Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dobór pompy ciepła do domu Idaredy 11 g2a


mitek

Recommended Posts

6 godzin temu, Andrzej5101 napisał:

2/ należy założyć, że dobrana moc PC powinna zagwarantować pokrycie strat mocy cieplnej budynku do ok; -15 C na zewnątrz, przy użyciu samej sprężarki pompy,

Po co, jeżeli 

1. straty w większości pokrywamy zyskami.

2. 

  

W dniu 6.12.2024 o 23:22, Kaizen napisał:

Ale nawet bez grzania i zerowych zyskach bytowych (wyjechaliśmy na ferie) w takich warunkach o 1 stopień w pustym domu temperatura spadała 36 godzin.

PustyDomBezGrzania.jpg

 

Tak, trzeba uwzględnić, czy ktoś zamierza grzać tylko w taniej strefie taryf strefowych bądź przy cenach dynamicznych. Ale ważne, ile kWh trzeba dostarczyć najgorszego dnia - a nie jaka potrzebna jest chwilowa moc. Skoro 36 godzin BEZ żadnego grzania i z symbolicznymi zyskami bytowymi (bo nikogo w domu nie było) temperatura spada o 1* gdy za oknem okolice zera to nikt nie zauważy, że przez kilka godzin brakowało nawet połowy mocy do pokrycia nawet nie strat, a strat minus zyski.

Sprzedawcy pomp ciepła uwielbiają CW, bo mogą wcisnąć droższy sprzęt i dostać większą marżę przy tej samej robociźnie. Ale też niewielu z nich jest na tyle rozgarniętych, że patrzy na moc rzeczywistą w mrozy - i te dwa błędy bywa, że się równoważą przy tańszych pompach (ale nie przy tych, co przy -15 mają moc bliską nominalnej).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Kaizen napisał:

Tak, trzeba uwzględnić, czy ktoś zamierza grzać tylko w taniej strefie taryf strefowych bądź przy cenach dynamicznych. Ale ważne, ile kWh trzeba dostarczyć najgorszego dnia - a nie jaka potrzebna jest chwilowa moc. Skoro 36 godzin BEZ żadnego grzania i z symbolicznymi zyskami bytowymi (bo nikogo w domu nie było) temperatura spada o 1* gdy za oknem okolice zera to nikt nie zauważy, że przez kilka godzin brakowało nawet połowy mocy do pokrycia nawet nie strat, a strat minus zyski.

Sprzedawcy pomp ciepła uwielbiają CW, bo mogą wcisnąć droższy sprzęt i dostać większą marżę przy tej samej robociźnie. Ale też niewielu z nich jest na tyle rozgarniętych, że patrzy na moc rzeczywistą w mrozy - i te dwa błędy bywa, że się równoważą przy tańszych pompach (ale nie przy tych, co przy -15 mają moc bliską nominalnej).

... Ale do brzegu :)

Czy na podstawie tego co tu wpisałem potrafisz oszacować w jaki segment (moc danego producenta) powinienem celować? Już niemal jestem pewien że nie uzyskam tu odpowiedzi jaki sprzęt jest mi potrzebny a jaki to głupota... Rozumie że nikt nie chce brać odpowiedzialności za sprawy nieznajomego z forum tym bardziej za darmo... A ja niestety czym dalej w las tym mniej wiem bo czytając niektóre posty zastanawiam się czy jestem w tym samym wątku :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, mitek napisał:

Wylewki zwykłe około 5,5 do 7,5 cm wszędzie                                                    - a w garażu około 8 do 10cm

Czyli - raczej będziesz zmuszony grzać całodobowo,

  - czyli PC szyta na miarę - nie przewymiarowana,

Zrób OZC - profesjonalne;

  - to będziesz w domu i wszystko będzie jasne

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Andrzej5101 napisał:

Panas-podłogówka.png

 

Alth3 ; T-CAP 9 kW- 12kW.jpg

 

Najbardziej popularną PC powietrze-woda na forum są;

 - Panasonic,

 - Altherma

OZC profesjonalne - to dla Ciebie dobra propozycja

 

wg powyższych wykresów 5kW   braki pokrywają grzałki a 7kW to bezstresowo bez grzałek , sprawdź jaki maja zakres modulacji mocy w dół szczególnie 7kW bo może taktować .

