Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompa Ciepla - przy pradzie 2-3x drozszym niz teraz :( ?


pojzonbud

Recommended Posts

Zadzwoń do pierwszej lepszej firmy to się dowiesz ile kosztuje podłogowka. Kable są znacznie tańsze i duże i prostsze do polozenia samemu.

Kocham takie porównania. Położone samemu kable vs podłogówka kompleksowo przez firmę.

Kable nie są ani tańsze ani łatwiejsze do położenia samemu niż podłogówka. Mają wiele zalet ale mają też jedną zasadniczą wadę - możesz grzać tylko czystym prądem. Dlatego nawet jakbym planował ogrzewać z COP1 to robiłbym podłogówkę i piec elektryczny.

 

Musisz kupować prąd u swojego operatora. Przy PV nie masz wyboru. Do tego sam się oszukujesz - gdy trzeba grzać niewiele mamy prądu z wiatraków a całe nic z PV. Więc chcąc nie chcąc grzejesz prądem z węgla dzięki niechęci naszych obywateli i rządzących do atomu.

Argument z dudy. Jeśli PV mi pokrywa zapotrzebowanie to co mnie obchodzi cena prądu?

 

 

20kWh/m2 to maja domy pasywne o COP 3.5 przy -20 nie wspomne :x

 

To fakt że 20kWh/m2 w standardowym można między bajki włożyć. Kaizen nagina żeby wszystkim wciskać kable.

COP przy - 20 to akurat mało ważne bo takie warunki masz kilka godzin w roku albo i nie. Patrz bardziej na to energii zużyjesz w czasie sezonu, przemnóż przez cenę kWh i masz odpowiedź ile będzie cię to kosztowało. Jest sporo stron z monitorowaniem zużycia pomp na bieżąco, jest na forum wątek ze zużyciem pompiarzy. Popatrz ile biorą domy podobne do Twojego. Jak nie masz jakiejś skomplikowanej bryły to ciepło właściwie tez da Ci szacunek ile ciepła potrzebujesz.

Edytowane przez Nurek_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 148
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Kocham takie porównania. Położone samemu kable vs podłogówka kompleksowo przez firmę.

Kable nie są ani tańsze ani łatwiejsze do położenia samemu niż podłogówka. Mają wiele zalet ale mają też jedną zasadniczą wadę - możesz grzać tylko czystym prądem. Dlatego nawet jakbym planował ogrzewać z COP1 to robiłbym podłogówkę i piec elektryczny.

 

Nie wiem w jaki sposób wodna podłogówka może być droższa od tej na kablach.

Z ciekawości sprawdziłem dzisiejsze ceny na alledrogo i wyszło że rura PEX 16mm kosztuje poniżej 4 zł za metr.

Kabel kosztuje od 8 do 20 zł za metr w zależności od jego długości.

Rurę się układa zazwyczaj co 15cm a kabel co 10cm.

Tak więc materiał na OP kablowe jest 2-3 razy droższy od materiału na OP wodne.

Łatwość układania kabli też jest problematyczna bo kable trzeba kupić o określonej długości. Nie da się ich ciąć na wymiar na budowie.

Rurę się układa i ucina tyle ile jej potrzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ceny obecne:

attachment.php?attachmentid=460152

 

 

Kaizen, to liczenie faktycznie jest z d*py. Jak ktoś ma zużycie 2.3 MWh rocznie, to nie zainstaluje PC za 50 000 zł, tylko za maks 15 000 :p

 

Podawałem już link do PC za 5000 zł, która daje radę do -7. Poniżej dojdzie grzałka z COP=1. Twoja kalkulacja nie ma żadnego uzasadnienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podawałem już link do PC za 5000 zł, która daje radę do -7. Poniżej dojdzie grzałka z COP=1. Twoja kalkulacja nie ma żadnego uzasadnienia.

