Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Czym ogrzewać ?  

669 użytkowników zagłosowało

  1. 1. Czym ogrzewać ?

    • Kocioł na EkoGroszek
      121
    • Kocioł Zgazowujący Drewno
      46
    • Pompa Ciepła
      222
    • Kocioł na miał
      8
    • Kocioł gazowy
      138
    • Prąd (piece akumulacyjne, kable grzejne i in.)
      87


Recommended Posts

Po co się kłócicie kable vs PC ?? Najtańsze ogrzewanie domu?

Drewno z własnego lasu.

Tylko komfort słabszy , ale za to będzie klimat :D

 

To nie kłótnie, tylko wymiana doświadczeń, a że każdy miał inne...:cool:

Ja np miałem tańszą wycenę na podłogówkę wodną niż kable - 1400zł rozdzielacz Viessmanna 11 sekcji z szafką, 44zł łuki do rur pex, folia do podłogówki 175, taśmy 100zł, taśma dylatacyjna 125zł, Rura KAN-therm PE-RT Blue Floor 16X2mm 600m 1240zł, szyna dylatacyjna 100zł, klipsy 200zł, izolacja rur pex 30zł = 3414zł. Plus sześciopak za pożyczenie takera. Do tego Kospel kosztujący wtedy 3000zł = ok 6500zł

 

A kable - tańsze - ELEKTRA VCD17 9kW 3 700,00 zł brutto + Termostat prosty, bez możliwości programowania 9 x 230zł br = 2070zł + Zestaw do montażu czujnika temperatury w cenie 39,00 zł brutto/sztuka x 9 = 351 = 6121zł Tańsze od wodnej ale ...jak chcemy termostaty w pełni programowalne bez wiifi po 365zł lub z wiifi po 499zł/szt to już inna bajka o zestawie 8x Devilink FT w cenie 290,00 zł brutto/sztuka 1x Devilink CC PSU Wi-Fi w cenie 795,00 zł brutto nie wspominając :D

-droższe kable- DEVI DEVIflex 18t o łącznej mocy ok. 9kW, dla 8 odwodów w cenie 4 000,00 zł brutto .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Po co wpływ na pobieraną moc?

 

Po to, żeby:

1. mieć mniejszą moc przyłączeniową, jeżeli komuś na tym zależy (to tylko kontrargument do bzdurnego argumentu, że niby PC potrzebuje mniejszej mocy).

2. Żeby zwiększyć autokonsumpcję. Kable i grzałki zadowolą się dowolną mocą którą zostanie. PC albo pociągnie z sieci, albo nie wykorzysta tyle, ile zostaje. A co to oznacza? Jak w lecie mamy np. 6kW zbędnej mocy - możemy w 100% wykorzystać to do ogrzania CWU zarówno przy PC jak i przy grzałkach. Ale jak zimą zbywa nam kilkaset W - to PC pociągnie ze 2kW albo i więcej z sieci przez przykładowo godzinę. Co oznacza, że przez pozostałe godziny odda energię do sieci i stracisz 20% wg obecnych rozliczeń, a wg przyszłych sprzedasz po cenie rzędu 25gr/kWh.

3. Nawiązując do popularnego ostatnio wątku. Żeby obskoczyć tanio ogrzewanie awaryjne agregatem. Wodna podłogówka wymaga pełnego sinusa i dużej mocy. A kabelki zadowolą się małą mocą, byle jakim sinusem (czy jego brakiem nawet) i będą grzały. Można też grzać np. tylko łazienkę, CWU i połowę sypialni.

 

Mam mieć komfortowo, co przy PC oznacza 3x mniejszą moc pobieraną z sieci niż przy kablach.

No właśnie nie. PC bierze ile chce i nie zejdzie poniżej pewnego minimum (a o tym minimum decyduje automatyka - nie użytkownik czy wattrouter).

 

Jak sam widzisz, PC się moduluje ładnie, kocioł elektryczny też, a kable nie.

 

Ja wiem, czy tak ładnie:

attachment.php?attachmentid=453263

Ale o gustach się nie dyskutuje.

 

A powiedz mi, ile PC potrafi takiego dnia zautokonsumować:

attachment.php?attachmentid=458367

 

Wattrouter czy domowe rzemiosło z podpiętymi grzałkami i/lub kablami 100%.

 

Problem jest taki, że jak wszystkie kable się odpalą jednocześnie, to mamy max obciążenie, nawet jak za minutę się niektóre wyłączą. Przy centralnym grzaniu tego nie ma.

