Ralapo 08.10.2024 22:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Października W instalacji co nie ma prawie kamienia bo jest ciągle ta sama woda, do cwu to będzie go trzeba czyścić jak czajnik. Chociaż jak ktoś ma jakiś zmiękczacz wody czy coś takiego to może. Jak się ten zbiornik mieści to i inny lepszy w jego miejsce wejdzie, tylko ile na tej powiększonej wężownicy zaoszczędzi? 200 rocznie? Jak już jest gaz i pompa to lepiej pomyśleć o trybie biwalentnym i grzać gazem przy mrozach i w drogich godzinach zwłaszcza że ten kaisai to nie jest cud techniki i grzałka czasem może wlecieć. I też awarie niestraszne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 08.10.2024 23:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Października Nie jak czajnik, bo czajnik grzeje do 100 stopni, a pompa właśnie ma grzać poniżej 55 stopni, bo przy tej temperaturze zaczyna się wytrącać kamień. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pablikos 09.10.2024 06:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października Dzięki za dyskusje i odpowiedzi No niestety z miejscem krucho bo na 2,5m2 muszę zmieścić zmiękczacz, kocioł gazowy, rozdzielacz, zasobnik CWU i naczynie przeponowe do pompy głębinowej. Może w przyszłości to naczynie przeponowe wyleci do garażu, który mam w planach i wtedy wejdzie duży stojący wymiennik CWU. Wodę grzeje do 43* i z tego co nieraz patrzyłem na zasilaniu nigdy nie widziałem 60* a kocioł ma 14 kW (chociaż nie wiem jak moduluje wtedy). Spróbuje z tym zasobnikiem, który jest, jak nie będzie działało to będę kombinował. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 09.10.2024 08:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października (edytowane) 19 godzin temu, Pablikos napisał: ... W sumie to przy okazji, bo dużo osób tu pisze to mam pytanie. Dlaczego wężownica CWU do pomp musi być większa? Mam kocioł gazowy 14kW i zasobnik 150l z wężownicą 1,2m2. Do pompy podobno ma być 2m2, ale dlaczego o wiele mocniejszy kocioł może zagrzać wodę bez problemu, a pompa ma mieć problem? ... Kocioł gazowy czy węglowy podaje wyższą temp. wody we wężownicy. Cieplejsza woda niesie w sobie więcej energii to i szybciej zagrzewa CWU poprzez mniejszą wężownicę. Pompa ciepła pracuje na niższych temperaturach - bo tak jest ekonomiczniej z lepszym SCOP. To i potrzebuje większej powierzchni wymiany by oddać moc/energię niesioną we wodzie. Wielkość powierzchni wężownicy jest zależna zarówno od mocy nominalnej pompy ciepła jak i pojemności bojlera. Do mocniejszej pompy są zalecane większe wężownice. Powierzchnia wężownicy znowu jest zależna od pojemności bojlera. Z reguły większe pojemności mieszczą w sobie większej powierzchni wężownice. Nawiązując do wcześniejszego pytania : u mnie bojler Joule 200L z wężownicą 2,5 m2, we współpracy z pompą 6 kW zagrzewa wodę o 10 do 12°C (czasem 15°C, od 33°C do 48°C) w 40 (+/-10) minut. Bojlery firmowe z pompami często mają wężownicę 1,8 m2 przy 180L lub 230L pojemności. Do pomp 9/10 kW już zalecane są wężownice bliżej 3 m2. By lepiej wykorzystać możliwości pompy (generowaną moc). To tak po lekturze przewodnika instalatora firmy Galmet. Przewodnik był jeszcze pisany pod pompy On/Off ale uwidacznia zależności. Nowsze pompy Inverterowe poradzą sobie z mniejszą wężownicą poprzez obniżenie obrotów. Ale wtedy i nie wykorzystasz pełnej mocy pompy i wydłużysz czas grzania bojlera CWU. A Pompa ciepła przerywa grzanie CO podczas grzania CWU. Więc im dłużej grzeje bojler to mocniej wystygnie woda w CO. A to przy grzejnikach i mrozie za oknem już odczujesz. Edytowane 9 Października przez Marco36 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 09.10.2024 09:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października 9 godzin temu, Ratpaw napisał: Nie jak czajnik, bo czajnik grzeje do 100 stopni, a pompa właśnie ma grzać poniżej 55 stopni, bo przy tej temperaturze zaczyna się wytrącać kamień. Może ogólna pojemność wody dojdzie do tych +55°C, ale na samym wymienniku na jego powierzchni jest wyższa temp. by mógł to ciepło przekazać do wody w obiegu. Nie wiem czy o 5°C czy o 10°C, ale wyższa musi być. W przeciwnym razie to wymiennik by się ogrzewał od wody, zabierając ciepło wodzie (to akurat się odbywa przy defroście). