Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

łazienka obok wiatrołapu


tom_bombadil

Recommended Posts

Cześć,

 

Projektujemy rzut swojego domu parterowego i mam takie banalne pytanie.

Czy łazienka może być ulokowana obok (za ścianą) wiatrołapu? Czy może jednak lepiej tegu uniknąć?

Chcodzi mi oczywiście o to że wiatrołap jest najchłoniejszym pomieszczeniem w domu a łazienka raczej jednym z najcieplejszych.

 

Z góry dzięki za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Ratpaw

Dziękuję za odpowiedź :)

 

Widzę, że masz w stopce "Dom pasywny podpiwniczony, 230 m2".

My planujemy budowę domu niskoenergetycznego/pasywnego 140m2 ze zużyciem 15 ÷ 30kWh/m2/rok.

Jak się do tego najlepiej zabrać? Są jakieś firmy, krórę się specjalizują w projekowaniu/budowie takich domów?

 

Masz u siebie rekuperację?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze nie skończyłem budowy, niestety.

 

Rekuperacja u mnie będzie jak najbardziej.

 

Jak się zabrać? Zacząć od projektu robionego przez kogoś, kto ma o tym pojęcie. Trzeba uważać, bo pracownia architektoniczna może mięc w portfolio projektowanie budynków pasywnych, ale w praktyce to np tylko jeden/jedna projektantka, posłana na kurs do Niemiec, a projekt będzie wykonywał/ła projektantka bez odpowiedniej wiedzy.

 

Generalnie wytyczne są w sieci:

 

  • izolacja termiczna (trzymaj sie zaleceń, a nie minimum) - U<=0,1
  • stolarka otworowa U<=0,8
  • szczelność n50 <=0,6
  • brak mostków termicznych (to jest największe wyzwanie w projekcie i wykonaniu)
  • energia cieplna do grzania i chłodzenia pobierana z gruntu - naprawdę warto, czy to przez GWC czy nawet poziomy kolektor glikolowy

 

W zakładanych zakresie zużycia spokojnie się zmieścisz. Daj 30 cm grafitu na ścianie i 50 cm wełny nad głową (albo odpowiedniki). Bardzo zadbaj o jak najszczelniejszy montaż okien. Ważna jest likwidacja mostka termicznego między ścianami a fundamentem. Ogrzewanie płaszczyznowe, napędzane pompą ciepła. Warto pomyśleć o fotowoltaice. To chyba tyle.

Edytowane przez Ratpaw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Ratpaw

Kupując odpowiednie elementy (ocieplenie, okna, drzwi) - w miarę łatwo jest porównać kluczowe parametry, cenę i sprawdzić renomę producenta. To wszystko jest w miarę powtarzalne. Właśnie cały sęk w projekcie i wykonaniu. Polecisz jakąś pracownię, do której można się zwrócić?

 

Odnośnie ogrzewania i wentylacji to rozważałem takie opcje:

a) pompa ciepła + rekuperacja (opcjonalnie z GWC)

b) kable grzejne + rekuperacja (opcjonalnie z GWC)

c) pompa ciepła + wentylacja klasyczna (grawitacyjna)

 

W przypadku pomp ciepła największą obawę mam odnoście ogrzewania podłogowego - tzn. co będzie jak się coś rozszczelni.

A odnośnie rekuperacji obawiam się czyszczenia. Powinno się to robić co 2-3 lata a w sieci nawet nie znalazłem firmy z mojej okolicy, która się tym zajmuje.

Ceny w sieci jaką znalazłem są różne od 15zł/1mb od 38zł/1mb + dojazd + materiały. U mnie wyszłoby ok 100mb kanałów, więc czyszczenie tego kosztowałoby pewnie w okolicach 5000zł. Dlatego zastanawiam się czy nie lepiej iść w pompę ciepła i klasyczną wentylację.

Chyba że sam kupię sprzęt i będę oferował takie usługi :)

Edytowane przez tom_bombadil
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mylisz rekuperację z klimatyzacją. Rekuperacji nikt nie czyści, podobnie jak kanałów wentylacji grawitacyjnej.

W kanałach rekuperacji jest sucho, wiec grzyby się nie mnożą. Przepływ jest zużytego powietrza na zewnątrz a do domu nawiewa ci przefiltrowane, więc skąd miałby się wziąć grzyb?

 

Mój dom jest prawie pasywny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Ratpaw

Kupując odpowiednie elementy (ocieplenie, okna, drzwi) - w miarę łatwo jest porównać kluczowe parametry, cenę i sprawdzić renomę producenta. To wszystko jest w miarę powtarzalne. Właśnie cały sęk w projekcie i wykonaniu. Polecisz jakąś pracownię, do której można się zwrócić?