 

Właśnie to masz przy centralnym grzaniu. Odpala się albo całość, albo nic. A jak dołożysz automatykę zamykającą poszczególne obwody to dopiero będzie jazda z taktowaniem. No, chyba, że dołożysz bufor. Kolejny klamot zajmujący miejsce w pomieszczeniu technicznym...

Przy kablach możesz ustawić okienka grzania inne w każdym obwodzie. W tym, przypomnę przykład, grzanie tylko w łazienkach ponad miesiąc wcześniej i ponad miesiąc później niż w pozostałych pomieszczeniach. Jak bardzo pompa będzie Ci taktowała, jak zakręcisz pozostałe pomieszczenia?

 

Po drugie, faktycznie łatwiej steruje się kablami, bo per pomieszczenie, niezależnie. Ale przy podłogówce też można sterować per pętla elektrozaworami albo samymi "skręconymi" na rotametrach przepływami. Elektryka tu wygrywa, ale nie wiem, czy to nie jest sztuczny problem.

 

Zakręć w kwietniu wszystkie obiegi oprócz łazienek i podziel się efektem.

 

Po trzecie, w łazienkach zazwyczaj są też drabinki, które można (obok podłogówki) zasilać niezależnie grzałką elektryczną. Dobre rozwiązanie na okresy przejściowe albo lato, jak ktoś lubi mieć ciepło w łazience cały rok (ja lubię).

 

Ja lubię mieć ciepłą podłogę w łazienkach. Jak grzałem po całości (jak wodną podłogówką) to nie miałem. Teraz miałem i to zanim potrzebowałem grzać gdziekolwiek indziej.

Drabinek nie mam.

 

 

Właśnie PV. Liczyłem i u mnie pokryta modułami jedna połać dachu da radę naładować magazyn 14 kWh w grudniu i styczniu,

 

Wrzucisz namiary na pvmonitor na taką instalację, co produkuje w grudniu czy styczniu średnio ze 20kWh dziennie? I wyjaśnij, po co wydawać kasę na ten magazyn, jak mam taki w podłodze i w zasobniku za darmo ?

 

Kajzen

Uważaj jak cytujesz, bo przypisałeś w trzecim swoim cytacie nie moje słowa.

 

To chyba nie do mnie?

 

Wodne wychodzi drożej, ale możesz podpiąć do niego wiele różnych źródeł energii od grzałki po piec elektryczny bufor z grzałką, kominek z płaszczem wodnym czy tez tak nie lubianą przez ciebie pompę ciepła.

 

Uwielbiam pompy ciepła. Chętnie z takiej korzystam nie tylko latem. Tylko uważam, że PC PW przy zapotrzebowaniu rzędu 3-5MWh/r ciepła łącznie na CO i CWU są za drogie w zakupie i w serwisowaniu. I mają za krótką żywotnść. Dlatego pomimo szczerej miłości rozsądek i rachunek ekonomiczny je pogrąża.

 

Grzanie w małych nowych domach porządnie wykonanych zgodnie z WT to nie jest problem, tylko powinno się je zrobić jako bezawaryjne (dla laika) lub proste w obsłudze (dla technicznych i majsterkowiczów).

 

A tak. To faktycznie istotna zaleta kabli. 20 lat gwarancji a w praktyce trzeba jakiegoś kataklizmu czy idioty wiercącego ponad 5cm w głąb wylewki, żeby uszkodzić zanim dom będzie wyburzany.

 

 

Popełniłem błąd w jednostce. A skąd 17,5 kW mocy przyłączeniowej? Bo od 17,4 kW w Tauronie dają zabezpieczenie 32A czyli masz zapas mocy a płacisz za przyłącz mniej niż za 23kW:p

A mocy przyłączeniowej nie będziesz mniej przy kablach niż przy pompie, tu ci się coś nie zgadza.

 

Będzie. Bo pompa typowo ciągnie z jednej fazy, kable rozbijasz na trzy fazy. Bo chyba nikt rozsądny nie montuje pompy trzyfazowej do domu potrzebującego w najbardziej mroźny dzień w roku <70kWh ciepła przez całą dobę (czyli średnio poniżej 3kW mocy).