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 09.10.2024 09:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października 31 minut temu, Marco36 napisał: Może ogólna pojemność wody dojdzie do tych +55°C, ale na samym wymienniku na jego powierzchni jest wyższa temp. by mógł to ciepło przekazać do wody w obiegu. Nie wiem czy o 5°C czy o 10°C, ale wyższa musi być. W przeciwnym razie to wymiennik by się ogrzewał od wody, zabierając ciepło wodzie (to akurat się odbywa przy defroście). Właśnie napisałem, że pompa ma grzać do 55 stopni, a nie że cwu ma mieć 55 stopni. Najlepiej, żeby pompa grzała do max. 45 stopni, bo nawet tańsze urządzenia mają względnie dobry cop przy takim parametrze. No niestety, w zbiorniku albo mamy dużo wody o niższej temp. albo mniej wody o wysokiej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pablikos 09.10.2024 12:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października (edytowane) To myślę, że nie będzie tak źle. Nie zużywamy dużo wody, zwykle prysznice i jedno nagrzanie 150l do 43* wystarcza nam na cały dzień (z cyrkulacją odpalaną na żądanie dzwonkiem) Powiem szczerze, że mam większe zaufanie do osób tutaj piszących niż do hydraulików z którymi rozmawiałem. Więc zapytam jeszcze o jedną rzecz. Czy przy 100% ogrzewania podłogowego, jakieś 120l zładu wody potrzebny jest jakiś bufor typu 80l? Jak czytam wytyczne instalacyjne to jest mowa o buforze 80-100l (bez rozróznienia na podłogówke czy grzejniki). Jeden hydraulik twierdzi, że zamontował 30 Kaisaów i nie trzeba, chociaż nie zaszkodzi. Drugi (podobno autoryzowany przez Kaisai) twierdzi, że musi być na powrocie szeregowo. Chociaż jak sam przyznał montuje 1 szt. rocznie. Może ze względu na trochę przewymiarowaną pompę warto dać chociaż te 80l? Wg. tabeli moc minimalna (dla 30 zasilania) to 2,86kW dla +10*, 3,46kW, dla +7* , 3,1kW dla +5*. Kocioł gazowy niby jest 2-14kW, ale najniżej wg. sterownika schodził do 21% mocy czyli prawie 3kW i tak potrafił pyrkać wiele godzin bez taktowania, czyli wartości porównywalne. Według ciepłowłaściwe zapotrzebowanie podobne jak u autora wątku, ale przy dużo większej powierzchni mieszkalnej bo to parterówka 127m. Edytowane 9 Października przez Pablikos Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ralapo 09.10.2024 12:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października Jak masz sterowanie pętlami przez termostaty to może być potrzebny do rozmrażania na wypadek zamknięcia wszystkich pętli, jak nie to nie. Nagrzanie podłogi zajmuje wiele godzin, a 80l bufor wydłuży cykl najwyżej o kilkanaście minut. Przy podłogówce nie istnieje taktowanie. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 09.10.2024 12:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października (edytowane) Jak napisał Ralapo, bufor przy podłogówce potrzebny nie jest, chyba, że masz sterowanie strefowe i występuje ryzyko zamknięcia wszystkich pętli. Nawet jednak w takim wypadku nie jest konieczny bufor, ponieważ można niektóre pętle zostawić zawsze otwarte. Jeśli już dać bufor, to jeśli na powrocie, to tylko do defrostu, jeśli na zasilaniu, to tylko w przypadku sterowania strefowego. Jeśli masz jeden regulator na cały dom, to nie ma sensu