Mogę polecić Piotra Karasia i jego pracownię.

Odnośnie ogrzewania i wentylacji to rozważałem takie opcje:

a) pompa ciepła + rekuperacja (opcjonalnie z GWC)

b) kable grzejne + rekuperacja (opcjonalnie z GWC)

c) pompa ciepła + wentylacja klasyczna (grawitacyjna)

Z rekuperacji w zasadzie nie możesz zrezygnować - mnóstwo ciepła ucieka wentylacją, chyba, że chcesz zatykać kanały wentylacyjne w kominach i siedzieć w zaduchu - wtedy ciepło nie ucieka.

Rekuperacja z GWC daje większy komfort przy nadmuchu, ale, w pewnym sensie, zastępuje wymiennik ciepła. Mi raczej chodziło o współpracę pompy ciepła z gruntem - można to zrobić pompą ciepła czysto gruntową, ale np z wymiennikiem poziomym. To jest temat do rozpoznania.

 

Kable grzeje sobie podaruj, naprawdę. Jak nie chcesz kupować pompy ciepła, to zrób wodną podłogówkę i podłącz ją do kotła elektrycznego. Szybko zobaczysz, że nie opłaca się grzać prądem.

 

Przede wszystkim zleć OZC - zdziwisz się, jak niewielkie źródło ciepła potrzebujesz.

W przypadku pomp ciepła największą obawę mam odnoście ogrzewania podłogowego - tzn. co będzie jak się coś rozszczelni.

Jak się rozszczelni, to trzeba uszczelnić. Tylko, że:

  1. połączenia podłogówki są tylko w kotłowni i przy rozdzielaczu (pętli nie łączy się pod posadzką), a w grzejnikach przy każdej sztuce. Gdzie jest większe ryzyko zalania podłogi?
  2. podłogówka idealnie nadaje się do pompy ciepła ze względu na swój niskotemperaturowy charakter. To są czyste oszczędności do końca życia.

A odnośnie rekuperacji obawiam się czyszczenia. Powinno się to robić co 2-3 lata a w sieci nawet nie znalazłem firmy z mojej okolicy, która się tym zajmuje.

Ceny w sieci jaką znalazłem są różne od 15zł/1mb od 38zł/1mb + dojazd + materiały. U mnie wyszłoby ok 100mb kanałów, więc czyszczenie tego kosztowałoby pewnie w okolicach 5000zł. Dlatego zastanawiam się czy nie lepiej iść w pompę ciepła i klasyczną wentylację.

Nic mi nie wiadomo o konieczności czyszczenia kanałów co 3 lata. Na wlocie anemostatów wyciągowych można zastosować filtry, które można czyścić. NA anemostatach nadmuchowych nic nie ma, ale wcześniej są dobre filtry, zabezpieczające wymiennik ciepłą w rekuperatorze. Na czerpni stosujesz żaluzję, siateczkę, filtr wstępny flizelinowy, jak się uprzesz to nawet filtr antysmogowy, antyzapachowy, HEPA i co tam sobie wymyślisz. Czegoś takiego nigdy nie będziesz miał z klasyczną wentylacją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

W przypadku pomp ciepła największą obawę mam odnoście ogrzewania podłogowego - tzn. co będzie jak się coś rozszczelni.

A odnośnie rekuperacji obawiam się czyszczenia. Powinno się to robić co 2-3 lata a w sieci nawet nie znalazłem firmy z mojej okolicy, która się tym zajmuje.

Ceny w sieci jaką znalazłem są różne od 15zł/1mb od 38zł/1mb + dojazd + materiały. U mnie wyszłoby ok 100mb kanałów, więc czyszczenie tego kosztowałoby pewnie w okolicach 5000zł. Dlatego zastanawiam się czy nie lepiej iść w pompę ciepła i klasyczną wentylację.

(...)

 

Ręce opadają jak sie czyta takie rzeczy.

 

Już Ci napisali wyżej , że nie ma żadnego czyszczenia. Jedynie reku raz w roku możesz wyczyścic, umyć wymiennik i anemostaty. Ale to człowiek zrobi we własnym zakresie.

 

Co do podłogówki... Co się tam ma rozszczelnić jak pod podłogą nie ma żadnego połączenia? Najlepiej ją wykonać samemu. W zeszłym tygodniu pomagałem koleżance. W jeden weekend zrobiliśmy dom 120m2. Jedna z przyjemniejszych robót, które można wykonać samemu.