 

Termostat prosty, bez możliwości programowania 9 x 230zł br = 2070zł + Zestaw do montażu czujnika temperatury w cenie 39,00 zł brutto/sztuka x 9 = 351 = 6121zł

 

Tani, z bajerami, z czujnikiem podłogowym i WiFi za 139zł. A ten zestaw do montażu to kawałek peszla? Troszeczkę drogo.

 

Ale znowu pytanie:

 

Tylko co to wszystko ma wspólnego z Bez wodnej podłogowki będziesz już skazany na badziewne ogrzewania i półśrodki.

?

pvautokonsumpcja_.jpg

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgadzam się z takim poglądem.

O wyższości komfortu podłogówki (od powietrznej przez wodną po elektryczną) nad innymi metodami (a zwłaszcza nad nadmuchowymi) było nie raz.

 

To co wymieniłeś jest niezdrowe, nie nadaje się, nadmuch to nie na stały pobyt ludzi.

Edytowane przez animuss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co niezdrowego jest w powietrzu śmigającym w podłodze czy w elektronach?

A co tam jest dobrego, jak wiatr hula w domu, osłabiać system odpornościowy, że taniej to dla mnie nie argument, a maty grzejne to już przesada, przypiekanie podłogi z paneli.

Są pewne granice oszczędzania, na zdrowiu nie warto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co tam jest dobrego, jak wiatr hula w domu

 

Nie w domu, a w podłodze. Poczytaj np. o Legalett.

 

a maty grzejne to już przesada, przypiekanie podłogi z paneli.

Są pewne granice oszczędzania, na zdrowiu nie warto.

 

Nie maty, a kable. Niby bardziej przypiekają, niż wodna? Co za bzdura. Masz taką temperaturę powierzchni podłogi, jaką potrzebujesz do uzyskania ulubionej temperatury powietrza. I szybciej przy kablach będzie odrobinę niższa, bo równomierniej ogrzewają, niż przy rurach z wodą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie w domu, a w podłodze. Poczytaj np. o Legalett..

Ale mi nowość, ale to nie są tanie rzeczy.

Nie maty, a kable. Niby bardziej przypiekają, niż wodna? Co za bzdura. Masz taką temperaturę powierzchni podłogi, jaką potrzebujesz do uzyskania ulubionej temperatury powietrza. I szybciej przy kablach będzie odrobinę niższa, bo równomierniej ogrzewają, niż przy rurach z wodą.

Kable tylko mogą grzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Ja powiem jak jest na swoim przykładzie.

Pompa ciepła (porządna) na nasz dom to koszt ok 50-60 000zł. Do tego warto byłoby założyć panele, liczmy chociaż 5kw, koszt ok 19 000zł. Daje nam to 69 000zł inwestycji. Panele produkują na pompę, jest super. Dopóki nie skończy się 5letnia gwarancja na pompę i nie zacznie się coś psuć. Pieprzenie się z serwisami, wymiany części. Dajcie spokój

A teraz opcja 2, na którą się zdecydowaliśmy i jesteśmy bardzo zadowoleni. Maty i folie grzewcze na całym domu. Wyniosły nas ok 16 000zł. Mamy 15/20 lat gwarancji. Jedyne co się może zepsuć to termostat za 100zł.

Do tego założyliśmy panele, no w tym wypadku 2x więcej bo maty pobierają więcej prądu, czyli założyliśmy 10kwp. To starczy nam na ogrzewanie domu. Na panele wydaliśmy 36 000zł. Zatem 16+36 = 52 000zł cały zestaw i mam gdzieś rachunki za ogrzewanie. Nie muszę robić przeglądów pieca, serwisów, pierdół. Jesteśmy bardzo zadowoleni. Ostatni rachunek za prąd 80zł

Tak, możecie wytykać co będzie jak zmienią zasady rozliczania fotowoltaiki. Wtedy będą banki energii i tyle. Na razie nie ma co gdybać, liczy się jak jest teraz.

Jesli interesuje Was tematyka ogrzewania elektrycznego polecam kontakt z nimi :spam:

Edytowane przez Greengaz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Moim zdaniem Grzanie kablami, matami, foliami ma sens w małych domkach i używanych okresowo. Np domki letniskowe. nie trzeba się martwic że woda zamarznie.

