Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Moc kotła a moc grzejników


Halszka

Recommended Posts

Witam,

 

Powiedzcie proszę, co o tym myślicie - domek mieszkalny ok 50m2, nowy, dobrze ocieplony, brak gazu ziemnego więc z konieczności kocioł elektryczny 6 kW, grzejniki /5 szt w rozmiarze 50x60cm, 1szt 80x50cm, wszystkie pojedyncze/. W planach fotowoltaika. W budynku jest jeszcze komin murowany, do którego szukam piecyka na pellet-z nadmuchem albo bez nadmuchu/, wiec jak znacie solidne piecyki tego typu, to proszę podzielcie się propozycjami zakupu.

 

Piszę tu, bo mam solidne wątpliwości czy moc grzejników została dostosowana do mocy kotła. Podczas pracy kocioł często się wyłącza i włącza. Podejrzewam, że spowodowane to może być zbyt małą pojemnością wodną grzejników, szybkim ich wychładzaniem i koniecznością ponownego ich nagrzania. Obawiam się, że może to w końcu spowodować awarię kotła.

 

Hydraulik, który montował tą instalację nie widzi problemu.

 

Proszę doradźcie, czy wymieniać grzejniki na większe, o większej pojemności wodnej oraz solidny piecyk na pellet grzejący powietrze.

Gdyby konieczna okazała się wymiana grzejników, to czy można wymienić tylko ich część /niektóre pomieszczenia są tak małe, że po wstawieniu mebli, większy grzejnik po prostu się nie zmieści/? Czy można mieć zainstalowane grzejniki różnych firm?

 

Będę naprawdę wdzięczna za rady, co robić.

 

Halszka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że może to w końcu spowodować awarię kotła.

 

Głowice masz pozdejmowane na grzejnikach? Bo przy obecnych temperaturach szybko się zamkną. Grzejniki masz całe gorące?

 

Grzałkom taktowanie nie szkodzi.

Pytanie, jak często startuje i zatrzymuje się pompa obiegowa. Bo jej taka praca nie służy.

 

Ale nie ma co patrzeć na zachowanie teraz, gdy za oknem 20*. Słabszy kocioł pewnie trudno znaleźć. Przy tym metrażu raczej będzie za mocny - ale to do zweryfikowania z OZC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Powiedzcie proszę, co o tym myślicie - domek mieszkalny ok 50m2, nowy, dobrze ocieplony, brak gazu ziemnego więc z konieczności kocioł elektryczny 6 kW, grzejniki /5 szt w rozmiarze 50x60cm, 1szt 80x50cm, wszystkie pojedyncze/. W planach fotowoltaika. W budynku jest jeszcze komin murowany, do którego szukam piecyka na pellet-z nadmuchem albo bez nadmuchu/, wiec jak znacie solidne piecyki tego typu, to proszę podzielcie się propozycjami zakupu.

 

Piszę tu, bo mam solidne wątpliwości czy moc grzejników została dostosowana do mocy kotła. Podczas pracy kocioł często się wyłącza i włącza. Podejrzewam, że spowodowane to może być zbyt małą pojemnością wodną grzejników, szybkim ich wychładzaniem i koniecznością ponownego ich nagrzania. Obawiam się, że może to w końcu spowodować awarię kotła.

 

Hydraulik, który montował tą instalację nie widzi problemu.

 

Proszę doradźcie, czy wymieniać grzejniki na większe, o większej pojemności wodnej oraz solidny piecyk na pellet grzejący powietrze.

Gdyby konieczna okazała się wymiana grzejników, to czy można wymienić tylko ich część /niektóre pomieszczenia są tak małe, że po wstawieniu mebli, większy grzejnik po prostu się nie zmieści/? Czy można mieć zainstalowane grzejniki różnych firm?

 

Będę naprawdę wdzięczna za rady, co robić.

 

Halszka

Przede wszystkim napisz coś więcej o izolacji termicznej domu, ile masz okien itd. Będzie można mniej więcej oszacować moc potrzebną do ogrzania tego domu.

