Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak się zabrać za budowę domu energoosczędnego/pasywnego?


ezg2014

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 132
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

35kWh/m2*140m2=4900kWh. Co Ci się nie zgadza?

 

Przede wszystkim jeśli możesz podaj zużycie w rozbiciu na CO i CWU. Bo może masz 6-cio osobową rodzinę i wszyscy codziennie biorą kąpiel w 300 litrowej wannie i takie zużycie nie jest niczym dziwnym. A może mieszkasz sam i kąpiesz się tylko w sobotę i wtedy jest coś nie tak.

Śledziłeś kiedyś jak rozkłada ci się zużycie w czasie miesięcy? Bo może faktycznie jest tak że odwierty są zwalone i na koniec sezonu masz już wychłodzone dolne źródło i wydajność leci na łeb.

 

Chociaż jakoś bardzo zawyżone to zużycie mi się nie wydaje. Ja w mniejszym, lepiej ocieplonym domu zużywam na CO i CWU 2800-3000 kWh na sezon, temperaturę utrzymuję ok 24 stopni. I to jest w miarę normalne zużycie, prześledź sobie wątek że zużyciem prądu przez pompiarzy i porównaj. U Ciebie jest większy budynek, dodatkowo garaż (pytanie czy odizolowany od domu) no i 20 cm wełny na stropie szału nie robi. Tym bardziej, że to parterówka i strop rozległy. Z drugiej strony masz gruntówkę to COP powinien być trochę lepszy niż u mnie. Ale też pytanie jaką gruntówkę, bo może się okazać że 10-letnia PG on/off niekoniecznie jest oszczędniejsza niż nowa PW

 

Jak rozmawiam ze znajomymi to oni w większych domach z pompami ciepła zużywają mniej prądu na co i cwu. Muszę coś zrobić ze stropem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Urząd odrzuca projekt, bo zgłosił się sąsiad, że za blisko budynku sąsiada (ma nielegalnie postawiony budynek drewniany 2,5 m od mojej granicy! ale MA) i lista życzeń do mojego projektu

 

- skąd wiesz, ze " nielegalnie " ? jeśli to " samowola budowlana " - zgłoś ją, ta nie ulega przedawnieniu ! a jej " legalizacja " ( poza karami ) wymaga opracowania Projektu Budowlanego ( poprzedzonego inwentaryzacją i ekspertyzą budowlaną ) zgodnie z obowiązującymi, nie innymi przepisami, w tym minimalnymi odległościami pożarowymi od granicy działki i miedzy budynkami ( w tym dla budynków ze ścianami, i/lub dachem rozprzestrzeniającym ogień )

Nie wiem, dlaczego nie powalczyłeś w tej kwestii ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- skąd wiesz, ze " nielegalnie " ? jeśli to " samowola budowlana " - zgłoś ją, ta nie ulega przedawnieniu ! a jej " legalizacja " ( poza karami ) wymaga opracowania Projektu Budowlanego ( poprzedzonego inwentaryzacją i ekspertyzą budowlaną ) zgodnie z obowiązującymi, nie innymi przepisami, w tym minimalnymi odległościami pożarowymi od granicy działki i miedzy budynkami ( w tym dla budynków ze ścianami, i/lub dachem rozprzestrzeniającym ogień )

Nie wiem, dlaczego nie powalczyłeś w tej kwestii ?

Wiem, że nielegalnie z dokumentów, które jako sąsiad (czyli strona postępowania) dostałem i nadal dostaję od PINB/WINB/WSA. Z dokumentów, które dostałem później wyszło, że budynek postawiony niezgodnie z projektem i niezgodnie z przepisami. Zresztą w tej sprawie jest tyle naruszeń, że cały dzień mógłbym pisać, ale z grubsza można je podzielić na 3 grupy:

1) Wykroczenia proceduralne i złamanie przepisów dokonane przez PINB i WINB.

2) Niezgodność projektów (kolejnych) zamiennych z przepisami.

3) Kłamstwa (niezgodność tego co napisano z rzeczywistością fizyczną) różnych osób i instytucji biorących udział w postępowaniu.

Jakby się za to zabrał, to pewnie parę osób poszło by siedzieć w tym architekt, kier. bud., rzeczoznawcy i inspektorzy PINB/WINB, ale ja już mam odebrany budynek (właśnie szykuję dłuższy wpis o odbiorze budynku) i pójdę na kolejne rozprawy tylko z ciekawości. Plus tego jest, że po wielu miesiącach walki zrozumiałem przynajmniej podstawowe rzeczy z przepisów przeciwpożarowych (dział VI WT), a widać, że tych przepisów nie znają ani w Wydziale Architektury, ani w PINB (oni to zlecają zawsze rzeczoznawcom przeciwpożarowym i od nich żądają pieczątki).

Edytowane przez Lew2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co jak co, ale przepisy pożarowe dot. odległości między budynkami są jednymi z najważniejszych w projektowaniu i nie potrzeba tu rzeczoznawcy pożarowego, tylko czytania ( dział VI WT ) ze zrozumieniem. Fakt, są niekiedy próby ominięcia takiego, czy innego przepisu, ale zawsze może to kończyć się źle, jak w opisywanym przez Ciebie przypadku - ogólnie nie warto.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co gorąca woda ma pokonywać drogę "z powrotem" i stygnąć w dodatkowych metrach rury za ostatnim punktem poboru?

 

A jak inaczej sterownik ma wiedzieć kiedy pompę wyłączyć ? A wyłączyć musi żeby bez sensu nie chodziła.