Niestety większość kalkulacji na grzanie grzałkami z COP1 opiera sie na taryfach nocny (G12, G13) tylko nikt nie bierze pod uwagę że różnica pomiędzy taryfą nocna i dzienna z biegiem lat się zmniejsza, a za niedługo niemal się zatrze. Kiedyś róznica wynosiła około 50%., teraz to już około 30%. Powodem jest rozwój fotowoltaiki która daje prąd w szczycie zapotrzebowanie, kiedy prąd jest drogi. Drugi powód to samochody elektryczne które z natury ładuje się w nocy. To spowoduje że z obecnych 30% różnicy w cenie pomiędzy taryfą nocna w G12 a taryfą G11 zejdzie do kilku procent, a docelowo na zmienne stawki w każdej godzinie.

Gazu też bym unikał, tanio juz było , a przed nami mega podwyżka o której niektórzy nawet nie wiedzą.

 

Najtaniej ogrzewać drewnem, ale wymaga czasu na obsługę kotła, Najwygodniej i nadal tanio jest ogrzewać pompą ciepła.

Pamiętajcie że zasady rozliczania fotowoltaiki ulegną zmianie, i kiedyś wszyscy wpadną do nowego systemu. Ma też dalej rosnąć opata mocowa, która uderzy w tych którzy pobieraja duzo energii w krótkim czasie, (grzałki)

Edytowane przez marxxx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś róznica wynosiła około 50%., teraz to już około 30%.

 

Aktualnie u mnie ceny brutto za wszystkie składniki łącznie:

G11 - 0,7002

G12 - 0,8007/0,3723

 

Czyli droga jest ponad dwa razy droższa, niż tania. Skąd Ci się wzięło 30%?

Co więcej - droga strefa w G12 jest droższa o niespełna 14,5% od G11, za to tania jest prawie 47% tańsza. A to powoduje, że trzeba zużyć aż 77% w drogiej strefie, żeby G11 wyszła taniej. A przy grzaniu prądem wykręcenie 20% nie jest żadnym wyczynem.

 

https://www.gkpge.pl/content/download/49838/file/wkladka_do_taryfy_g.pdf

https://www.gkpge.pl/content/download/38450/file/wkladka_do_taryfy_osd_ceny-brutto.pdf

 

Ma też dalej rosnąć opata mocowa, która uderzy w tych którzy pobieraja duzo energii w krótkim czasie, (grzałki)

 

Opłata mocowa nie jest pobierana od mocy chwilowej, tylko od kWh.

Jakby to zmienili - to będzie kolejna zaleta kabli, które można "rozsynchronizować" i nie grzać jednocześnie.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opłata mocowa nie jest pobierana od mocy chwilowej, tylko od kWh.

Jakby to zmienili - to będzie kolejna zaleta kabli, które można "rozsynchronizować" i nie grzać jednocześnie.

 

Wystarczy mądre sterowanie czasowe, kilka sekund grzania i kilkanaście przerwy.

Ba, nawet można w to pogodówkę zaprząc.

 

Będą nowe dyskusje na forum: Taktowanie kabli grzewczych:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje podejście do tematu jest takie, że rurki w podłogówce muszą być dla pełnej swobody grzania dowolnym źródłem. Wiemy jak mamy niestabilne państwo.

 

I na początek zakładam, że może nawet nie być potrzebne ogrzewanie w moim domu, w końcu 30/50cm izolacji swoje zrobi. Ale jakby co to pierwszym krokiem na mrozy będzie mały bufor z grzałką. 10kW PV na pokrycie kosztów.

To jest według mnie najlepsze rozwiązanie, w początkowym etapie porównywalne do kabli. Koszt aktualny około 6 tys za 1200m podłogówki, rozdzielacz, pompkę, bufor 100l i grzałkę 3-5kW.

 

Jeżeli okazałoby się że nie wystarczy to następna w kolejce jest klima kanałowa (5 tys), albo pompa ciepła DIY z klimatyzatora (3 tys za 4kW). Dla osób które nie umieją tak wykombinować to są na rynku w całkiem przystępnej cenie pompy ciepła monoblock, poniżej 10 tys zł za 7kW.

 

Instalacja normalnej pompy ciepła w cenach rynkowych (30-50 tys) według mnie nie ma szans być opłacalna, taniej jest docieplić dom oraz grzać prądem w drugiej taryfie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio powróciłem do koncepcji solarów powietrznych, bo moim zdaniem są najmniej awaryjne ze wszystkich wynalazków na słońce. Jedyny w nich problem jest taki, że przyłącze powietrza ma ogromną średnicę (u mnie to byłoby jakieś fi 200). Poza tym trzeba by filtrować powietrze wchodzące do tych solarów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...