 

Wrzuć swoją. Sama instalacja podłogówki wodnej to koszt podobny do całego systemu ogrzewania z COP=1 (ze sterownikami i bojlerem).

Koszty serwisu znikome - przy tanim zasobniku wymiana anody co kilka lat. Można się też spodziewać, że z kilkunastu sterowników co kilka lat jeden padnie (choć nie ma pewności - ale cena to ok. 100zł za przyzwoity). Gwarancja na kable - 20 lat. Masz praktycznie pewność, że PC w tym czasie padnie a wcześniej też nie będzie wymagała serwisu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moze już czas pogodzić się z takimi liczbami w nowobudowanych domach? W przeciwnym wypadku będziemy w nieskończoność dywagować o wyższości PC nad kablami.

 

Problem w tym, że jest to ekonomicznie nieuzasadnione, a technicznie mało prawdopodobne, przynajmniej na ten moment.

Dom jak w stopce, całe ocieplenie robiłem sam więc starałem się je wykonać jak najlepiej, raczej większych baboli nie ma. Zużywam rocznie niecałe 3000 kWh na CO i CWU. Z tego np. w poprzednim sezonie 1800 kWh na CO, zakładając COP=3 to daje 5400kWh energii cieplnej. 5400/117m2 to jest 46 kWh/m2

 

I to są realne dane, a nie wyliczenia. Można przyjąć poprawkę na to że zimą mam w domu 24 stopnie, a większość lubi 20-21. Może kilka kWh/m2 byłoby mniej. Ale to dalej jest 2 razy więcej niż zakładane 20 kWh/m2.

 

I teraz powiedz jakie musiałbym zastosować izolacje i jakiej grubości żeby te 20 kWh/m2 osiągnąć? I co najważniejsze gdzie znaleźć ekipy które dołożą odpowiedniej staranności przy montażu izolacji i ile będzie kosztować ich praca? Jeśli teraz ogrzewanie + CWU kosztuje mnie 2 tysiące rocznie w G11 (a po założeniu PV już nic) ile jestem w stanie zaoszczędzić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzuć swoją. Sama instalacja podłogówki wodnej to koszt podobny do całego systemu ogrzewania z COP=1 (ze sterownikami i bojlerem).

Koszty serwisu znikome - przy tanim zasobniku wymiana anody co kilka lat. Można się też spodziewać, że z kilkunastu sterowników co kilka lat jeden padnie (choć nie ma pewności - ale cena to ok. 100zł za przyzwoity). Gwarancja na kable - 20 lat. Masz praktycznie pewność, że PC w tym czasie padnie a wcześniej też nie będzie wymagała serwisu.

Powtarzam: nie ma żadnego uzasadnienia montaż PC za 50 koła w domku o tak niskim zapotrzebowaniu. To już skraca okres zwrotu PC kilkakrotnie. Masz też gwarancję, że prąd zdrożeje nie o 2% rocznie, tylko może 30% a może 300%. Pogadamy za rok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem w tym, że jest to ekonomicznie nieuzasadnione, a technicznie mało prawdopodobne, przynajmniej na ten moment.

Dom jak w stopce, całe ocieplenie robiłem sam więc starałem się je wykonać jak najlepiej, raczej większych baboli nie ma. Zużywam rocznie niecałe 3000 kWh na CO i CWU. Z tego np. w poprzednim sezonie 1800 kWh na CO, zakładając COP=3 to daje 5400kWh energii cieplnej. 5400/117m2 to jest 46 kWh/m2

 

I to są realne dane, a nie wyliczenia. Można przyjąć poprawkę na to że zimą mam w domu 24 stopnie, a większość lubi 20-21. Może kilka kWh/m2 byłoby mniej. Ale to dalej jest 2 razy więcej niż zakładane 20 kWh/m2.

