Kirnin 23.01.2025 18:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia Witam. Mam problem z mostkami termicznymi w niektórych miejscach przy podłodze na parterze domu. Dom kupiony od dewelopera, wiec nie wszystko jest wiadome jak zostało zrobione. Najbardziej widoczne jest to w naroznikach, również tych gdzie są zamontowane okna (do podłogi) i drzwi balkonowe. W niektórych miejscach temperatura na termowizji pokazuje 12 stopni. Dylatacja wylewki jest zachowana. Udało mi się wejść kamera endoskopowa miedzy wylewka a ściana i niestety ale brak ciągłości izolacji poziomej z pionowa. Ogólnie w wielu miejscach było czuć podmuch zimniejszego powietrza. Na zewnątrz jest cokół na fundamencie. Trudno mi ocenić jakość ciągłości izolacji, ale podejrzewam, ze gdyby tutaj była lipa to miałbym cały pasek ściany wewnętrznej wysokości cokołu zimniejszy a tak nie jest. Co za tym idzie myśle, ze problem nie jest od zewnątrz, a ponadto problem również występuje na ścianie szczytowej w narożniku w kuchni, która sąsiaduje z ocieplanym (17-18 stopni) garażem. To wszystko sugeruje mi, ze problem jest od dołu wewnątrz budynku. Jednakże została w te miejsca wprowadzana piana przez rurkę. Trochę tego poszło, nie ma co ukrywać. Przedmuchy zostały wyeliminowane, ale temperatura niestety nie wzrosła zadowalająco w psikanych naroznikach, tylko trochę (1-2 stopnie). Patrząc na to z tej perspektywy uważam, ze gdyby problem był tylko od dołu to pianka wchodząc wgłąb w kierunku chudziaka z każdym centymetrem ocieplala by naroznik aż nad wylewka temperatura byłaby zadowalająca. co o tym myślicie? Zakładam, ze pod ława jest chudziak, potem ława, na ławie bloczki keramzytowe, a ściany zewnętrzne to bloczki hh, a w tych naroznikach wg projektu powinny być pręty a słupy żelbetonowe. Ogólnie dużej lipy nie ma, bo normalnie sobie dogrzewam dom, ale wskazania termowizji i pirometrem wskazują na punkty rosy bądź blisko tego punktu i obawiam się powstawania pleśni/grzybów. Dodam jeszcze, ze jak cos wsadziłem miedzy wylewkę a ścianę to nie było na tym widac wilgoci, jak i również kamera endoskopowa nie było widac kropelek wody itp. Czy to możliwe, ze ciagnie od samego dołu przez chudziak, ławę, bloczek keramzytowy? Ale wtedy przecież szło by wyżej domu niz tylko na dole. bede wdzięczny za wszelkie pomocne opinie. Nie jestem pewny czy dalsze pianowanie tego ma sens. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 24.01.2025 10:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 14 godzin temu, Kirnin napisał: Dylatacja wylewki jest zachowana. Udało mi się wejść kamera endoskopowa miedzy wylewka a ściana i niestety ale brak ciągłości izolacji poziomej z pionowa. Masz termoizolację poziomą? Czy o jaką izolację chodzi? 14 godzin temu, Kirnin napisał: Ogólnie w wielu miejscach było czuć podmuch zimniejszego powietrza. Na zewnątrz jest cokół na fundamencie. Trudno mi ocenić jakość ciągłości izolacji, ale podejrzewam, ze gdyby tutaj była lipa to miałbym cały pasek ściany wewnętrznej wysokości cokołu zimniejszy a tak nie jest. Co za tym idzie myśle, ze problem nie jest od zewnątrz, a ponadto problem również występuje na ścianie szczytowej w narożniku w kuchni, która sąsiaduje z ocieplanym (17-18 stopni) garażem. To wszystko sugeruje mi, ze problem jest od dołu wewnątrz budynku. Jednakże została w te miejsca wprowadzana piana przez rurkę. Trochę tego poszło, nie ma co ukrywać. Przedmuchy zostały wyeliminowane, ale temperatura niestety nie wzrosła zadowalająco w psikanych naroznikach, tylko trochę (1-2 stopnie). Patrząc na to z tej perspektywy uważam, ze gdyby problem był