Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

W jakich pomieszczeniach termostaty do ogrzewania podłogowego (gaz / pompa ciepła)


karolinawarzycha

Recommended Posts

odpowiem Ci na swoim przykładzie. 100% podłogówki. Rurki rozmieszczone we wszystkich pomieszczeniach co 10cm. Grubość wylewki to około 7cm, w garażu 15cm. Z racji tego, że dom jest dość duży, a domowników 7, poza tym sypialnie i kuchnie zlokalizowane w róznych kierunkach świata to zdecydowałem się na sterowniki we wszystkich pomieszczeniach.

Oczywiście racją jest, że podłogówka jest bardzo mało sterowalna ale:

- skrajnie w jednej sypialni mam 22* a w innej 19*. Takie są upodobania domowników. Sterowniki pozwalają te wartości uzyskać.

- w garażu mam również sterownik- temperatura nie ma spadać poniżej 10*

- w związku z tym, że mam pompę ciepła musze mieć zachowany minimalny zład wody do układu- w związku z tym, wszystkie łazienki i jedna komunikacja chodzą na wolnych pętlach, czyli nie mają sterowników. odpowiednie ustawienie krzywej grzewczej pozwoliło zasilać podłogówkę taką temperaturą, że w łazienkach mam 24-25*, a pozostałe pomieszczenia wg sterowników.

- w garażu jest podłogówka dlatego tak jak w całym domu, co 10 cm. bo jest plan aby kiedyś te 45m2 zagospodarować na mały warsztat szwalniczy.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 146
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

wszystkich pomieszczeniach co 10cm.

[...]

- skrajnie w jednej sypialni mam 22* a w innej 19*. Takie są upodobania domowników.

 

No, jak ktoś nie zrobił projektu i wszędzie ten sam rozstaw, to termostaty mogą być jakimś ratunkiem. Ale i wtedy rotametry powinny wystarczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odpowiem Ci na swoim przykładzie. 100% podłogówki. Rurki rozmieszczone we wszystkich pomieszczeniach co 10cm. Grubość wylewki to około 7cm, w garażu 15cm. Z racji tego, że dom jest dość duży, a domowników 7, poza tym sypialnie i kuchnie zlokalizowane w róznych kierunkach świata to zdecydowałem się na sterowniki we wszystkich pomieszczeniach.

Oczywiście racją jest, że podłogówka jest bardzo mało sterowalna ale:

- skrajnie w jednej sypialni mam 22* a w innej 19*. Takie są upodobania domowników. Sterowniki pozwalają te wartości uzyskać.

 

Dzięki za obrazowy przykład, łatwiej jest dyskutować. Czy dla takich skrajnych sypialni nie da się uzyskać różnicy temperatur poprzez ręczne wyregulowanie rotametrów metodą prób i błędów? A potem zostawić to na stałe?

 

Według mojego pojmowania sterownik sprawdzi się tylko wtedy gdy raz uregulowaną temperaturę trzeba lekko podnieść/obniżyć ze względu na jakieś okresowe czynniki np. chcę mieć chłodniej na noc - przykręcam sterownik do 18*, rankiem słońce nagrzało w pokoju - przykręcam do 20*. I trzeba się liczyć z bezwładnością, że realnie zmianę cyferek na sterowniku odczuję za 1-2h.

 

Czy ja to dobrze rozumiem?

Edytowane przez karolinawarzycha
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze to rozumiesz, z tym, że zmiana temperatury nie nastąpi za 1-2h tylko za kilkanaście godzin.

 

Generalnie zmiana temp. np. na noc jest awykonalna i bez sensu przy ogrzewaniu podłogowym.

 

Ja mam dla Ciebie dwa wyjścia:

1. Jeśli masz czas i chęci na zgłębienie podstaw wiedzy o ogrzewaniu i hydraulice to zastosuj metodę Kaizena (odpowiednia KG i regulacja przepływów). Czas i wiedza potrzebna do regulacji układu.