 

Żadnego projektanta i firmy, bo skasują cię za pasywny dom 30% więcej. Trzymaj sie tego co napisano już wyżej. Żadnych mostków, właściwe wykonanie ocieplenia, Okna o stopien niżej od pasywnych wystarczą, najlepiej dom masywny (silka, beton) a będzie dobrze.

Wtedy rekuperacja z podłogówką i najtanszą PC powietrze woda załatwią sprawe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mylisz rekuperację z klimatyzacją. Rekuperacji nikt nie czyści, podobnie jak kanałów wentylacji grawitacyjnej.

W kanałach rekuperacji jest sucho, wiec grzyby się nie mnożą. Przepływ jest zużytego powietrza na zewnątrz a do domu nawiewa ci przefiltrowane, więc skąd miałby się wziąć grzyb?

 

Może niekoniecznie grzyb, ale np kurz i roztocza - myślę, że mogłby się osadzić.

Ciężko mi się wypowiedzieć bo może to zależeć od takich czynników jak: rodzaj kanału, rodzaj wymiennika, dbałość o filtry (terminową wymianę) oraz okresowe czyszczenie wymiennika.

W każdym razie w internecie są firmy które oferują czyszczenie kanałów rekuperacji... a niektórzy faktycznie twierdzą, że jest to niepotrzebe - próbuję się dowiedzieć, bo nie miałem możliwości inspekcji kanałów po np 10 latach by faktycznie zobaczyć czy są czyste.

 

Do czyszczenia kanałów istnieją też specjalne urządzenia - takie szczotki obracające się na elastycznym "przegubie", niektóre mają wbudowany odsys, a niektóre nie - wtedy podłacza się odkurzacz o dużej mocy na anemostacie, a przu rozdzielaczu wprowadza się obrotową szczotkę. Przecież nikt by uch nie produkował gdyby nie istniała potrzeba. Pytanie - czy to jest zasadne kiedy dba się o filtry i wymiennik.

 

 

Mogę polecić Piotra Karasia i jego pracownię.

Z rekuperacji w zasadzie nie możesz zrezygnować - mnóstwo ciepła ucieka wentylacją, chyba, że chcesz zatykać kanały wentylacyjne w kominach i siedzieć w zaduchu - wtedy ciepło nie ucieka.

 

Dzięki za rekomencację na pewno się do nich odezwę.

Apropos strat ma to sens - im lepiej ocieplony budynek tym % więcej strat przez wentylację. Zakładając, że przy bdb ocieplonym budynku o prostej formie, straty na wetnylacji to będzie jakies 70% całości, to stosując wymiennik o odzysku rządy 85% całkowita oszczętność to będzie jakieś 60%.

 

Rekuperacja z GWC daje większy komfort przy nadmuchu, ale, w pewnym sensie, zastępuje wymiennik ciepła. Mi raczej chodziło o współpracę pompy ciepła z gruntem - można to zrobić pompą ciepła czysto gruntową, ale np z wymiennikiem poziomym. To jest temat do rozpoznania.

 

Kable grzeje sobie podaruj, naprawdę. Jak nie chcesz kupować pompy ciepła, to zrób wodną podłogówkę i podłącz ją do kotła elektrycznego. Szybko zobaczysz, że nie opłaca się grzać prądem.

 

Przede wszystkim zleć OZC - zdziwisz się, jak niewielkie źródło ciepła potrzebujesz.

 

Będę też rozpozawał temat pompy i GWC. Jeśli się okaże że zapotrzebowanie na ciepło jest na tyle małe, że można zrezygnować z pompy ciepła - to będę to rozważał na rzecz elektrycznego ogrzewania i wtedy tylko do CWU zasobnik + kolektor solarny.

W ogóle jest sens stosować droższą pompę ciepła z GWC jeśli masz już rekuperację + bardzo dobre ocieplenie?

 

 

 

Ręce opadają jak sie czyta takie rzeczy.

 

Już Ci napisali wyżej , że nie ma żadnego czyszczenia. Jedynie reku raz w roku możesz wyczyścic, umyć wymiennik i anemostaty. Ale to człowiek zrobi we własnym zakresie.

 

Rozumiem, ale musisz wziąc pod uwagę że robię research i to w najdroższej i najbardziej skomplikowanej inwestycji w życiu jaką jest dom:)

Jak pisałem powyżej są sprzeczne informacje na ten temat, a przecież wariantów instalacji też jest mnóstwo - więc próbuje się dowiedzieć ile mogę.