tylko od dołu to pianka wchodząc wgłąb w kierunku chudziaka z każdym centymetrem ocieplala by naroznik aż nad wylewka temperatura byłaby zadowalająca. Przedmuchy to jedno, a mostek termiczny to co innego. Samą pianą mostków raczej nie zlikwidujesz. To co wyżej poisujesz to typowe problemy styków konstrukcji - tam są mostki cieplne, gdzie stykają się elementy betonowe. Generalnie, problem jest od zewnątrz, bo tam najprawdopodobniej masz termoizolację. W środku możesz tylko dodać trochę pianki jako wypełniacz i nic więcej. Załącz jakiś przekrój albo chociaż odręczny rysunek, bo tak to ciężko coś wymyśleć. 14 godzin temu, Kirnin napisał: Dodam jeszcze, ze jak cos wsadziłem miedzy wylewkę a ścianę to nie było na tym widac wilgoci, jak i również kamera endoskopowa nie było widac kropelek wody itp. Czy to możliwe, ze ciagnie od samego dołu przez chudziak, ławę, bloczek keramzytowy? Ale wtedy przecież szło by wyżej domu niz tylko na dole. Tak właśnie działa mostek termiczny. Przy okazji, to nie jest bloczek keramzytowy, tylko betonowy z wypełnieniem z keramzytu, więc i lambdę ma nieciekawą. Moim zdaniem jednak akurat w tym wypadku to niekontrolowana infiltracja powietrza powoduje skraplanie wilgoci, a nie mostek termiczny. 14 godzin temu, Kirnin napisał: bede wdzięczny za wszelkie pomocne opinie. Nie jestem pewny czy dalsze pianowanie tego ma sens. Ma sens, o ile nie dojdzie do zawilgocenia piany. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kirnin 24.01.2025 11:33 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia Godzinę temu, Ratpaw napisał: Masz termoizolację poziomą? Czy o jaką izolację chodzi? O styropian pod wylewką. Nie dochodzi do ścian, jest nawet bardziej oddalony niż dylatacja wylewki. Kamerą endoskopową wszedłem dosyć głęboko, więc może źle to nazwałem, że tylko pomiędzy wylewką a ścianą wszedłem. Godzinę temu, Ratpaw napisał: Przedmuchy to jedno, a mostek termiczny to co innego. Samą pianą mostków raczej nie zlikwidujesz. To co wyżej poisujesz to typowe problemy styków konstrukcji - tam są mostki cieplne, gdzie stykają się elementy betonowe. Generalnie, problem jest od zewnątrz, bo tam najprawdopodobniej masz termoizolację. W środku możesz tylko dodać trochę pianki jako wypełniacz i nic więcej. Załącz jakiś przekrój albo chociaż odręczny rysunek, bo tak to ciężko coś wymyśleć. Przekrój w załączniku. Jednak w rzeczywistości tak to nie wygląda. Styropian zamiast 15 na fundamencie jest 10 i to zwykły. O tym bloczku z dodatkiem keramzytu wiem, bo robiliśmy małą odkrywkę. Co do styku konstrukcji to też to rozumiem, że dużo rzeczy na to wskazuje jednak chcę ponownie zaznaczyć, że problem również występuje w narożniku przy podłodze w kuchni sąsiadującej ścianą 24 z bloczków HH z garażem i tam słupa konstrukcyjnego nie ma. Objaw ten sam co przy narożnikach ze słupami. Z drugiej strony znowu myślę, że ten styk ma jednak największy sens bo tam na cokole łączy się fundament ze ścianą zewnętrzną, a objawia się w narożniku kuchni (a nie na całej długości ściany przy podłodze), bo tam jest największa szczelina między wylewką a ścianą i nie jest wypełniona szczelnie folią dylatacyjną. Godzinę temu, Ratpaw napisał: Tak właśnie działa mostek termiczny. Przy okazji, to nie jest bloczek keramzytowy, tylko betonowy z wypełnieniem z keramzytu, więc i lambdę ma nieciekawą. Moim zdaniem jednak akurat w tym wypadku to niekontrolowana infiltracja powietrza powoduje skraplanie wilgoci, a nie mostek termiczny. Ma sens, o ile nie dojdzie do zawilgocenia piany. W załączniku również przykładowe zdjęcie termowizyjne z narożnika, ale jeszcze