Możesz skorzystać z uproszczonego programu pod tym adresem. Na zakońćzenie obliczeń dostaje się link do nich, wiec mogłabyś go tutaj podać, byłoby nam łatwiej dyskutować.

 

Piecyk na pelet jest raczej bez sensu w tak małym domu, bo albo będzie drogi (z automatyką) alb przewymiarowany i będzie wymagał sporego bufora. Pellet też jest dość drogi, no i gdzie ten pellet trzymać?

 

Co to za model i producent kotła elektrycznego?

 

Na razie wstrzymaj się z grzejnikami i kotłem na pellet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Możesz skorzystać z uproszczonego programu pod tym adresem. Na zakońćzenie obliczeń dostaje się link do nich, wiec mogłabyś go tutaj podać, byłoby nam łatwiej dyskutować.

 

....

 

Ten program pomijajac jego dokladnosc (a raczej niedokladnosc, oraz błedy wprowadzania danych) nie odpowie nam na pytanie zawarte w temacie wątku, czyli dalej nie bedziemy wiedzieli czy grzejniki zostały dobrane poprawnie. Poprawnie czyli indywidualnie do kazdego pomieszczenia z osobna z uwzglenieniem Tz i przepływu, typu i producenta grzejnika oraz temperatury zadanej w danym pomieszczeniu. Wynik z CW niewiele tu pomoże, bo taktowanie w przypadku kotła elektrycznego ma bardzo małe znaczenie dla jego sprawności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten program pomijajac jego dokladnosc (a raczej niedokladnosc, oraz błedy wprowadzania danych) nie odpowie nam na pytanie zawarte w temacie wątku, czyli dalej nie bedziemy wiedzieli czy grzejniki zostały dobrane poprawnie. Poprawnie czyli indywidualnie do kazdego pomieszczenia z osobna z uwzglenieniem Tz i przepływu, typu i producenta grzejnika oraz temperatury zadanej w danym pomieszczeniu. Wynik z CW niewiele tu pomoże, bo taktowanie w przypadku kotła elektrycznego ma bardzo małe znaczenie dla jego sprawności.

Zdaje sobie sprawę z ograniczeń programu CW. Jednak autorka pisała "Powiedzcie proszę, co o tym myślicie". Myślę, że dobrze jest się dowiedzieć, ile cały dom mniej więcej potrzebuje mocy, potem ile powierzchni mają pomieszczenia, a ile grzejniki (swoją drogą mogą w 1/3 zawalone mułem i przez to niedrożne). Myślę, że autorka może mieć spory problem z ustaleniem Tz i przepływów na grzejnikach:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdaje sobie sprawę z ograniczeń programu CW. Jednak autorka pisała "Powiedzcie proszę, co o tym myślicie". Myślę, że dobrze jest się dowiedzieć, ile cały dom mniej więcej potrzebuje mocy, potem ile powierzchni mają pomieszczenia, a ile grzejniki (swoją drogą mogą w 1/3 zawalone mułem i przez to niedrożne). Myślę, że autorka może mieć spory problem z ustaleniem Tz i przepływów na grzejnikach:D

 

Mysle ze autorka nie powinna miec zadnych problemów z ustaleniem Tz bo taką mozna ustawic na kotle elektrycznym, moze miec i ma problem z moca grzejników i tu CW nic a nic nie pomoże. Nie pomoze równiez zaden inny kalkulator bo CW takze nim nie jest, tu są potrzebne obliczenia mocy strat dla kazdego pomieszczenia których to CW pomimo ze bezpłatny (co jest jego jedyną zaletą???) nie policzy. Mozna dyskutowac ale bez dokladnych obliczen poszczegolnych pomieszczen to takie dyskusje wiekszego sensu nie mają, nie mają bo konkretów w nich nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,

Dziękuję za zainteresowanie tematem i chęć pomocy.