 

 

Co do podłogówki... Co się tam ma rozszczelnić jak pod podłogą nie ma żadnego połączenia? Najlepiej ją wykonać samemu. W zeszłym tygodniu pomagałem koleżance. W jeden weekend zrobiliśmy dom 120m2. Jedna z przyjemniejszych robót, które można wykonać samemu.

 

Chodziło mi o żywotnośc rur, które zatapiasz w podłodze - ile takie coś wytrzyma ?

Całość instalacji robiliście sami ? Doświadczenia w tym nie mam, ale ile się da to chciałbym robić sam bo wychodzę z założenia - że będę to robił dokładniej niż fachowcy.

 

Żadnego projektanta i firmy, bo skasują cię za pasywny dom 30% więcej. Trzymaj sie tego co napisano już wyżej. Żadnych mostków, właściwe wykonanie ocieplenia, Okna o stopien niżej od pasywnych wystarczą, najlepiej dom masywny (silka, beton) a będzie dobrze.

Wtedy rekuperacja z podłogówką i najtanszą PC powietrze woda załatwią sprawe.

 

My będziemy mieli raczej projekt indywizualny bo nie znaleźliśmu nieczego co by w 100% nam odpowiadało. Będziemy mieli rzut, który architekt + firmy zewnętrzne zamienią na projekt docelowy.

Co masz na myśli pisząć "Okna o stopien niżej od pasywnych wystarczą" ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może niekoniecznie grzyb, ale np kurz i roztocza - myślę, że mogłby się osadzić.

 

Skąd osadzanie się kurzu skoro jest stały przepływ powietrza? I przelatuje powietrze oczyszczone przez filtr, więc skąd w nim kurz? Czym miałby się roztocza żywić?

 

W każdym razie w internecie są firmy które oferują czyszczenie kanałów rekuperacji... a niektórzy faktycznie twierdzą, że jest to niepotrzebe - próbuję się dowiedzieć, bo nie miałem możliwości inspekcji kanałów po np 10 latach by faktycznie zobaczyć czy są czyste.

 

W Internecie znajdziesz też oferty na wlewy lewoskrętnej witaminy C, a także wielu innych naciągaczy.

 

 

Do czyszczenia kanałów istnieją też specjalne urządzenia - takie szczotki obracające się na elastycznym "przegubie", niektóre mają wbudowany odsys, a niektóre nie - wtedy podłacza się odkurzacz o dużej mocy na anemostacie, a przu rozdzielaczu wprowadza się obrotową szczotkę. Przecież nikt by uch nie produkował gdyby nie istniała potrzeba. Pytanie - czy to jest zasadne kiedy dba się o filtry i wymiennik.

 

Założę się, ze to produkt pierwotnie dedykowany do klimatyzacji

 

 

Chodziło mi o żywotnośc rur, które zatapiasz w podłodze - ile takie coś wytrzyma ?

Całość instalacji robiliście sami ? Doświadczenia w tym nie mam, ale ile się da to chciałbym robić sam bo wychodzę z założenia - że będę to robił dokładniej niż fachowcy.

 

jakieś 20 lat jestem na forum i nie nie spotkałam się z tematem rozszczelnienia rury podłogówki.

 

 

My będziemy mieli raczej projekt indywizualny bo nie znaleźliśmu nieczego co by w 100% nam odpowiadało. Będziemy mieli rzut, który architekt + firmy zewnętrzne zamienią na projekt docelowy.

Co masz na myśli pisząć "Okna o stopien niżej od pasywnych wystarczą" ?

 

Okno pasywne ma certyfikat. Jak kupić okno o podobnych parametrach ale bez certyfikatu to też będzie ok.

 

Ja swój dom z grubsza zaplanowałam sama pilnując eliminację możliwych mostków termicznych. Kiedy wybierałam architekta, to przede wszystkim takiego, który nie robił wielkich oczu na słowo "pasywny". Po prostu określiłam jakie ma mieć zapotrzebowanie na ciepło.

Edytowane przez Elfir
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Apropos strat ma to sens - im lepiej ocieplony budynek tym % więcej strat przez wentylację. Zakładając, że przy bdb ocieplonym budynku o prostej formie, straty na wetnylacji to będzie jakies 70% całości, to stosując wymiennik o odzysku rządy 85% całkowita oszczętność to będzie jakieś 60%.

U mnie wg OZC poprzez wentylację z odzyskiem ciepła ucieka średnio w sezonie grzewczym 30% energii grzewczej.

Będę też rozpozawał temat pompy i GWC. Jeśli się okaże że zapotrzebowanie na ciepło jest na tyle małe, że można zrezygnować z pompy ciepła - to będę to rozważał na rzecz elektrycznego ogrzewania i wtedy tylko do CWU zasobnik + kolektor solarny.