 

Jest jeszcze opcja jeżeli czas po jakim mamy ciepłą wodę od uruchomienia poboru jest stały. Wtedy możemy zrezygnować z opcji z czujnikiem a pompa będzie się uruchamiała na określony przez nas czas.

 

Który wariant sterowania nie wybierzemy i tak to będzie najbardziej ekonomiczna i totalnie bezobsługowa cyrkulacja jaką możemy wykonać.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepis na dobrą cyrkulację ( i jedyną słuszną ) :

 

- czujnik przepływu zamontowany na wyjściu ciepłej wody bojlera ( reagujący na bardzo małe przepływy )

- sterownik , można wykonać samemu lub kupić np firmy na t.... ( nie chcę reklamy robić ) tylko cena nieprzystępna mocno.

- czujnik temperatury

- wydajna pompa obiegowa ( żadnych energooszczędnych - to nie ma być ciągła praca a chwilowa )

 

Też o tym myślałem. Jeśli podłączy się mocną pompę, to podejrzewam że migiem przepcha wodę w pętli.

Jedyna rzecz która mnie zniechęciła, może niesłusznie, to właśnie taka rwana praca, która może szybko wykończyć pompę.

Jak to wygląda u Ciebie? miałeś już potrzebę wymiany tej pompy? Jaką pompę wstawiłeś?

 

Ja początkowo też planowałem taką mocną pompę, tyle że wyzwalaną czujkami ruchu. Czujki nawet zainstalowałem i kable wyprowadziłem do kotłowni, ale potem tknęło mnie i z powodu wątpliwości odnośnie trwałości pompy, ostatecznie wybrałem pompę małej mocy (polska firma z Leszna sprzedaje za niewielkie pieniądze taki model), którą załączam z programatora czasowego na określone godziny.

Otulinę rur mam grubą, więc dużo nie tracę, a w sezonie grzewczym to właściwie i tak bez znaczenia.

Sama pompa bierze pojedyncze waty, więc kosztu właściwie nie ma. A komfort - rewelacja.

Natomiast realnie koszty w każdym rozwiązaniu robią elementy podlegające eksploatacji.

Jeśli są na rynku takie mocne pompy wyposażone w miękki start, to moze faktycznie to najlepsza opcja. Przynajmniej od strony ekonomicznej.

 

@Kaizen, gdzie tu inteligencja systemu, jeśli sam musisz o tym pamiętać i samodzielnie wyzwalać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak inaczej sterownik ma wiedzieć kiedy pompę wyłączyć ? A wyłączyć musi żeby bez sensu nie chodziła.

 

Wg czasu (można przetestować, ile trwa). Można też umieścić czujnik tam, gdzie powrót się zaczyna.

 

Tak czy inaczej to co opisałeś to nie jest jedyna słuszna droga. Sposób z pompą przy puncie poboru z kolei jest jedynym słusznym bez demolki jak ktoś nie poprowadzil rury powrotu.

 

Mocna pompa to IMO błąd, bo wymiesza całą zawartość zasobnika i zamiast mieć pół o temperaturze 55* i poł o temperaturze 8* to będzie cały o temperaturze 31,5* - i nici z prysznica czy kąpieli.

 

@Kaizen, gdzie tu inteligencja systemu, jeśli sam musisz o tym pamiętać i samodzielnie wyzwalać?

 

Pytaj autora tematu

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?359299-Inteligentna-cyrkulacja-CWU&p=7862634

 

Ja unikam jak ognia nazywania automatyki domowej inteligencją a smart gniazdka, tfu, inteligentnym. To automatyka. Co najwyżej sprytna. Ale na pewno nie inteligentna.

Zautomatyzować można - ale żadna automatyka (poza automatycznym zatrzymywaniem pompy po spełnieniu warunków) nie będzie tak oszczędna, jak cyrkulacja włączana na żądanie. Bo skąd automat ma wiedzieć, czy wchodzę do łazienki umyć ręce, czy zabrać ręczniki do prania czy grzebnąć coś w szafce?

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tragedia z tym każdorazowym załączaniem. Albo masz cyrkulację i zawsze komfort albo cała rodzina skazana jest na pamiętanie i załączanie ręczne. Chyba wolałbym już bez. Pozorna oszczędność, ale oczywiście kto komu zabroni. Równie dobrze przed i po skorzystaniuz jakiegokolwiek sprzętu AGD wkładajmy i wykładamy wtyczkę z kontaktu, przed i po zapaleniu światła wkrecajmy żarówkę, a przed spuszczeniem wody odkręcamy zawór..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
ps. Wielki nakład mojej pracy wiązał się z uszczelnieniem dom. Po prostu budowlańcy nie mogli pojąć po co mi szczelność i murowali jak umieli, ze szparami między bloczkami silikatów.

Mógłbyś opisać jak to zrobiłeś? Zaciągnąłeś całe ściany klejem czy szukałeś szczelin i je uszczelniałeś?

Na taki artykuł trafiłem: https://oknotest.pl/montaz-okien/przygotowanie-otworw-okiennych-do-montazu-okien-czy-warto

 

[*]termoizolator pod ściany Thermoblock - 11,5 tys.

Termoizolator stosuje się pod wszystkie ściany czy tylko działowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mógłbyś opisać jak to zrobiłeś? Zaciągnąłeś całe ściany klejem czy szukałeś szczelin i je uszczelniałeś?

Na taki artykuł trafiłem: https://oknotest.pl/montaz-okien/przygotowanie-otworw-okiennych-do-montazu-okien-czy-warto

Uszczelniałem każdą szczelinkę osobno, od środka i od zewnątrz.

Termoizolator stosuje się pod wszystkie ściany czy tylko działowe?

Pod każdą ścianę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...