Piszę w/g własnego doświadczenia mam 8kW Daikina 3 sezon na grzejnikach  i jak na razie udział grzałek w pracy jest znikomy z 2 sezonów pracowały 27h na dogrzanie pomieszczeń pierwszy stopień czyli 3kW i 16h 2 stopień 6kW /27*3+16*6/=177kWh w 2 lata przy zużyciu 5000kWh na sezon . Ciepła woda pobrała 8h pracy grzałek po 9kW czyli 72kWh na 2 sezony .

Jeśli zrobiłeś chatę lepiej niż ja w 1998r to tylko na plus dla Ciebie i minus do mocy pompy /szacowany a rzeczywisty pobór energii /

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, mitek napisał:

Czy na podstawie tego co tu wpisałem potrafisz oszacować w jaki segment (moc danego producenta) powinienem celować?

Jak chcesz, to copy-paste fragmenty z tego, co linkowałem.

 

NIE RÓB PSUDOOSZCZĘDNOŚCI. TO MOŻE KOSZTOWAĆ GRUBE PIENIĄDZE PRZEZ WIELE LAT. ZAMÓW PROFESJONALNE OZC BO I STANDARDOWE OBLICZENIA DOŁĄCZANE DO GOTOWCÓW POTRAFIĄ PROWADZIĆ NA MANOWCE.

[...]

 patrz zawsze na moce i COP w większe mrozy, a nie na nominał czy nazwę

[...]

Czyli tak naprawdę należałoby policzyć, ile kWh ciepła potrzebuje dom w najgorszą dobę z uwzględnieniem zysków i realnym rozkładem temperatur w ciągu doby. I potem podzielić to albo przez 24, albo przez 10h (z grzałkami albo bez) - w zależności od wybranej "strategii" i taryfy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Andrzej5101 napisał:

Czyli - raczej będziesz zmuszony grzać całodobowo,

Nieprawda. Więcej w sygnaturce. Ja sporadycznie, w największe mrozy przekraczałem 6h/d.

Przecież wrzucałem, że nawet bez żadnego grzania i znikomych zyskach temperatura spadała u mnie o 1* przez 36 godzin.

Dodać należy, że droga strefa jest w dzień, gdy mamy największe zyski bytowe i słoneczne oraz wyższe temperatury - więc "doładowanie" ciepła na ranem i w dziennym okienku zupełnie wystarcza - nawet całą noc grzać nie trzeba.

 

 W tym wątku jeszcze nie wrzucałem...  

W dniu 7.09.2024 o 21:24, Kaizen napisał:

Tu masz wykres temperatur z poczatku stycznia 2024 z sypialni, w której jest tylko nawiew rekuperacji, ma dwie ściany zewnętrzne  (parterówka, więc straty też przez sufit i podłogę) z WYŁĄCZONYM w niej ogrzewaniem. W ostatnim sezonie podłogówka u mnie działała wyłącznie w łazienkach - za to długo, znacznie dłużej niż wynikałoby z obciążenia cieplnego (dzięki czemu udało się osiągnąć efekt ciepłej podłogi o co trudno we współcześnie budowanym domu). Oprócz tego w salonie (dosyć odległym i "pod prąd" wentylacji) czasami działało ogrzewanie klimą a te piki to tradycyjna koza - ale bez żadnego DGP.