Domek jest nowy, grzejniki też :-) Projekt domku to Kazimierz D20 od Artinex. Zmiany u mnie względem projektu to: zamiana miejscami kuchni z łazienką i dołożenie dwóch kominów - jeden systemowy w kotłowni na okoliczność podłączenia kotła na gaz ziemny, którego to paliwa sołtys jednak nie załatwił, choć długo obiecywał :-( oraz drugi komin murowany w salonie na okoliczność podłączenia kominka/piecyka, co by się dogrzewać, jakby zabrakło innych możliwości.

Ocieplenie budynku jest solidne - 20cm biały Austrotherm na ścianach, 15cm eps pod wylewką, 30 cm wełny Knauf unifit 033 między belkami pod nieogrzewanym poddaszem. Jakie dokładnie parametry przenikalności cieplnej mają te wszystkie materiały termoizolacyjne - szczerze nie pamiętam.

Wentylacja grawitacyjna.

Okien jest dużo:

4szt o wymiarach 1,2m x1,55m, Uw współczynnik przenikania cieplnego 1,125 W/m2K

3szt 0,90m x1,04m, Uw współczynnik przenikania cieplnego 1,082 W/m2K

1szt 0,62m x1,04m Uw współczynnik przenikania cieplnego 1,143 W/m2K

Okna to Veca PF 70 od Aprela.

Drzwi zewnętrzne Wikęd 2,32m x 0,98m, Premium Termo.

Okna i drzwi montowane na taśmy i pianę /tzw ciepły montaż/.

Grzejniki Cosmo. Nowe, sprawne /grzeją całe/, odpowietrzone. Dodam od siebie, że naprawdę wyglądają tak estetycznie i solidnie, że szkoda byłoby je wymieniać na inne. Chociaż oczywiście jak będzie konieczność, to się je wymieni.

Kocioł elektryczny firmy Elterm, model Pułkownik 6kW. Wersja bez wifi, internetów, ale z czujnikiem temteratury wewnętrznej i zewnętrznej. Temperatura zasilania nastawiana na kotle, temperatura do jakiej kocioł ma nagrzać wnętrze domku - też nastawiana na kotle. Kociołek już działał /z konieczności ratował sytuację/ przez ostatnią zimę. Temperaturę zasilania miał 55-60st. Można w nim ustawić wyższą, ale moja instalacja c.o. jest z rur PP KanThermPress, które podobno wytrzymują max 85st, więc bałam się szaleć z temperaturą na zasilaniu. Kocioł "taktował" od początku swojej działalności. Przerwę w "taktowaniu" robił dopiero wtedy, jak nagrzał domek do zadanej temperatury.

 

Rozmawiałam o tym z różnymi wykonawcami i uwierzcie - każdy mówił co innego. Ten co montował - że on wszystko tak dobrze zrobił, że nie musi nawet fatygować się do mnie na diagnozę problemu :-) Inny hydraulik, co montował u mnie bojler do grzania CWU powiedział, że faktycznie grzejniki mogą być za małe i w związku z tym on oferuje się na tą robotę. Jeden miejscowy wykończeniowiec - że moc i pojemność wodna grzejników nie musi być dostosowywana do mocy i pojemności wodnej kotła c.o. i radzi nie czepiać się nowych, sprawnych grzejników.

 

Tymczasem idzie kolejna zima, a wraz z nią konieczność grzania w budynku. Rozmawiałam z jednym wykonawcą z polecenia, od fotowoltaiki, ale tak drogo policzył za robotę u mnie, że narazie nie będzie robił. Zostaje mi więc taktujący kocioł na elektrykę i wysokie rachunki za prąd, a nie tak miało być, bo przez długi czas byliśmy zapewniani przez władze gminne o rychłym doprowadzeniu gazu ziemnego. Pytanie tylko, czy kocioł na gaz też by taktował we współpracy z moimi grzejnikami.

 

Rozpisałam się. Wybaczcie.

Jeżeli nie doradzicie mi w związku z taktującym kotłem, co może być ciężkie do wykonania przez internet, to bardzo Was proszę doradźcie chociaż solidny piecyk typu kominek albo koza na pellet, drewno czy nawet węgiel żeby grzać tym do czasu wyjaśnienia sprawy z taktującym kotłem i do czasu montażu fotowoltaiki. Wiem, że mogę sobie sama poszukać, ale obawiam się wydać spory dla mnie pieniądz na niesolidny towar.