dawać bufora. Możesz zresztą sam policzyć ile ciepła zgromadzi bufor 80l, a ile wylewka grzejnika podłogowego. Będziesz zdziwiony! A jeszcze dopiszę, że na zasilaniu możesz dać bufor w układzie trójnikowym, nie koniecznie równoległym, a na powrocie oczywiście szeregowo. Jeszcze jedna dopiska: możesz zamiast bufora dać zawór nadmiarowo-upustowy. Wtedy sytuacja jest jeszcze ciekawsza. Edytowane 9 Października przez Ratpaw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ralapo 09.10.2024 13:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października Najbardziej wkurzające u instalatorów jest to że każdy ma swoje zdanie, ale żaden nie wie dlaczego, bo nie rozumie co robi. Jeden montuje bufor zawsze bo nie wie po co on jest, a drugi nigdy bo też nie wie po co on jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 09.10.2024 13:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października (edytowane) 3 minuty temu, Ralapo napisał: Najbardziej wkurzające u instalatorów jest to że każdy ma swoje zdanie, ale żaden nie wie dlaczego, bo nie rozumie co robi. Jeden montuje bufor zawsze bo nie wie po co on jest, a drugi nigdy bo też nie wie po co on jest. Ci co mają kasę od każdego zamówionego bufora albo unikają odpowiedzialności za swoją robotę dają duze bufory na zasilaniu i to równolegle. Wtedy układ zawsze działa, choć zazwyczaj daleko mu do optymalnego. Zarówno koszt instalacji jak i eksploatacji jest wtedy dość wysoki. Edytowane 9 Października przez Ratpaw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marcinbbb 09.10.2024 20:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października (edytowane) Bufor jest zajebisty tylko musi być pionowy aby rozwarstwić temperaturę wody. Ja mam ten od solarów 400l, tam jest tylko wężownica solarna, pompa chodzi na buforze 300l wody bez wężownicy (to bufor kombinowany Hewalexa 400 bufor + 120 l cwu. ) Z bufora 400l biorę wodę na podłogówkę i zaworem 3d ją pacyfikuje do temperatury podłogówki a cwu zawsze ma 43*C bo tyle mam ustawione na pompie aby dawała zawsze na bufor. W tym roku test pompa leci większość czasu na 35*C, a wieczorami odpala 43*C aby była do mycia i w tym czasie pompa co na podłogę będzie stała i czekała na dogrzanie cwu do zadanej. EDIT: Oczywiście wynik testu mi lotto bo mam stare zasady PV od 2016r, więc raczej się bawię a nie testuje. Testować to będę magazyn energii około 60kWh na kilka lat, jak będę miał w planach odpięcie od sieci. Edytowane 9 Października przez marcinbbb 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ralapo 09.10.2024 21:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października Godzinę temu, prokurator napisał: Ja miałem bufor duży bufor bo 300 litrów a na pompę to duży wybór potem go wywaliłem bo potrzebowałem miejsce i okazuje się że bufor niczego nie wnosił ani na plus ani na minus czyli grat za jakies tam pienądze był bo był i tyle , mam podłogówkę i działa wyśmienicie bez bufora i niech mi nikt nie pitoli o jakichś defrostach czy innych taktowaniach , bufor tak ale do mieszanego ogrzewania czyli podłogówka i kaloryfery inaczej szkoda kasy i miejsca. Do samych grzejników musi być, bo na 50l wody w instalacji jest ciężko bez taktowania przy +10 czy +15 na zewnątrz i z defrostem przynajmniej w panasonicu może być problem, bez grzałki wtedy się nie obędzie. 