W ogóle jest sens stosować droższą pompę ciepła z GWC jeśli masz już rekuperację + bardzo dobre ocieplenie?

Ale ja nie polecam droższej pompy, tylko mniejszą, tańszą. Jeśli Twój dom będzie miał maksymalne obciążenie jednostkowe na poziomie, np 30 W/m2, to dom 140 m2 będzie potrzebował max. 30 * 140 = 4,2 kW. Możesz dać pompę 4 - 5 kW, a możesz jechać prądem. Taka pompa kosztuje ca 15 tysięcy zł. Sam się zastanów, czy warto oszczędzać, bo kocioł elektryczny też trochę kosztuje. Będziesz początkowo z 12 tysięcy do przodu, ale po 5-ciu latach, przy rosnących cenach energii elektrycznej ta kwota mocno stopnieje.

 

GWC można wykonać bardzo tanio jako rurę z czerpnią - zmieścisz się w 2 tysiącach przy wykonaniu na etapie fundamentów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd osadzanie się kurzu skoro jest stały przepływ powietrza? I przelatuje powietrze oczyszczone przez filtr, więc skąd w nim kurz? Czym miałby się roztocza żywić?

Ja mam np na wylocie w obudowy komputera kurz w okolicy wiatraków na wylocie, mimo, że na wlocie też mam filtr przeciwkurzowy. Mimo filtrów, zawsze się coś przedostanie w ciągu lat użytkowania instlaacji.

Robiliście u siebiebie inspekcję czystości kanałów? Robi się to mini kamerką na wysiegniku (źródło Youtube).

Serio myślę, że gdyby nie było konieczności czyszczenia to nie powstałyby dedykowane do tego narzędzia - zerknij na Rotobrush w google.

Pytanie tylko czy tak się zdarzy u wzystkich czy tylko u tych co zaniedbali swoją instalację.

 

jakieś 20 lat jestem na forum i nie nie spotkałam się z tematem rozszczelnienia rury podłogówki.

Da się :) Wpisz w google "uszkodzona rura ogrzewania podłogowego" - może się to zdarzyć przez uszkodzenie podczas montażu innych elementów lub przez np rozmarznięcie wody w rurze i jej wysadzenie. Woda jak wiadomo - żywioł niszczący, stąd mój pomysł aby ewentualnie zastosować kable grzejne.

 

 

Ja swój dom z grubsza zaplanowałam sama pilnując eliminację możliwych mostków termicznych. Kiedy wybierałam architekta, to przede wszystkim takiego, który nie robił wielkich oczu na słowo "pasywny". Po prostu określiłam jakie ma mieć zapotrzebowanie na ciepło.

Robiliście montaż okien na w warstwie ocieplenia?

Robiliście jakąś analizę termowizją?

Edytowane przez tom_bombadil
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie wg OZC poprzez wentylację z odzyskiem ciepła ucieka średnio w sezonie grzewczym 30% energii grzewczej.

Ciekawy jestem jak to zostało policzone.

Zerknij w tan link

ile ciepla z budynku ucieka przez wentylacje

wynika z niego że po termomodernizacji 60% strat pochodziło z wentylacji - u Ciebie w nowym budynku to powinno być jeszcze więcej.

Jeśli sprawdność odzysku wynosiłaby 85-95% to straty nie powinny być większe niż kilka procent. Może jakąś bardzo dużą wymianę powietrza policzyli?

Ciekawy jestem jak w praktyce to wyjdzie - czy zużycie w praktyce będzie takiej jak policzono.

 

Ale ja nie polecam droższej pompy, tylko mniejszą, tańszą. Jeśli Twój dom będzie miał maksymalne obciążenie jednostkowe na poziomie, np 30 W/m2, to dom 140 m2 będzie potrzebował max. 30 * 140 = 4,2 kW. Możesz dać pompę 4 - 5 kW, a możesz jechać prądem. Taka pompa kosztuje ca 15 tysięcy zł. Sam się zastanów, czy warto oszczędzać, bo kocioł elektryczny też trochę kosztuje. Będziesz początkowo z 12 tysięcy do przodu, ale po 5-ciu latach, przy rosnących cenach energii elektrycznej ta kwota mocno stopnieje.

 

GWC można wykonać bardzo tanio jako rurę z czerpnią - zmieścisz się w 2 tysiącach przy wykonaniu na etapie fundamentów.

