Rupicapra 20.06.2023 10:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 No, chyba, że upowszechni się pomysł z wymianą baterii (ładowanie w dzień samej baterii a po powrocie z pracy podmiana). Ale żeby to miało sens, to musiałaby nastąpić standaryzacja - a biurokracja nie wymusi tak szybko jedynie słusznego złącza skoro tyle sobie nie radzą z wymuszeniem jednego standardu złącza ładowania USB (dopiero od 28 grudnia 2024 ma wejść). Ford się dogadywał z stacjami battery swapów Nio, ostatnio coś z Mercedesami godoli. Się okaże, czy wygra pazerność, czy dobro klientów, który chcieliby pojeździć dłużej niż 5-7 lat Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064845 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dwiecegly 20.06.2023 10:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 (edytowane) Ja w swoim mieście widzę ładowarki już po kilka a każdej dzielnicy, przy ciekawszych miejscach już chyba są w każdym przypadku typu duży park, targ miejski, teatr, hipermarket, UM itp wiec coś tam o elektrykach myślą. Gorzej że nie będzie skąd tego prądu brać w tak przestarzałej sieci.Nie wiem jak to wygląda obecnie np w Norwegii gdzie jest wiecej elektryków niż spalinowych, przeciez te ładowarki to by musiały stać co 20metrów na parkingach. Edytowane 20 Czerwca 2023 przez dwiecegly Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064848 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
d7d 20.06.2023 10:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 w niedziele byly calkiem wysokie ceny, Najnizsza 425,07 PLN/MWh Czytaj uwaznie. D7D napisal ze ceny w niedziele byly ujemne a wcale tak nie bylo. A jesli chodzi mu o jakas wyjatkowa niedziele to niech sprecyzuje a nie uogolnia ze w niedziele ceny sa ujemne bo to nie jest prawda. Chodziło o dostawy między 11 a 16 w niedzielę 11 czerwca. Im bliżej końca dnia, ceny rosły, wracając do swojego poziomu ok. 100 euro za MWh. https://energia.rp.pl/ceny-energii/art38596411-po-raz-pierwszy-ceny-energii-byly-w-polsce-ujemne-czy-wplynie-to-na-rachunki Temat dotyczy takiego przypadku o jakim pisał Ratpaw - post #1 Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064853 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gik 20.06.2023 11:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 (edytowane) Kaizen jeździ głównie pociągiem. Na prąd - niestety głównie z węgla. Trochę rowerem (czasami włączam wspomaganie elektryczne w nim). I nie ściemnia, że to ekologiczne. Samochodzikiem niewiele (na większe zakupy - choć te też często robię przez neta). Brawo Ty za rower, też wolę rowerem jak mam wozić tylko własną d... . Bełchatów się chwali 1,097 t CO2/MWh. Do tego dochodzą straty w przesyle i sprawność ładowania. Średnio w roku (uwzględniając korki, grzanie, chłodzenie) to ze świecą szukać auta wyjdzie poniżej 20kWh/100km (wrzucałem w #119 link do testów ADAC - a u nas klimat ostrzejszy, to i zużycie wyjdzie większe). A to daje 22kg co2/100km. Tyle, co spalanie 8l ON. Moja Avensis Wagon (kombi) w dieslu spala średnio 6,5l/100km. I nie patrz na miks, bo auta nie ładujesz w dzień, gdy masz PV tylko nocą, gdy skromne byle co z wiatraków spada a ze słońca zero. Porównujesz elektryka w korku. A swoje kombi liczysz 6,5l i to nie jest korek ani miasto. Po co liczyć tak tylko pod swoje teorie? Edytowane 20 Czerwca 2023 przez Gik Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064855 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sito 20.06.2023 11:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 Ja w swoim mieście widzę ładowarki już po kilka a każdej dzielnicy, przy ciekawszych miejscach już chyba są w każdym przypadku typu duży park, targ miejski, teatr, hipermarket, UM itp wiec coś tam o elektrykach myślą. Gorzej że nie będzie skąd tego prądu brać w tak przestarzałej sieci. Nie wiem jak to wygląda obecnie np w Norwegii gdzie jest wiecej elektryków niż spalinowych, przeciez te ładowarki to by musiały stać co 20metrów na parkingach. To teraz sobie wyobraź że ładowarka ( więcej niż jedna ) musi być przy każdym publicznym budynku . Nie tylko w mieście ale na wsi , gminie . W każdym pensjonacie , hotelu, basenie, teatrze , kinie itp . Dalej nie wiemy jak rozwiążą problem blokowisk . Tam nie ma gdzie parkować a co dopiero montować ładowarki.... Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064856 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
d7d 20.06.2023 11:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 To teraz sobie wyobraź że ładowarka ( więcej niż jedna ) musi być przy każdym publicznym budynku . Nie tylko w mieście ale na wsi , gminie . W każdym pensjonacie , hotelu, basenie, teatrze , kinie itp . Dalej nie wiemy jak rozwiążą problem blokowisk . Tam nie ma gdzie parkować a co dopiero montować ładowarki.... Jak to wygląda np. w Norwegii ? Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064857 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sito 20.06.2023 11:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 Jak to wygląda np. w Norwegii ? Nie wiem, nie byłem Technicznie wszystko jest do zrobienia ale przypominam że żyjemy w Polsce. W tej , w której tak jak u mnie najpierw gazownia rozwala drogę i ciągnie rurę z gazem, zakopuje , naprawia drogę . Potem wchodzi tauron i robi to samo. A na deser gmina robi na końcu wodę w tej samej drodze.... Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064863 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gik 20.06.2023 11:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 To teraz sobie wyobraź że ładowarka ( więcej niż jedna ) musi być przy każdym publicznym budynku . Nie tylko w mieście ale na wsi , gminie . W każdym pensjonacie , hotelu, basenie, teatrze , kinie itp . Dalej nie wiemy jak rozwiążą problem blokowisk . Tam nie ma gdzie parkować a co dopiero montować ładowarki.... A jak sobie wyobrażasz ładowarkę? Rzadko bywają sytuację gdzie potrzeba uzupełnić pełną baterię - głównie w trasie. A tam mamy stacje szybkiego ładowania. Pod blokiem natomiast.... głównie ładujesz auta z AC... I wystarczy nawet gniazdko 16A czyli 3,6kW... Przez 10h naładujesz całkiem sensowną ilość energii... Na kolejny dzień zwyczajnie wystarczy. Przynajmniej dla większości ludzi. Bo wbrew pozorom auto elektryczne w mieście ma znacznie mniejsze zużycie energii niż w trasie. Za wyjątkiem opcji Kaizena i F-150 Lightning Ona ma większe w mieście... ale wciąż mniejsze niż w trasie. Fakt.. to wciąż mogą być spore ilości. Ale nie przesadzajmy, że to jakiś anormalny kosmos się zapowiada. Kolejne szukanie problemu... mocno na siłę. Sobie wyobrażacie, że elektryk to tylko się łąduje... wszędzie i ukażdego. Odnośnie aut elektrycznych na tą chwilę są inne problemy. Pozwole sobie przytoczyć link z fajna historią. - Pożywka dla pesymistów. https://elektrowoz.pl/porady/tez-kupilem-kie-ev6-i-tez-mam-przygody-z-serwisami-raz-dostalem-do-wypelnienia-druk-ze-nie-wymienilem-oleju-na-czas-czytelnik/ komentarze też są ciekawe. Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064865 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 20.06.2023 13:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 Porównujesz elektryka w korku. A swoje kombi liczysz 6,5l i to nie jest korek ani miasto. Po co liczyć tak tylko pod swoje teorie? To jest moja średnia z kilku lat - czy lato, czy zima, czy z klimą, sporo ekspresówki (nie koniecznie przepisowo i nie pali mi wtedy mniej niż po mieście), sporo po mieście - faktyczna średnia. Producent deklaruje 5,7l/100km a inni użytkownicy podobne do mojego Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064887 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dwiecegly 20.06.2023 13:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 Jak to wygląda np. w Norwegii ? Co do blokowisk to chyba nie mają problemu bo nie mają blokowisk albo prawie nie mają. A jak jest nowożytny blok w większym mieście to ma parking podziemny i ładowarek jest tam od groma. Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064889 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gik 20.06.2023 13:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 To jest moja średnia z kilku lat - czy lato, czy zima, czy z klimą, sporo ekspresówki (nie koniecznie przepisowo i nie pali mi wtedy mniej niż po mieście), sporo po mieście - faktyczna średnia. Producent deklaruje 5,7l/100km a inni użytkownicy podobne do mojego A elektrykom liczysz jakiś kosmos? Najpierw sprawdź jak wygląda średnia dla typowego auta elektrycznego. I zobaczysz jak bardzo się mylisz ze swoimi obliczeniami. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064890 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sito 20.06.2023 14:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 A jak sobie wyobrażasz ładowarkę? Rzadko bywają sytuację gdzie potrzeba uzupełnić pełną baterię - głównie w trasie. A tam mamy stacje szybkiego ładowania. Pod blokiem natomiast.... głównie ładujesz auta z AC... I wystarczy nawet gniazdko 16A czyli 3,6kW... Przez 10h naładujesz całkiem sensowną ilość energii... Na kolejny dzień zwyczajnie wystarczy. Przynajmniej dla większości ludzi. Bo wbrew pozorom auto elektryczne w mieście ma znacznie mniejsze zużycie energii niż w trasie. Za wyjątkiem opcji Kaizena i F-150 Lightning Ona ma większe w mieście... ale wciąż mniejsze niż w trasie. Fakt.. to wciąż mogą być spore ilości. Ale nie przesadzajmy, że to jakiś anormalny kosmos się zapowiada. Kolejne szukanie problemu... mocno na siłę. Sobie wyobrażacie, że elektryk to tylko się łąduje... wszędzie i ukażdego. Odnośnie aut elektrycznych na tą chwilę są inne problemy. Pozwole sobie przytoczyć link z fajna historią. - Pożywka dla pesymistów. https://elektrowoz.pl/porady/tez-kupilem-kie-ev6-i-tez-mam-przygody-z-serwisami-raz-dostalem-do-wypelnienia-druk-ze-nie-wymienilem-oleju-na-czas-czytelnik/ komentarze też są ciekawe. Ja do tego podchodzę matematycznie Powiedzmy że dojdziemy do wymiany wszystkich aut na elektryczne. Niech w danym momencie jest 1/3 z nich podłączona do gniazdka o którym piszesz . Kilka milionów aut jednocześnie. Do tego jest zima , jest już całkowity zakaz palenia czymkolwiek więc u każdego chodzi pompa ciepła, klimatyzator itp. Jeśli do tego dodamy to że co roku bytowy prąd konsumujemy o kilka procent więcej zrobi się jakiś kosmiczny wynik. Nie chce mi się tego liczyć ale Polska nie jest na to gotowa. Tego sie na da nadrobić w 10 lat... Dalej nie wiem jak ma wyglądać ładowanie aut na osiedlach gdzie w blokach mieszka po kilkadziesiąt tysięcy ludzi... Każdy dostanie "prywatne" miejsce z gniazdkiem ? Odnośnie artykułu Pracuje w ASO i uważam że bedziemy płacili jak za zboże za serwis. Mechanicy którzy coś potrafią są dawno na swoim, młodzi przychodzą się szkolić to nie wiedzą jak w ręce trzymać klucz "13" . Nigdy bym swojego auta nie dał do ASO. Silniki spalinowe są z nami od dziesiątek lat i mechanicy mają problem je naprawić . Co będzie z elektrycznym napędem ? Pewnie będzie się składał z kilku modułów, każdy po kilkanaście tysięcy PLN. To samo bateria. Nikt nie będzie naprawiał tylko wymiana. A ty płać i płacz. Koncerny nie pozwolą sobie na mniejsze wpływy z serwisu bo głównie z niego żyją i mają kasę na badania i rozwój . Ja