 

I teraz powiedz jakie musiałbym zastosować izolacje i jakiej grubości żeby te 20 kWh/m2 osiągnąć? I co najważniejsze gdzie znaleźć ekipy które dołożą odpowiedniej staranności przy montażu izolacji i ile będzie kosztować ich praca? Jeśli teraz ogrzewanie + CWU kosztuje mnie 2 tysiące rocznie w G11 (a po założeniu PV już nic) ile jestem w stanie zaoszczędzić?

Domu nie budujesz na rok czy dwa, tylko zazwyczaj dziesiątki lat. Styropian raz położony o jeść nie woła, a zakład energetyczny i owszem. Zresztą masz PV, więc nie nastawiasz się na krótki zysk i tu bez problemu zauważyłeś "ekonomiczne uzasadnienie".

 

Dobrze, że masz świetnie ocieplony dom, ale dom energooszczędny to cały system, a nie tylko ciepła elewacja czy strop. Badałeś szczelność budynku? Jakie masz okna (Uw, q100, powierznie stolarki)? Ile odzyskuje Twój rekuperator? Ile zysków słonecznych potrafi zmagazynować Twój dom w okresach przejściowych?

 

Pewnie nie badałeś budynku pod tym kątem, więc nie możesz pisać o realnych danych.

 

Na czym zaoszczędzić? Np na PC z Twojej stopki - jaki był jej koszt?

 

Co do ekip, to faktycznie jest to bolączka. Po prostu trzeba ich pilnować, żeby robili jak się im każe. Zobacz ile jest tu narzekań na opadające posadzki, czego najczęstszą przyczyną jest źle zagęszczony piasek. Dałem radę tego dopilnować, chociaż ekipa rysowała mi kółka na czole, gdy zagęszczałem narożniki ręcznie (tam zagęszczarka płytowa nie dochodzi) - DA SIĘ, ALE TRZEBA SIĘ NAUŻERAĆ. Jak ze wszystkim na budowie - to jakaś nowość?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ile kosztuje komin, jego postawienie i owijana już sławą obróbka? Podlączając do niego koze np taka jaka posiada Pan Kaizen, można zyskać tanie kWh.

Mój budowlaniec za brak komina nic by mi nie odliczył więc go postawiłem. Dla dekarza komin był normalną sprawą więc nic mi za niego nie liczył. Jak ktoś chce komin z klinkieru to pewnie coś by doszło. Koszt komina systemowego Brata 6mb - 2tys. Teraz pewnie z 2,5.

Jak ktoś ma 3 kominy to robi się kwota ale przy jednym? Nie dajmy się zwariować.

 

Punktu 6 nie skomentuję bo to dla mnie nonsens.

U mnie podobne. Tez kominy byly wliczone w cene. Poniewaz ich nie robilem to byl argument do udanej negocjacji ceny. Panowie nawet sie nie klocili tylko zeszli z ceny skoro im troche roboty odpadlo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domu nie budujesz na rok czy dwa, tylko zazwyczaj dziesiątki lat. Styropian raz położony o jeść nie woła, a zakład energetyczny i owszem. Zresztą masz PV, więc nie nastawiasz się na krótki zysk i tu bez problemu zauważyłeś "ekonomiczne uzasadnienie".

 

Dobrze, że masz świetnie ocieplony dom, ale dom energooszczędny to cały system, a nie tylko ciepła elewacja czy strop. Badałeś szczelność budynku? Jakie masz okna (Uw, q100, powierznie stolarki)? Ile odzyskuje Twój rekuperator? Ile zysków słonecznych potrafi zmagazynować Twój dom w okresach przejściowych?

Rozumiem, że dom energooszczędny (a w zasadzie pasywny bo 20 kWh/m2 już chyba pod to podpada) to nie tylko 30 cm grafitu na ścianach.

Okna mam trzyszybowe, na ciepłych parapetach. Szczelności nie badałem ale starałem się na to uważać. Rekuperator odzyskuje jak praktycznie każdy - "do 95%". W praktyce ok 80-90%, przynajmniej tak wynika z temperatur.

