadziła w błąd, bo nie wiem czym uzasadniali złamanie ogólnych wytycznych montażu i przesunięcie ich do wewnątrz.

Tak jak napisał Marek - jeśli szerszy kąt otwarcia -to tak. Ale po co Ci ten szerszy kąt? Dalej światło przejścia zostanie takie same a technicznie jest to błąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam że przy drzwiach otwieranych do wewnątrz musisz mieć dość duży przedpokój lub wiatrołap aby otwierane skrzydło nie ograniczało go lub nie zagradzało przejścia do innych pomieszczeń.

Nad takimi drzwiami przydał by się daszek lub cokolwiek aby ograniczał przenikanie do wewnątrz wody z zacinających opadów deszczu lub śniegu po ich otwarciu.

 

Ogólnie przepisów jednoznacznych dla domów jednorodzinnych nie ma. Drzwi otwierane do wewnątrz niejako zapraszają gościa do wejścia a te otwierane na zewnątrz powodują iż musi on odejść aby je otworzyć.

Co do ciepłego montażu to dla drzwi otwieranych na zewnątrz licowanie ich z zewnętrzną warstwą muru oraz ścięcie ocieplenia o pewien kąt lub wysunięcie poza i zamontowanie ich w warstwie ocieplenia daje lepsze rezultaty i wygodę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
Ja mimo wszystko polecałbym montaż ze zlicowaniem do zewnętrznej krawędzi. Styropian i tak z założenia lekko wejdzie na ościeżnicę. Po to masz np. poszerzenia boczne albo chociaż zawiasy regulowane od czoła. Są lepsze jak poprzednie ale i tak cudów nie ma - trzeba się trochę nagimnastykować.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mimo wszystko polecałbym montaż ze zlicowaniem do zewnętrznej krawędzi. Styropian i tak z założenia lekko wejdzie na ościeżnicę. Po to masz np. poszerzenia boczne albo chociaż zawiasy regulowane od czoła. Są lepsze jak poprzednie ale i tak cudów nie ma - trzeba się trochę nagimnastykować.

Styropian można lekko sfazować przy ościeży od strony zawiasów. Żadnych poszerzeń nie potrzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Styropian można lekko sfazować przy ościeży od strony zawiasów. Żadnych poszerzeń nie potrzeba.

Można, by drzwi otworzyć szerzej niż 90 stopni. Tylko po co? Swiatło przejścia nadal zostanie 90cm (jeśli konstrukcja drzwi takie zapewnia).

A poszerzenie - pozwala na zminimalizowanie mostka na styku ościeżnica - mur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Styropian można lekko sfazować przy ościeży od strony zawiasów. Żadnych poszerzeń nie potrzeba.

 

Przy zlicowaniu z zewnętrzną płaszczyzną muru efekt poszerzenia mniej spektakularny niż przy zlicowaniu z zewnętrzną krawędzią - ale też zauważalny (zwłaszcza przy silce - przy niej bym bardzo ciepło myślał o poszerzeniach na bokach żeby je przykryć jeszcze termoizolacją).

Niby najlepiej zamontować drzwi w warstwie ocieplenia - ale koszty takiego rozwiązania IMO drastycznie przekraczają korzyści.

 

A co do otwierania do wewnątrz - to ma jedną zaletę. Można więcej futryny przykryć termoizolacją (ile tylko poczucie estetyki pozwala).

Za to otwieranie na zewnątrz poprawia szczelność gdy smaga deszczem wiatr (dociska uszczelki), otwarcie drzwi nie wymaga cofnięcia się wszystkich wychodzących w głąb domu, nie utrudniają otwarcia drzwi buty jak ktoś pozostawił zaraz za drzwiami.

 

Zatem najlepiej zlicować z zewnętrzną płaszczyzną muru i otwierać na zewnątrz - wszystko dokładnie odwrotnie, niż doradziła ekipa autorowi wątku.

 

Można, by drzwi otworzyć szerzej niż 90 stopni. Tylko po co? Swiatło przejścia nadal zostanie 90cm (jeśli konstrukcja drzwi takie zapewnia).

 

A to już zależy, czy dalej chcemy wejść na wprost, czy np. zaraz za drzwiami wejściowymi są drzwi do pomieszczenia technicznego i chcemy wjechać wózkiem czy wnieść coś długiego pod skosem. Wtedy światło przejścia zależy od szerokości otwarcia drzwi. Ale to lepiej rozwiązać kierunkiem otwierania drzwi.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...