 

Wiesz - mi nie chodziło o eliminację pompy ciepła przez wzgląd na oszczędzienie na jej instalacji. Bardziej wolałbym nie mieć rur z wodą w podłodze bo różnie może się zdażyć - jak nie teraz to za 10-20 lat... Wolałbym również nie mnożyć skompilikowanych instalacji jeśli się da. No i jest również kwesta hałasu - u kolegi np sąsiad się burzy, że mu pompa hałasuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy jestem jak to zostało policzone.

Zerknij w tan link

ile ciepla z budynku ucieka przez wentylacje

wynika z niego że po termomodernizacji 60% strat pochodziło z wentylacji - u Ciebie w nowym budynku to powinno być jeszcze więcej.

Jeśli sprawdność odzysku wynosiłaby 85-95% to straty nie powinny być większe niż kilka procent. Może jakąś bardzo dużą wymianę powietrza policzyli?

Ciekawy jestem jak w praktyce to wyjdzie - czy zużycie w praktyce będzie takiej jak policzono.

Pod linkiem są wyliczenia dla wentylacji grawitacyjnej, a ja wręcz podkreśliłem, że te 30% jest dla wentylacji z rekuperacją. Nie wiem jak to policzono - program liczył na podstawie danych wejściowych.

Wiesz - mi nie chodziło o eliminację pompy ciepła przez wzgląd na oszczędzienie na jej instalacji. Bardziej wolałbym nie mieć rur z wodą w podłodze bo różnie może się zdażyć - jak nie teraz to za 10-20 lat... Wolałbym również nie mnożyć skompilikowanych instalacji jeśli się da. No i jest również kwesta hałasu - u kolegi np sąsiad się burzy, że mu pompa hałasuje.

Hałas jednostek zewnętrznych jest problemem, który będzie narastał, bo coraz więcej osób będzie instalować pompy P-W. O wodnej podłogówce już nie będę się wypowiadał, skoro dalej masz wątpliwości. Możesz grzać odpowiednim klimatyzatorem, najlepiej kanałowym, i tylko dogrzewać dom elektryczną podłogówką w skrajnych mrozach. I to się ma szansę sprawdzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pod linkiem są wyliczenia dla wentylacji grawitacyjnej, a ja wręcz podkreśliłem, że te 30% jest dla wentylacji z rekuperacją. Nie wiem jak to policzono - program liczył na podstawie danych wejściowych.

 

 

OZC przygotowała dla Ciebie pracownia architektoniczna ?

 

Wg OZC u Ciebie poprzez wentylację z odzyskiem ciepła ucieka średnio w sezonie grzewczym 30% energii grzewczej.

 

Postanowiłem spróbowąc rozbudować ten przykład z linku o dodanie rekuperacji.

  • 155 kWh/m2*rok przed termomodernizacją (71% przegrody, 29% wentylacja grawitacyjna)
  • 72 kWh/m2*rok po termomodernizacji (41% przegrody, 59% wentylacja grawitacyjna)
  • 36 kWh/m2*rok po dodaniu rekuperacji (91% przegrody, 9% wentylacja z odzyskiem ciepła o sprawności 85%)

 

To były proste obliczenia matematyczne na bazie tego przykładu.

Można spróbowąc obliczyć sumę wszystich strat przez wszystkie przegrody oraz ogrzania odpowieniej ilości m3 powietrza w wentylacji - ale to już jest dość czasochłonne.

 

Zastanawiam się gdzie może tkwić błąd, skoro klasyczna wentylacja grawitacyjna miała odpowiadać za 25-35% ciepła. Może masz po prostu tak mega-dobrze zaizolowany i szczelny budynek, że Twoje straty na przegrodach są tak niskie, że wartość energii na wentylację nawet po zastosowaniu rekuperacji wynosi 30% ?

Drugim możliwym wytłymaczeniem jest zastosowanie grzałki w wymienniku przeciwprądowym - ona może mieć moc ok 1,5kW i w czasie zimy pobiera sporo energii.

 

 

 

Hałas jednostek zewnętrznych jest problemem, który będzie narastał, bo coraz więcej osób będzie instalować pompy P-W. O wodnej podłogówce już nie będę się wypowiadał, skoro dalej masz wątpliwości. Możesz grzać odpowiednim klimatyzatorem, najlepiej kanałowym, i tylko dogrzewać dom elektryczną podłogówką w skrajnych mrozach. I to się ma szansę sprawdzić.

 

Energetycznie pompa ciepła i podłogówka to na pewno jest najlepsza opcja i też będę to rozwiązanie rozważał. Jak też pisałeś - małe zapotrzebowanie to mała - często tańsza i mniej hałasująca pompa.