Mógłbym jeszcze trochę rzeczy poprawić. Zbudować dom na płycie, a nie na fundamencie, zamontować okna w warstwie ocieplenia, dołożyć kolejne 5/10 cm styro na ściany i jeszcze z 15 cm wełny na strop. Tylko, że te zabiegi kosztowałyby grube dziesiątki tysięcy zł, a zbiłyby zapotrzebowanie na energię o 15-20%. I to pod warunkiem ze wszystko byłoby wykonane na tip-top, co wcale pewne nie jest.

 

Pewnie nie badałeś budynku pod tym kątem, więc nie możesz pisać o realnych danych.

To są właśnie REALNE dane, a nie jakieś wyliczenia. Tyle właśnie dom potrzebuje.

 

Na czym zaoszczędzić? Np na PC z Twojej stopki - jaki był jej koszt?

Z montażem i kotłownią 27 tyś. Z tego 30% zwrotu z Czystego Powietrza, więc finalnie wyszło poniżej 20 tys zł.

 

Co do ekip, to faktycznie jest to bolączka. Po prostu trzeba ich pilnować, żeby robili jak się im każe. Zobacz ile jest tu narzekań na opadające posadzki, czego najczęstszą przyczyną jest źle zagęszczony piasek. Dałem radę tego dopilnować, chociaż ekipa rysowała mi kółka na czole, gdy zagęszczałem narożniki ręcznie (tam zagęszczarka płytowa nie dochodzi) - DA SIĘ, ALE TRZEBA SIĘ NAUŻERAĆ. Jak ze wszystkim na budowie - to jakaś nowość?

Jasne że się da. O ile jesteś w stanie być ciągle na budowie i patrzeć im na ręce. Nawet jeśli coś jest nie tak, wywalasz jednych, przychodzą drudzy tacy sami. A ty jesteś parę tygodni albo miesięcy z robotą do tyłu. 90% budowlańców kompletnie nie zwraca uwagi na coś takiego jak energooszczędność. Trafić takich ogarniętych to jak w totka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie podobne. Tez kominy byly wliczone w cene. Poniewaz ich nie robilem to byl argument do udanej negocjacji ceny. Panowie nawet sie nie klocili tylko zeszli z ceny skoro im troche roboty odpadlo.

 

 

Cena komina to jedno. Wystarczy popatrzeć na forum, co drugi przypadek przeciekania dachu to obróbka komina. Po co na siłę robić sobie problemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że dom energooszczędny (a w zasadzie pasywny bo 20 kWh/m2 już chyba pod to podpada) to nie tylko 30 cm grafitu na ścianach.

Okna mam trzyszybowe, na ciepłych parapetach. Szczelności nie badałem ale starałem się na to uważać. .

Klasa szczelności jest podana w deklaracji. Również sposób montażu ma znaczenie, jak i wyregulowanie okien.

Nie badałeś szczelności, więc nie wiesz ile ciepła ucieka. Podajesz spalanie dla samochodu, który ma dziurę w baku? No chyba nie.

 

Mógłbym jeszcze trochę rzeczy poprawić. Zbudować dom na płycie, a nie na fundamencie, zamontować okna w warstwie ocieplenia, dołożyć kolejne 5/10 cm styro na ściany i jeszcze z 15 cm wełny na strop. Tylko, że te zabiegi kosztowałyby grube dziesiątki tysięcy zł, a zbiłyby zapotrzebowanie na energię o 15-20%. I to pod warunkiem ze wszystko byłoby wykonane na tip-top, co wcale pewne nie jest.

Nie trzeba zaraz płyty fundamentowej = można zbudować pierwszą warstwę ścian z gazobetonu o niskiej lambdzie. Przegrody zewnętrzne powinny stawiać określony opór cieplny - od tego jest całościowy projekt, bez niego trudno powiedzieć, ile i czy w ogóle dokładać styropianu. Czasami taka czynność nie ma żadnego sensu, czasami ma ogromny. Dom projektuje się w danej klasie energetycznej i wg tego projektu należy go wybudować.