2. Jeśli nie masz czasu i chęci to zastosuj metodę Asolta (termostaty i zawory na belce). Rozwiązanie droższe i gorsze, ale nie wymaga od Ciebie czasu i pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rankiem słońce nagrzało w pokoju - przykręcam do 20*

 

https://instsani.pl/technik-inzynierii-sanitarnej/materialy-do-zajec/projektowanie-instalacji-i-sieci/projektowanie-instalacji-grzewczych/zasady-projektowania-ogrzewania-podlogowego/

 

To trochę stare opracowanie i tabele zaczynają się na mocach których we współcześnie budowanych domach nie uświadczysz nawet w największe mrozy. Ale mechanizm pozostaje ten sam.

 

Moc grzejnika zależy od powierzchni i średniej różnicy temperatur powierzchni i powietrza. W przypadku grzejników masz dużą różnicę temperatur i potrzebujesz aktywnego sterowania - termostatów pilnujących temperatury. Dzięki szybkiej reakcji grzejnika działa to sensownie.

 

 

W przypadku podłogi grzewczej masz dużą powierzchnię, małą różnicę temperatur i ogromną bezwładność. Dlatego termostaty sterowane temperaturą powietrza są spóźnione.

 

Powiedzmy że w danych warunkach żeby utrzymać 22* wewnątrz podłoga musi mieć 24*. Mamy różnicę 2* miedzy podłogą a powietrzem. Jak temperatura powietrza z jakiegoś powodu wzrośnie o 1* (czy to piekarnik, czy słońce czy cokolwiek innego) - to moc podłogi przez spadek różnicy temperatur o połowę również spadnie o połowę. Z kolei wzrost różnicy temperatur pomiędzy wnętrzem a światem zewnętrznym powoduje większe straty.

I to wszystko działa samo i znacznie szybciej, niż efekt działania termostatu niezależnie od tego, czy termostat masz, czy nie.

 

Ale zastanów się, co się będzie działo dalej w zależności od tego, czy masz termostat czy nie.

1. Masz. Temperatura powierzchni się nie zmienia przez godzinę, może dwie (ale w głębi spada). Powiedzmy, że po dwóch godzinach temperatura powietrza spada poniżej histerezy i otwiera się termostat. W tym momencie temperatura powierzchni spada jeszcze przez godzinę może dwie - a wraz z nią temperatura powietrza bo to długo trwa, zanim wylewka się nagrzeje w głębi i zanim to ciepło dotrze do powierzchni.

 

2. Nie masz termostatów. Woda dalej sobie krąży, temperatura wylewki może odrobinę wzrośnie przez mniejszy odbiór - ale zadziała źródło ciepła obniżając moc, jak powrót będzie cieplejszy. Za to gdy tylko temperatura powietrza spadnie zwiększając różnicę temperatur między powietrzem a podłogą to samoczynnie wzrośnie moc grzewcza podłogi.

2a. A co się dzieje, gdy to wieczór i zaszło słońce a dodatkowo temperatura na zewnątrz spadła? Bez termostatów źródło ciepła na podstawie krzywej grzewczej podnosi temperaturę wody wpuszczanej w podłogę i podnosi temperaturę podłogi (najpierw w głębi - potem to ciepło wędruje do powierzchni z godzinę czy dwie). Nawet, jak temperatura w pomieszczeniu jeszcze nie spadła. Przy termostatach nie ma przepływu, nie ma ładowania ciepła w podłogę - dopiero jak się otworzą termostaty po spadku temperatury wewnątrz domu. Czyli działa z opóźnieniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale zastanów się, co się będzie działo dalej w zależności od tego, czy masz termostat czy nie.

1. Masz. Temperatura powierzchni się nie zmienia przez godzinę, może dwie (ale w głębi spada). Powiedzmy, że po dwóch godzinach temperatura powietrza spada poniżej histerezy i otwiera się termostat. W tym momencie temperatura powierzchni spada jeszcze przez godzinę może dwie - a wraz z nią temperatura powietrza bo to długo trwa, zanim wylewka się nagrzeje w głębi i zanim to ciepło dotrze do powierzchni.