przed pianowaniem. Po pianowaniu temperatura wzrosła przy podobnych warunkach o około 2 stopnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 24.01.2025 12:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia (edytowane) 15 cm styropianu na cokole czyli ścianie fundamentowej to dobra izolacja. pytanie brzmi jak dokładnie została położona. Brak pianowania styku płyt oraz klejenie ocieplenia na placki bez tego obwodowego będzie powodować miejscowe mostki cieplne. Jeżeli po nawierceniu ściany mamy uczucie chłodu z nawierconego otworu to odpowiedź jest tylko jedna. Na pewno problemem może być styk ocieplenia fundamentu z ociepleniem ścian nad ziemią. Po drugie to bloczek H+H jeśli był kładziony na pióro i wpust to normalnym jest iż grubość ścian w narożnikach domu zmniejsza się o kilkanaście cm ze względu na kontakt wpustu z bokiem bloczka i braku wypełnienia szczelin.. Poza tym poziom izolacji posadzki jest na wysokości ciepłej ściany nad ziemią więc wszelkie brakujące szpary pomiędzy ścianą a ociepleniem posadzki będą miały bezpośredni kontakt z zimną betonową płytą podłogową co spowoduje uczucie chłodu. Nadmierne zimno koło drzwi balkonowych świadczy o braku zastosowania ciepłych materiałów w podwalinie i obróbce. Edytowane 24 Stycznia przez Mareks77 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kirnin 24.01.2025 12:56 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 29 minut temu, Mareks77 napisał: 15 cm styropianu na cokole czyli ścianie fundamentowej to dobra izolacja. pytanie brzmi jak dokładnie została położona. Pisałem, że 10 cm dano, w projekcie jest 15. 29 minut temu, Mareks77 napisał: Brak pianowania styku płyt oraz klejenie ocieplenia na placki bez tego obwodowego będzie powodować miejscowe mostki cieplne. Też mam obawy, że styk styropianu fundamentowego z tym z elewacji nie jest dobrze wypełniony, bo tak jak wspomniałem, parę rzeczy już wyszło i widać, że to na jana było robione. Nie chce tam nożyka wkładać, trytka cieńka nie przechodzi ale na oko widać, że mogą tam być szczeliny. Idąc dalej, czy próba samodzielnego zapianowania tego ma jakiś sens? Aby się upewnić, że szczelin tam nie ma. Wiem, że to teraz jest tylko powierzchowne działanie, ale chyba mimo wszystko coś "zablokuje"? 29 minut temu, Mareks77 napisał: Jeżeli po nawierceniu ściany mamy uczucie chłodu z nawierconego otworu to odpowiedź jest tylko jedna. Na pewno problemem może być styk ocieplenia fundamentu z ociepleniem ścian nad ziemią. Po drugie to bloczek H+H jeśli był kładziony na pióro i wpust to normalnym jest iż grubość ścian w narożnikach domu zmniejsza się o kilkanaście cm ze względu na kontakt wpustu z bokiem bloczka i braku wypełnienia szczelin.. Jak mam być szczery to wątpie, aby to było na pióro wpust. Takie pewnie są droższe :). Chociaż z drugiej strony, jak widać na zdjęciu z termowizji, które zamieściłem, taka choinka ku górze jest na każdym narożniku gdzie jest słup, to mogłoby pasować, że niedostatecznie wypełnili to połączenie między słupem a bloczkami, czyż nie? 29 minut temu, Mareks77 napisał: Poza tym poziom izolacji posadzki jest na wysokości ciepłej ściany nad ziemią więc wszelkie brakujące szpary pomiędzy ścianą a ociepleniem posadzki będą miały bezpośredni kontakt z zimną betonową płytą podłogową co spowoduje uczucie chłodu. Tak, to jest logiczne. W takim wypadku zastosowanie lepszej klasy styropianu i grubszego na ścianie fundamentowej (wraz z prawidłowym montażem) mogłoby mocno zniwelować ten problem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 24.01.2025 13:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia Z samej termowizji trudno ocenić, co jest przyczyną. Może być mostek, może być nieszczelność. Ale przy gruncie to chyba najbardziej prawdopodobna będzie wilgoć. Zacznij od sprawdzenia poziomu wilgotności ściany w tym rogu i porównaj z innymi miejscami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kirnin 24.01.2025 14:11 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia Wydaje mi się, że mam argument na to, że to nie jest wilgoć, ale postaram się również to sprawdzić. Na zdjęciu termowizyjnym, które umieściłem wcześniej widać po lewej takie mniej fioletowe punkty. Po jakimś czasie poszerzyłem w tym miejscu dylatacje paneli i usunąłem folie dylatacyjną, aby móc tam wejść kamerą endoskopową. Po tym zabiegu, na termowizji miejsce to było o wiele, że tak to nazwę, ciemniejsze - zimniejsze, a wyczuwalny ruch powietrza ku górze zwiększył się. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 24.01.2025 15:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia Zwiększenie się chłodniejszych pól po usunięciu dylatacji i tym samym odsłonięciu dostępu do zimnej płyty betonowej nie jest argumentem dotyczącym wilgoci. Jeśli odsłoniłeś te miejsca to sprawdź czy istnieje hydroizolacja pozioma płyty podłogowej pod styropianem oraz jej połączenie z tą pod ścianami. Brak połączenia tej hydroizolacji nawet jeśli ta druga nie jest jakoś uszkodzonac lub nie ma widocznych obiawów na ścianach może lekko zwiększać poziom wilgoci ścian przy posadzce a ta będzie zwiększać zakres penetracji chłodniejszych miejsc gdyż wilgoć transportuje zarówno ciepło jak i chłód.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kirnin 24.01.2025 16:36 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia (edytowane) Niestety to już było ciężkie do wychwycenia. Aż tak dużo miejsca tam nie ma aby swobodnie poruszać się kamera. Widziałem na kamerze hydroizolacje, spod styropianu ktora zachodziła ku gorze w kierunku wylewki. Fakt w niektórych miejscach była ona uszkodzona. Ale żebym się upewnił, mówimy o hydroizolacji, która powinna być na chudziaku pod styropianem? EDIT. Sprawdziłem również wilgotność takim domowym higrometrem z dwoma szpikulcami i rzeczywiście w narożnikach jest więcej niż w pozostałych miejscach. Nie wiem dokładnie jakich parametrów użyć na tym higrometrze, bo ma 6 możliwości typu drewna, beton, cegła, więc też nie jest to do końca adekwatne. Mimo to wartości np. na pozostałej części ściany są typu 0.5% a tutaj np. 2%. Edytowane 24 Stycznia przez Kirnin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 24.01.2025 20:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia Jeżeli dom jest kupiony a jego konstrukcja nie do końca jest znana to bez gruntownego remontu który także daje ograniczone możliwości możesz jedynie lekko poprawiać istniejące niedoróbki. Wypełnienie pianką lekko pomoże ale nie wyeliminuje problemu. Wzrostem wilgotności w narożnikach się nie przejmuj bo to raczej noemalna sprawa i w zależności od typu instalacji grzewczej ( podłogówka / grzejniki ) te wartości mogą być na różnym poziomie. W lato sprawdź ocieplenie zewnętrzne pod kątem szpar pomiędzy fundamentem a ścianami. Tam czasem może być umieszczona specjalna listwa startowa z tworzywa lub metalowa przytwierdzona do ściany która oddziela te dwa typy ocieplenia. Od strony drzwi tarasowych jeżeli istnieje tam żwir z pomocą małej dewastacji jest możliwość wykucia zimnej podwaliny prawdopodobnie wykonanej z betonowego bloczka fundamentowego, cegieł itp na specjalne ciepłe podwaliny z twardego styroduru XPS. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.