 

To są właśnie REALNE dane, a nie jakieś wyliczenia. Tyle właśnie dom potrzebuje.

Ale nie wiemy, w jakich warunkach dom tyle potrzebuje. Zapotrzebowanie na ciepło bez podania szczelności domu nie mówi nic, tak jak nie ma znaczenia grubość wełnianego swetra, jeśli nie wiadomo czy mocno wieje wiatr czy jest bezwietrznie.

 

Z montażem i kotłownią 27 tyś. Z tego 30% zwrotu z Czystego Powietrza, więc finalnie wyszło poniżej 20 tys zł.

To nie jest dużo, gratuluję!

 

Jasne że się da. O ile jesteś w stanie być ciągle na budowie i patrzeć im na ręce. Nawet jeśli coś jest nie tak, wywalasz jednych, przychodzą drudzy tacy sami. A ty jesteś parę tygodni albo miesięcy z robotą do tyłu. 90% budowlańców kompletnie nie zwraca uwagi na coś takiego jak energooszczędność. Trafić takich ogarniętych to jak w totka.

A kafelki masz krzywo położone czy jednak udało się trafić na ogarniętych?

 

Kiedyś jedna architektka powiedziała mi, że gdyby zostawiła tak jak zbudowali jej budowlańcy, to miałaby jeden wielki durszlak. No tak to po prostu jest, że trzeba pilnować, a często samemu zrobić. Ja cały dom uszczelniałem sam! I jeszcze dużo pracy przede mną:rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem w jaki sposób wodna podłogówka może być droższa od tej na kablach.

Z ciekawości sprawdziłem dzisiejsze ceny na alledrogo i wyszło że rura PEX 16mm kosztuje poniżej 4 zł za metr.

Kabel kosztuje od 8 do 20 zł za metr w zależności od jego długości.

Rurę się układa zazwyczaj co 15cm a kabel co 10cm.

Tak więc materiał na OP kablowe jest 2-3 razy droższy od materiału na OP wodne.

Łatwość układania kabli też jest problematyczna bo kable trzeba kupić o określonej długości. Nie da się ich ciąć na wymiar na budowie.

Rurę się układa i ucina tyle ile jej potrzeba.

 

Do kabli dochodzą sterowniki prawie do każdego pomieszczenia. A ile elementów dochodzi do podłogówki? Rozdzielacze, skrzynki, kucie, pompy, zaworki-srorki, śrubunki - super. Kręćcie i podłączajcie. Udowadniajcie sobie dalej, że to takie super łatwe i tanie:) Mi to do niczego nie potrzebne - mam grzejniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzejniki zajebista sprawa o ile są przewymiarowane aby je popędzić ciepłą pompą.

Podłogówka wodna tania nie jest ale układa się ją pod tzw. posadzką (ostatnia warstwa betonu), i beton trzyma ciepło. A elektryczna pod panelami/płytkami co ciepło utrzyma? Zresztą elektryczna ma cop=1 więc nawet jak masz elektrykę w każdym pokoju to i 10kW może podłoga wciągnąć zaraz po włączeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do kabli dochodzą sterowniki prawie do każdego pomieszczenia. A ile elementów dochodzi do podłogówki? Rozdzielacze, skrzynki, kucie, pompy, zaworki-srorki, śrubunki - super. Kręćcie i podłączajcie. Udowadniajcie sobie dalej, że to takie super łatwe i tanie:) Mi to do niczego nie potrzebne - mam grzejniki.

 

Jak dobrze pamietam masz mały lub bardzo mały dom i to nowoczesny dom. Trudno, zebys w takich warunkach pakowal sie w poclogowkę i pompę ciepla. Ale proszę nie wciskaj, ze kable sa wszedzie i dla kazdego najlepszym wyborem. Jak wszystko maja kilka zalet, ale tez kilka wad.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...