Wiem, że pellet i drewno też do tanich nie należą, ale niestety - za parę lat będzie u mnie obowiązywał zakaz palenia węglem, więc najsensowniej wydaje się zainwestować w piecyk na pellet i drewno oraz fotowoltaikę. Jeżeli się mylę, to mnie poprawcie.

 

Dziękuję za doczytanie do końca :-)

 

Dobrej nocy i tylko dobrych dni dla Was,

Halszka

Edytowane przez Halszka
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak a propos doboru grzejników to ich moc dobieramy do powierzchni pomieszczeń oraz zapotrzebowania ciepła na m2.

Jeśli dom jest solidnie ocieplony to zapotrzebowanie wyszło mniejsze więc i moc grzejników jest mniejsza.

Nie dobieramy grzejników ze względu na ich pojemność wodną.

Pojemność zładu instalacji możemy wziąć pod uwagę dobierając co najwyżej kocioł.

 

Odnośnie taktowania:

Częste uruchamianie się i wyłączanie kotła nie jest taktowaniem.

O ile taka praca może powodować zwiększone zużycie aparatury wykonawczej ( palnik, elektrody, generator, transformator WN ) biorącej udział w tym zjawisku to przy kotle elektrycznym jest to ograniczone do styczników które posiadają zazwyczaj określoną liczbę cykli .

 

Jeśli kocioł ogrzewał dom przez zimę zapewniając wymagane temperatury to masz gwarancję że jest on wystarczający.

Co do częstego uruchamiania to nie musi być to spowodowane pojemnością grzejników ale ogólnie systemem sterowania, wysokości histerezy, istnieniem regulatorów w pomieszczeniu lub czujników temperatury, ich miejscem instalacji, temperaturą zasilania, termostatami na grzejnikach itp.

 

Napisz może czy grzejniki są wyposażone w głowice termostatyczne .

Zamykanie poszczególnych grzejników zmniejsza pojemność instalacji więc kocioł grzejąc wodę tylko w samych rurach będzie pracował w sposób który opisujesz.

Piszesz że kocioł posiada czujnik temperatury wewnętrznej i zewnętrznej. Jeśli mamy w instalacji zdublowany układ regulacji to mogą się pojawić różne obiawy pracy, także i taktowanie.

Kocioł elektryczny posiada kilka osobnych grzałek a ich kolejność uruchamiania jest sterowana przez algorytm PID czyli proporcjonalno-całkująco-różniczkujący., dlatego jeśli chodzi o częste uruchamianie to po pierwsze możliwe że mamy do czynienia nie z uruchamianiem ale z przełączaniem kolejnych sekcji grzałek, a po drugie to problemem nie są pojemności wodne i grzejniki ale ustawione parametry pracy.

 

Na początek radzę zmniejszyć temperaturę zasilania do 50*C, to powinno wydłużyć cykle pracy, a jeśli praca kotła będzie nadal podejrzana to proponuję wezwać autoryzowany serwis w celu przeglądu przed okresem grzewczym i od razu skorygowaniem nastaw parametrów odpowiedzialnych za załączanie grzałek.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak a propos doboru grzejników to ich moc dobieramy do powierzchni pomieszczeń oraz zapotrzebowania ciepła na m2.

..

 

Moc grzejników w danym pomieszczeniu dobieramy wyłacznie do obciązenia cieplnego tego pomieszczenia. Zadna tam powierzcnhnia i zapotrzebowanie na m2. Liczy sie całkowite straty pomieszczenia, a nie straty na m2. Nie znam metody liczenia strat najpierw na m2 a potem mnozenie powierzchni przez straty jednostkowe aby uzyskac straty dla całego pomieszczenia. Straty na m2 liczy sie zawsze dzieląc straty całkowite przez powierzchnię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak a propos doboru grzejników to ich moc dobieramy do powierzchni pomieszczeń oraz zapotrzebowania ciepła na m2.