bym to podzielił na takie proporcje ( mogę sie mylić ) : bateria 1/3 wartości napęd 1/3 wartości karoseria, wyposażenie , środek 1/3 wartości Do naprawy ( o ile bedzie taka możliwość i części ) bedzie potrzeba od groma elektryko-elektroników , jakoś nie widzę ich w młodym pokoleniu. Do tego każde ASO bedzie ich wysyłać na szkolenia, uprawnienia . Za to wszystko zapłaci na końcu klient . Oczywiście marzy mi się ze mam koło domu dwa auta , ładowarkę i kabelkiem leci do nich "paliwo" , najlepiej darmowe z PV. Ale myślę że obudzimy się w innej rzeczywistości. Tutaj chodzi tylko o to żeby nie płacić panom w białych sukienkach za ropę skoro można zarobić na miejscu. Nie będzie darmowej energii , nie ma takiej opcji . Ekologia to tylko przykrywka Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064903 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sito 20.06.2023 15:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 Odnośnie Norwegii , cytat : "Norwegia ma dobrze rozwiniętą energetykę. Produkcja energii elektrycznej w przeliczeniu na 1 mieszkańca wyniosła w 1995 roku 27 562 kWh i była najwyższa na świecie. Moc zainstalowana w elektrowniach wynosi netto 27 281 MW. Według danych z 2005 roku, roczna produkcja energii w tym kraju wynosiła 137,8 TWh z czego 136 TWh pochodziło z elektrowni wodnych. Jednocześnie zużycie energii w tym czasie kształtowało się na poziomie 125,8 TWh[10].Elektrownie: wodne 98,6%, węglowe 1,35%, słoneczne 0,05%" Nie dość że czołówka to jeszcze tylko kilka mln mieszkańców. Im transformacja niegroźna , nie dość że bogaty kraj to jeszcze mądrze rządzony Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064905 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 20.06.2023 16:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 A elektrykom liczysz jakiś kosmos? Najpierw sprawdź jak wygląda średnia dla typowego auta elektrycznego. I zobaczysz jak bardzo się mylisz ze swoimi obliczeniami. Popatrzyłem. A że wziąłem testy z innego klimatu to trzeba dodać jeszcze więcej na ogrzewanie (które spalinowych jest gratis ciepłem odpadowym). Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064917 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Juan 20.06.2023 17:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 Ja do tego podchodzę matematycznie Powiedzmy że dojdziemy do wymiany wszystkich aut na elektryczne. Niech w danym momencie jest 1/3 z nich podłączona do gniazdka o którym piszesz . Kilka milionów aut jednocześnie. Do tego jest zima , jest już całkowity zakaz palenia czymkolwiek więc u każdego chodzi pompa ciepła, klimatyzator itp. Jeśli do tego dodamy to że co roku bytowy prąd konsumujemy o kilka procent więcej zrobi się jakiś kosmiczny wynik. Nie chce mi się tego liczyć ale Polska nie jest na to gotowa. Tego sie na da nadrobić w 10 lat... Mniej czucia i wiary, więcej szkiełka i oka, zwłaszcza że się na matematykę powołujesz. Za dziesięć lat będziemy mieć milion elektryków, a nie wszystkie. To po pierwsze. Wszystkie to za trzydzieści. No to liczymy. Co trzeci z miliona podłączony żeby uzupełnić 10 kWh typowego dziennego zużycia. Połowa w dolinie nocnej, kiedy trzy czwarte gospodarki nie działa. Druga połowa w dzień, kiedy PV pcha w sieć trudny do zagospodarowania nadmiar energii. To daje 166, no niech będzie 200 tysięcy samochodów pobierających przez 6-8 godzin po 2-3 kW każdy. 400-600 MW. Dwa-trzy bloki starej elektrowni przeciętnych rozmiarów, albo połowa produkcji jednego bloku Jaworzna 3, czy Bełchatowa. Za trzydzieści lat będzie się ładować naraz pół miliona samochodów. 