 

Wytłumaczysz, jak to fizycznie możliwe (to pogrubione)? Bo znowu pachnie mi to tym, że jeżeli fizyka nie zgadza się z Twoją racją, tym gorzej dla fizyki...

To dość ważne, bo to co piszesz jest sprzeczne z moim doświadczeniem z użytkowania podłogówki i znaną mi fizyką (Prawo Stefana-Boltzmanna).

Jeżeli termostat umieszczony jest we właściwym miejscu pomieszczenia, to taki sposób sterowania jest dla zwykłego użytkownika najprostszy i wystarczająco dokładny. Instalator proponujący takie rozwiązanie (termostaty i elektrozawory na listwie) ma rację.

 

Jedno jest pewne - podłogówka nie nadaje się do szybkiej zmiany temperatury na żadanie użytkownika i to jest jej wada, ale z drugiej strony z uwagi właśnie na przywołanych panów Stefana i Boltzmanna i odkryte przez nich prawo, automatycznie zmienia ilość oddawanej energii w zależności od warunków zewnętrznych, czym stabilizuje temperaturę i to jest jej podstawowa zaleta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja myślałam, że jak już empirycznie ureguluje się nastaw na rotametrach (osobno dla każdego pomieszczenia) gwarantujący komfortową temperaturę odczuwalną w pokoju, to taka temperatura pozostanie. Ewentualnie jak przyjdzie większy mróz albo odwilż po prostu dodaje się mocy grzewczej na piecu gazowym (przez sterownik pieca) i wszędzie w domu podnosi się/maleje odczuwalna temperatura. Planuję też stację pogodową podłączyć do pieca w tym celu.

 

Jakie odczuwalne korzyści dają tak naprawdę sterowniki pokojowe naścienne podłączone w listwie rozdzielającej do elektrozaworów?

 

Z czego wynikają te wahania temperatury w grzaniu podłogowym? Nigdy nie używałam podłogówki w praktyce, więc z góry przepraszam, jeśli pytania są irytujące.

 

Nie, pytania nie są irytujace, nie kazdy musi znac sie na wszystkim. Ale do rzeczy.

Empirycznie mozna regulowac rotametry i wrecz powinno jezeli nie ma projektu podlogówki opartego na dokladnych i rzetrlnych obliczeniach ozc. Jezeli ten projekt mamy to regulacje przeprowadzamy na podstawie przepływów z projektu. Mała uwaga jezeli projekt podłogówki jest zawarty w projekcie budowłanym a projekt nie był indywidualny ze wszystkimi obliczeniami to lepiej na taki gotowiec sie nie zdawac. Taki projekt jest tylko na tzw. sztukę aby drozej cały projekt sprzedac, nawiasem mówiac praktycznie to dotyczy to równiez projektów wm z rekuperacją chociaz cos zaczyna sie poprawiac i projektanci zacynają odchodzic od instalacji opratych wyłacznie na sztywnych rurach spiro.

Wracajac do regulatorów to oczywiscie krzywa grzewcza pozostaje ale powinna byc nieco podniesiona. Co dają regulatory? przede wszystkim znacznie mniejsze wahania temperatur niz przy samej krzywej grzewczej, po wtóre mozliwosc zmiany temperatury w poszczegolnych pomieszczeniach w łatwy sposób, co nie znaczy nastapi to szybko, to po prostu niemozliwe ze wzgledu na małe straty ciepła wynikajace z ocieplenia zgodnie z aktualnymi WT. Wahania temperatury są wynikiem działania zysków bytowych i słonecznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. Jeśli nie masz czasu i chęci to zastosuj metodę Asolta (termostaty i zawory na belce). Rozwiązanie droższe i gorsze, ale nie wymaga od Ciebie czasu i pracy.

Gwoli ścisłosci, kazdy mója instalacja podłogówki jest oparta na dokladnych obliczeniach ozc i projekcie podłogówki i zawsze przeprowadzam regulację hydrauliczną na podstawie obliczonych przepływów. Skąd przekonanie ze taka metoda jest gorszym sposóbem uruchomienia i regulacji podłogówki. Rozumiem konstruktywne uwagi ale zeby tak krytykowac bez uzsadnienia. Kazda podłogówka niezaleznie od zasosowanego sposobu regulacji powinna byc wyregulowana hydraulicznie. W czym regulacja pomieszczeniowa temperatury w połączeniu z krzywą grzewcza jest gorsza od samej krzywej grzewczej.