Chodzi też o kwestie utrzymania tych systemów. Pompy ciepła też są dość awaryjne, wymagają przeglądów, serwisu no i hałasują.

Jeśli dałoby się tak skonfigurować ocieplenie, zyski od słońca i wentylację aby ciepła nie trzeba było tak dużo to będę rozważał inne opcje.

Kluczowa jest ilość kWh/m2*rok - jeśli ten parametr będzie na niskim poziomie to wg mnie można ogrzać dom prądem a CWU kolektorem + prądem. Za energię zapłącisz więcej, ale za to znacznie mniej wydasz na serwis, przeglądy, awarie itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OZC przygotowała dla Ciebie pracownia architektoniczna ?

Broń Boże! OZC wykonywał Asolt, kolega forumowy.

Zastanawiam się gdzie może tkwić błąd, skoro klasyczna wentylacja grawitacyjna miała odpowiadać za 25-35% ciepła. Może masz po prostu tak mega-dobrze zaizolowany i szczelny budynek, że Twoje straty na przegrodach są tak niskie, że wartość energii na wentylację nawet po zastosowaniu rekuperacji wynosi 30% ?

Drugim możliwym wytłymaczeniem jest zastosowanie grzałki w wymienniku przeciwprądowym - ona może mieć moc ok 1,5kW i w czasie zimy pobiera sporo energii.

Żadnych grzałek w wymienniku nie potrzebuję, bo mam GWC. Dom faktycznie jest bardzo dobrze ocieplony, szczelność też ma znaczenie. Moim zdaniem ustawienie do stron świata również jest kluczowe w okresach przejściowych oraz przy wietrznej pogodzie. Przez okna jestem w stanie zmagazynować w masywnej konstrukcji sporo ciepła, nawet na kilka dni.

 

Natomiast strona nawietrzna (zachodnia) ma minimalną ekspozycję, ponieważ jedynie w 2/3 krótszej ściany (budynek jest na planie prostokąta 8x16m). Czyli na działanie zimnego wiatru jest narażone jedynie 5 metrów ściany, razy ~3 metry wysokości daje 15 m2. Na dodatek na tej ścianie jest jedno okno fix i jeszcze można je zasłonić roletą zewnętrzną.

 

Od strony północnej mam jedynie drzwi wejściowe o dobrych parametrach cieplnych (no, powiedzmy) i szczelnie wstawionych. Drzwi są w podcieniu o głębokości 1 m, który słania je od działania wiatru i chroni przed zaleganiem i wciskaniem do domu śniegu.

 

Niestety program użyty do OZC nie jest w stanie zamodelować mojego systemu ogrzewania, nawet GWC z tego co pamiętam jest traktowane jako wymiennik o danej sprawności, zamiast źródło ciepła, chłodu i regulator wilgoci.

 

Ciepło z wyrzutu wentylacji wraca do pompy ciepła, która zasila podłogówkę. Czyli w szeregu mam kolejno: GWC, rekuperator, pompę ciepła (małej mocy). Właściwie straty na wentylacji mam zlikwidowane, a to jest bardzo duży udział w stratach całkowitych.

Energetycznie pompa ciepła i podłogówka to na pewno jest najlepsza opcja i też będę to rozwiązanie rozważał. Jak też pisałeś - małe zapotrzebowanie to mała - często tańsza i mniej hałasująca pompa.

Chodzi też o kwestie utrzymania tych systemów. Pompy ciepła też są dość awaryjne, wymagają przeglądów, serwisu no i hałasują.

Jeśli dałoby się tak skonfigurować ocieplenie, zyski od słońca i wentylację aby ciepła nie trzeba było tak dużo to będę rozważał inne opcje.

Kluczowa jest ilość kWh/m2*rok - jeśli ten parametr będzie na niskim poziomie to wg mnie można ogrzać dom prądem a CWU kolektorem + prądem. Za energię zapłącisz więcej, ale za to znacznie mniej wydasz na serwis, przeglądy, awarie itp.

Ja bym sobie ten kolektor podarował. Jak już lepiej dać pompę ciepła, dedykowaną do CWU. Proponuję poszukać modelu opartego o propan (czynnik R290), bo wtedy ta pompa działa nawet do -7 °C bez grzałek, czyli jakieś 95% roku.

 

Jeśli chodzi o zapotrzebowanie, to możesz zejść spokojnie do 20-25 kWh/m2 rocznie. Uczciwie jest jednak liczyć całość energii potrzebnej do utrzymania komfortu w domu, czyli razem z energią na klimatyzację oraz ew. nawilżanie w bardzo suchych dniach roku (głównie zimą).