1200-1500 MW. Jeden reaktor AP1000 z niewielką pomocą drugiego. W nocy, bo w dzień sama PV to z palcem w nosie ogarnie. Dalej nie wiem jak ma wyglądać ładowanie aut na osiedlach gdzie w blokach mieszka po kilkadziesiąt tysięcy ludzi... Każdy dostanie "prywatne" miejsce z gniazdkiem ? Przy każdym miejscu parkingowym słupek z gniazdkiem 230V 16A i panelem do pobierania opłaty. Przydział mocy dla mieszkań w bloku spokojnie wystarczy na nocne ładowanie. Reszty mi się już nie chce omawiać. Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064918 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Juan 20.06.2023 17:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 Popatrzyłem. A że wziąłem testy z innego klimatu to trzeba dodać jeszcze więcej na ogrzewanie (które spalinowych jest gratis ciepłem odpadowym). Żeś się znowu tego innego klimatu uczepił. Z Polski do Niemiec jest jeden centymetr. Między geometrycznymi środkami obu krajów mniej niż 700 km, w dodatku w kierunku równoleżnikowym. Centralna Polska i centralne Niemcy mają bardzo zbliżony klimat. Między Bawarią i Suwalszczyzną faktycznie jest różnica, ale to obrzeża obydwu krajów. Zresztą w Suwałkach zużyją więcej prądu na ogrzewanie zimą, za to w Monachium na klimatyzację w lecie. Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064919 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
stos 20.06.2023 17:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 Przy każdym miejscu parkingowym słupek z gniazdkiem 230V 16A i panelem do pobierania opłaty. Przydział mocy dla mieszkań w bloku spokojnie wystarczy na nocne ładowanie. Jeśli myślisz że dzisiaj wszystkie samochody na polskich osiedlach mają miejsca parkingowe to Ty chyba nie żyjesz w polskim mieście. Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064920 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gawel 20.06.2023 17:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 Owszem można rozłożyć na chodnikach i osiedlach przedłużacze i faktycznie miejsca parkingowe są zbyteczne. Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064922 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 20.06.2023 17:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 Żeś się znowu tego innego klimatu uczepił. Z Polski do Niemiec jest jeden centymetr. No popatrz - tak blisko, a klimat tak różny. U nas trzeba wyprodukować znacznie więcej ciepła i z niższym COP (zakładając, że auto jest grzane klimą, a nie ordynarną grzałką). Większość Niemiec to klimat average a Polska to colder. I robi to taką różnicę w grzaniu: Czyli 2,7x więcej kWh trzeba zużyć na grzanie w Polsce, niż w Niemczech. Dlaczego mieliby latem zużyć więcej na chłodzenie, jak latem nie mają cieplej? Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064926 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Juan 20.06.2023 18:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2023 Jeśli myślisz że dzisiaj wszystkie samochody na polskich osiedlach mają miejsca parkingowe to Ty chyba nie żyjesz w polskim mieście. Nie mówię, że własnościowe miejsca. Gdzieś te samochody jednak stoją. Do domu ich ludzie nie zabierają. Większość jednak na ulicy czy parkingu i wszystkie te miejsca docelowo można uzupełnić o ładowarki małej mocy. Jeszcze korzyść będzie, że będą szukać miejsc do zaparkowania, a nie stawiać na trawniku, byle dwadzieścia metrów bliżej do bramy. Podjeżdżasz do najbliższego wolnego słupka, przykładasz kartę do czytnika i wpisujesz ile kWh chcesz załadować. Terminal robi blokadę na koncie, podłączasz kabel i idziesz do domu, czy do pracy. Jak się naładuje ile zapłacone, blokada jest przelewana na rachunek operatora, a słupek się wyłącza. Dokładnie tak samo jak na automatycznej stacji benzynowej. Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/273657-ujemne-ceny-energii/page/12/#findComment-8064928 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.