Jeśli dom jest solidnie ocieplony to zapotrzebowanie wyszło mniejsze więc i moc grzejników jest mniejsza.

Nie dobieramy grzejników ze względu na ich pojemność wodną.

Pojemność zładu instalacji możemy wziąć pod uwagę dobierając co najwyżej kocioł.

 

k.

 

po takim wstępie dalej juz nie warto czytać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kocioł ma 6kW i najprawdopodobniej pracuje w systemie 0/1. Budynek dobrze ocieplony o pwierzchni 50m@ potrzebuje może ze 2kW i to przy -20*C na zewnątrz....

Rozwiązania

1. spory bufor.... tylko skąd na niego miesce w małym domu.

2. nie przejmować się

3. wywalić kocioł elektryczny a zastosować modulowaną PC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mamy w ofercie 4kW (A-7/W35) inverterem znakomicie da sobie radę.

 

Znakomicie to sobie dają radę z taktowaniem grzałki. Sprężarki nie bardzo.

Jak przy -7 ma 4kW to ma ze 4x za dużo przy Twoim założeniu, że ten dom "potrzebuje może ze 2kW i to przy -20*C na zewnątrz....". Więc już przy tych -7* będzie taktował a co dopiero przy wyższych temperatura gdy moc minimalna będzie większa a zapotrzebowanie mniejsze, a przez większość sezonu mamy temperaturę ponad -7*.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł elektryczny firmy Elterm, model Pułkownik 6kW. Wersja bez wifi, internetów, ale z czujnikiem temteratury wewnętrznej i zewnętrznej. Temperatura zasilania nastawiana na kotle, temperatura do jakiej kocioł ma nagrzać wnętrze domku - też nastawiana na kotle. Kociołek już działał /z konieczności ratował sytuację/ przez ostatnią zimę. Temperaturę zasilania miał 55-60st. Można w nim ustawić wyższą, ale moja instalacja c.o. jest z rur PP KanThermPress, które podobno wytrzymują max 85st, więc bałam się szaleć z temperaturą na zasilaniu. Kocioł "taktował" od początku swojej działalności. Przerwę w "taktowaniu" robił dopiero wtedy, jak nagrzał domek do zadanej temperatury.

 

Rozmawiałam o tym z różnymi wykonawcami i uwierzcie - każdy mówił co innego. Ten co montował - że on wszystko tak dobrze zrobił, że nie musi nawet fatygować się do mnie na diagnozę problemu :-) Inny hydraulik, co montował u mnie bojler do grzania CWU powiedział, że faktycznie grzejniki mogą być za małe i w związku z tym on oferuje się na tą robotę. Jeden miejscowy wykończeniowiec - że moc i pojemność wodna grzejników nie musi być dostosowywana do mocy i pojemności wodnej kotła c.o. i radzi nie czepiać się nowych, sprawnych grzejników.

Z tego co piszesz wynika, że grzanie jest poprawne. Taktowanie /złe określenie/ to tylko częste załączanie w celu oszczędności energii zadawane przez regulator kotła. Co innego gdyby grzał non stop aż do zadanej temperatury pomieszczenia, po czym i tak szybko się załączał, bo grzejniki - jakiekolwiek - słabo trzymają temperaturę.

Piszesz, że miało być dobrze ale prąd kosztuje. Dobrze to by było gdyby było ogrzewanie podłogowe bo ten kocioł do takich jest przeznaczony.

Moim zdaniem odpuść kombinacje z Pułkownikiem a zabazpiecz się w alternatywny system ogrzewania. Piszesz o pelecie, to idź w pelet ale spalarki peletu są drogie i sam pelet też. Można do istniejącej instalacji dołożyć ogrzewanie gazowe i byłoby to najbardziej sensowne rozwiązanie.

Całkowicie niezależne jest grzanie kominkiem na drewno lub jeszcze lepiej piecem kaflowym lub paleniskiem zduńskim.

Edytowane przez dbx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...