Edytowane przez Ratpaw
Źle policzyłem powierzchnię ściany od nawietrznej
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OZC przygotowała dla Ciebie pracownia architektoniczna ?

 

Wg OZC u Ciebie poprzez wentylację z odzyskiem ciepła ucieka średnio w sezonie grzewczym 30% energii grzewczej.

 

Nie można tak uogólniać. Nie ma związku pomiędzy ilością ciepła uciekającego przez przenikanie, i przez wentylację. Jak masz dom nieocieplony to % ciepła uciekającego przez wentylację będzie znacznie mniejszy, niż w domu z 20cm EPS przy tej samej wentylacji.

 

Do tego Asolt i inni audytorzy trzymają się normowych, bardzo starych danych. AFAIK sprawność rekuperatora przyjmują 52% jak nowoczesne mają średnio ponad 80%. Do tego biorą normowe przepływy 24/7 a nowoczesny rekuperator ustawiasz i jak nikogo nie ma w domu to chodzi na 20% normy, w innych trochę więcej a normowo może z 1/4 czasu średnio w roku.

 

Klik w sygnaturkę.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tego Asolt i inni audytorzy trzymają się normowych, bardzo starych danych. AFAIK sprawność rekuperatora przyjmują 52% jak nowoczesne mają średnio ponad 80%. Do tego biorą normowe przepływy 24/7 a nowoczesny rekuperator ustawiasz i jak nikogo nie ma w domu to chodzi na 20% normy, w innych trochę więcej a normo

Ja dostałem plik wynikowy z programu, który w wersji testowej sobie zainstalowałem i mogłem zmienić pewne parametry wentylacji. Wielkich różnic nie było, ale o ile pamiętam dostałem plik z wpisaną sprawnością 80%. Gorzej, że jedyny parametr GWC to sprawność w % - i co to ma znaczyć, ze GWC ma sprawność np 90%???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dostałem plik wynikowy z programu, który w wersji testowej sobie zainstalowałem i mogłem zmienić pewne parametry wentylacji. Wielkich różnic nie było, ale o ile pamiętam dostałem plik z wpisaną sprawnością 80%.

 

Ale się poprawił :o . Dziwne. Bo normy się nie zmieniły (ciągle prehistoryczne z czasów wymienników aluminiowych krzyżowych). Wcześniej źle podałem z pamięci - używał takich danych:

 

Sezonowa sprawność rekuperacji ηE,recup: 59,5 %

 

 

Ile dla Ciebie to niewielka różnica? EUco+w dla ηE,recup=85% u mnie wychodzi 16,66 kWh/m2/r a dla ηE,recup=59,5% 24,55kWh/m2/r, czyli wzrost o 47%

 

A jaką przyjął Ci szczelność? Rozporządzenie wprowadza limit:

2) w budynkach z wentylacją mechaniczną lub klimatyzacją – n50 < 1,5 1/h.

 

AFAIK Asolt przyjmował 4.

 

Gorzej, że jedyny parametr GWC to sprawność w % - i co to ma znaczyć, ze GWC ma sprawność np 90%???

 

GWC przy rekuperatorze przynosi znikome zyski energetyczne. Zdecydowana większość trafia na wyrzutnię (podnosi jej temperaturę).

https://forum.muratordom.pl/entry.php?132795

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile dla Ciebie to niewielka różnica?

Miałem na myśli to, że gdy zmieniłem sobie na 90% odzysku, to w bilansie ogólnym % strat na wentylację wiele się nie zmienił.

A jaką przyjął Ci szczelność? Rozporządzenie wprowadza limit:

2) w budynkach z wentylacją mechaniczną lub klimatyzacją – n50 < 1,5 1/h.

 

AFAIK Asolt przyjmował 4.

Inicjalnie 1,5, ja zmieniłem na 0,6.

GWC przy rekuperatorze przynosi znikome zyski energetyczne. Zdecydowana większość trafia na wyrzutnię (podnosi jej temperaturę).

https://forum.muratordom.pl/entry.php?132795

Zdecydowałem się przepuścić te powietrze przez pompę ciepła. Rekuperator wg relacji znajomego, który ma podobny układ, dodaje od siebie 3 stopnie w stosunku do GWC i o to mi chodziło - żeby punkt pracy pompy przesunąć możliwie wysoko. Dodatkowo rekuperator daje ujemne opory powietrza zaciąganego przez PC, a trochę bałem, że będzie miała zbyt niski spręż dyspozycyjny. Trzy zalety tego układu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...