Temp202401_.jpg

 

Dla szerszego kontekstu - temperatury z salonu i na zewnątrz:

 

Temp202401.jpg

 

Jak widać i bez DGP, "pod prąd" wentylacji ciepło dociera do sypialni. I wcale nie jest w niej zimno.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, mitek napisał:

Nie jestem w stanie użyć jakiegoś płatnego rozwiązania w którym umieścił bym wszystkie parametry domu podobnie jak w "cieple właściwy," by było to wiarygodne? 

 

Zleć OZC, to są grosze w stosunku do tego, co daje taki dokument. Sam to sobie możesz oszacować, pi razy oko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam trzy wyceny od fachowców i jest tak:

- Pompa Panasonic 7 kW KIT-SDC07KE5 1-fazowa (7kW)

- Hisense 8kW

- Oraz ostatnia 10kW -  Panasonic ale nie znam konkretnego modelu

No i jak taki rozrzut to chciałem sam wyznaczyć jakaś z minimalnym marginesem... 
A może bym sam sobie to zmontował bo remonty dwa małe zrobiłem łącznie z kotłownią gazową... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

" Zgaduje - domyślam sie " Programowo czyli zapis elektroniczny prawdopodobnie jak w autach ustawiamy "obroty i ciśnienie przy odczytanej temp." i wychodzi odpowiednia koperta pracy dla jednostki , tak to rozumiem a " korbowody tłoki mamy kute 🤩 " przy " słabej " jednostce .

jak kiedyś wycieknie oprogramowanie to będziemy "chipować" pompy jak znam życie to już niedługo 😀

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa Pompie nierówna. Moc modelowa zazwyczaj odpowiada mocy PC przy temp. powietrza +7°C. Następnie w różnym tempie tracą moc grzewczą wraz z mrozem za oknem.

Gdy wypełniasz ciepło app - to przy oknach zwróć uwagę na rozmiary okien, nie samą ilość okien. Takie niuanse.

U siebie mam OZC=7,2 kW bez CWU. Wybrałem Daikina 6 kW (8 kW też byłby dobry). Celowałem w temp. biwalentną w okolicy -12°C do -15°C. Daikin 6 kW poradzi sobie bez grzałki do -12,5°C, a Daikin 8 kW dałby radę do -16°C.

PC innych producentów by łapały taką okolicę musiałbym kupić LG 7 kW ; Panasonica 9 kW ; Kaisai w okolicy 10 kW.

Warto patrzeć na wykresy, bo uwidaczniają dane z tabel grzewczych. A skośna kreska której nie rozumiesz odpowiada zapotrzebowaniu domu na moc grzewczą w zależności od temp. za oknem. Gdy masz OZC=8 kW to w okolicy -2°C dom będzie potrzebował połowy tej mocy około 4 kW.

Może tak rozrysowany wykres zrozumiesz:

image.jpeg

Gree modelowo 6 kW niby jest mocniejsza od Daikina 4 kW, a przy -15°C to "słabszy" Daikin dostarczy więcej mocy z kompresora i stosownie mniej grzałki dołoży.

 

Poniżej trochę PC podobnych mocowo, a różnych modelowo: (wykresy odnoszą się do PC na czynniku R32). Przy podłogówce te PC wyciągną około 0,5 kW więcej mocy grzewczej w porównaniu z wykresem odnoszącym się do grzejników niskotemperaturowych.

image.jpeg

 

 

3 godziny temu, mitek napisał:

No ale jak faktycznie ograniczona to o ile wytrzymałościowo będzie jak 9 to mocą już pewnie będzie przycięta do 7 i nic nam to nie da 

Chyba to błędnie rozumiesz. Kompresor ma realnie 9 kW i programowo jest "osłabiony" do 7 kW.

Różnicę zrobi taką, że realnie 7 kW mogłaby niżej modulować moc minimalną, ale jak jest to 9kW o nazwie 7 kW to minimalna modulacja będzie odpowiadała tej 9 kW. Obie w podobnym momencie zaczną taktować w temperaturach dodatnich, gdy będą miały za mały zład wody w instalacji.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...