45 minut temu, marcinbbb napisał: Bufor jest zajebisty tylko musi być pionowy aby rozwarstwić temperaturę wody. Ja mam ten od solarów 400l, tam jest tylko wężownica solarna, pompa chodzi na buforze 300l wody bez wężownicy (to bufor kombinowany Hewalexa 400 bufor + 120 l cwu. ) Z bufora 400l biorę wodę na podłogówkę i zaworem 3d ją pacyfikuje do temperatury podłogówki a cwu zawsze ma 43*C bo tyle mam ustawione na pompie aby dawała zawsze na bufor. W tym roku test pompa leci większość czasu na 35*C, a wieczorami odpala 43*C aby była do mycia i w tym czasie pompa co na podłogę będzie stała i czekała na dogrzanie cwu do zadanej. EDIT: Oczywiście wynik testu mi lotto bo mam stare zasady PV od 2016r, więc raczej się bawię a nie testuje. Testować to będę magazyn energii około 60kWh na kilka lat, jak będę miał w planach odpięcie od sieci. Czyli mógłbyś grzać samą podłogę np do 28 stopni i oddzielny zbiornik do 43, ale wolisz zużyć 30% więcej prądu żeby grzać całość do 43? Dzięki Bogu za PV 😇 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sito 09.10.2024 21:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października 9 godzin temu, Pablikos napisał: Powiem szczerze, że mam większe zaufanie do osób tutaj piszących niż do hydraulików z którymi rozmawiałem. Więc zapytam jeszcze o jedną rzecz. Czy przy 100% ogrzewania podłogowego, jakieś 120l zładu wody potrzebny jest jakiś bufor typu 80l? Jak czytam wytyczne instalacyjne to jest mowa o buforze 80-100l (bez rozróznienia na podłogówke czy grzejniki). Jeden hydraulik twierdzi, że zamontował 30 Kaisaów i nie trzeba, chociaż nie zaszkodzi. 100m podłogówki to odpowiednik +/- 2 metrów sześciennych wody . Zapytaj hydraulika czy ogarnia jaki to bufor. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
d7d 09.10.2024 22:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października 35 minut temu, sito napisał: 100m podłogówki to odpowiednik +/- 2 metrów sześciennych wody . Zapytaj hydraulika czy ogarnia jaki to bufor. 100 m2 podłogówki ? Ile metrów tej rury w podłogówce policzyłeś? Jaka jest średnica wewnętrzna i rozstaw? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sito 09.10.2024 22:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Października 8 minut temu, d7d napisał: 100 m2 podłogówki ? Ile metrów tej rury w podłogówce policzyłeś? Jaka jest średnica wewnętrzna i rozstaw? Nie chodzi o ilość wody w rurach ale o "pojemność" razem wylewką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 10.10.2024 06:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Października (edytowane) Według Ciebie 100mb rury to obiętość 2m3 betonu razem z rurą? Chyba 100m2 powierzchni to ok 2m3 wody w podłogówce Edytowane 10 Października przez Mareks77 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tasaq 10.10.2024 06:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Października Czyli mając nawet ok 1200 mb pexa, 16, który ma ok 135L wody nie potrzeba montować bufora? Pytanie czy brak takiego bufora nie będzie skutkował problemami z ewentualną gwarancją. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 10.10.2024 08:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Października 1 godzinę temu, tasaq napisał: Czyli mając nawet ok 1200 mb pexa, 16, który ma ok 135L wody nie potrzeba montować bufora? Pytanie czy brak takiego bufora nie będzie skutkował problemami z ewentualną gwarancją. A co mówią warunki gwarancji i na co właściwie ta gwarancja? Tak się dziś montuje pompy ciepła: grzeją prosto w wylewkę, zero buforów, również na powrocie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kondensat 10.10.2024 09:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Października (edytowane) 35 minut temu, Ratpaw napisał: A co mówią warunki gwarancji i na co właściwie ta gwarancja? Tak się dziś montuje pompy ciepła: grzeją prosto w wylewkę, zero buforów, również na powrocie. Chyba że podłogówka jest na tyle rozległa że pompa obiegowa w PC nie wydoli i niestety ja mimo 100%podlogi chcąc nie chcąc muszę mieć mały bufor(100l)rownolegle Edytowane 10 Października przez Kondensat Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.