Edytowane przez asolt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od czego zależy dobór histerezy? Chcąc kupić regulatory SALUS, jaką histerezą powinienem się kierować?

Moja instalacja to kocioł gazowy Viessmann 200 - zarówno podłogówka jak i grzejniki.

 

 

 

Czyli jeśli zastosujemy 5 regulatorów ściennych dla podłogówki (salon, wiatrołap, kuchnia, 2 łazienki), to wówczas wyłączamy regulację pogodową na kotle?

 

 

 

Jakie regulatory przewodowe SALUS możesz polecić? Mam doprowadzone przewody do wszystkich pięciu przewidzianych lokalizacji.

Kable od regulatorów pokojowych doprowadzone są do rozdzielacza ogrzewania podłogowego.

 

1.Jak ma byc histereza? Z praktyki całkowicie wystarcza -+0,25 oC. Wielkosc histerezy uzalezniona od producenta termostatów, ale histereza +- 0,1 oC jest niespotykana a tez mam o takie regulatory zapytania. Ze znanych producentów to Salus +- 0,25 oC, Auraton -+ 0,2 oC, Tech -+0,2 oC

2. Nie ma potrzeby wyłaczania regulacji krzywą grzewczą ale wystarczy ją nieco podniesc w przypadku zastosowania termostatów

3. HTRS230, chociaz ostatnio montowałem Quantum SQ610 z pomiarem wilgotnosci i WiFi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..

Jedno jest pewne - podłogówka nie nadaje się do szybkiej zmiany temperatury na żadanie użytkownika i to jest jej wada, ale z drugiej strony z uwagi właśnie na przywołanych panów Stefana i Boltzmanna i odkryte przez nich prawo, automatycznie zmienia ilość oddawanej energii w zależności od warunków zewnętrznych, czym stabilizuje temperaturę i to jest jej podstawowa zaleta.

 

Uscislajac nie nadaje sie do szybkiej zmiany temperatury w góre, w dół niezaleznie od tego czy podłogówka czy grzejniki ta zmiana bedzie powolna ale głownie z powodu małych strat ciepła w danym pomieszczeniu i tu nawet zastosowanie grzejnika jako szybko reagujacego emitera ciepła nie pomoze, w góre tak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co dają regulatory? przede wszystkim znacznie mniejsze wahania temperatur

 

Wrzucisz wreszcie te legendarne pomiary, które będą miały mniejszą amplitudę niż:

 

attachment.php?attachmentid=439683

 

Dla ustalenia uwagi - to bez krzywej grzewczej, grzanie on/off z pełna mocą. Ogrzewanie było wyłączone między 14:50 a 22:30.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uscislajac nie nadaje sie do szybkiej zmiany temperatury w góre, w dół niezaleznie od tego czy podłogówka czy grzejniki ta zmiana bedzie powolna ale głownie z powodu małych strat ciepła w danym pomieszczeniu i tu nawet zastosowanie grzejnika jako szybko reagujacego emitera ciepła nie pomoze, w góre tak

 

To jeszcze uściślając - grzejnikami szybko podniesiesz temperaturę powietrza i tylko powietrza. Jeżeli budynek jest "masywny", to ma dużą bezwładność temperaturową i tej masy szybko nie nagrzejesz. Ciepłe powietrze i zimne ściany to dla człowieka mało komfortowo odczuwalne ciepło, ale jest ciepło i patrząc na termometr będziemy zadowoleni ;-). Po wyłączeniu kaloryferów jednak temperatura szybko spadnie. Tyle fizyka...

 

Gdyby było tak, jak piszesz - byłoby super... wracam po feriach zimowych, w domu 15*C, odpalam kocioł na max i po 2h mam na termometrach 22*C, wyłączm kocioł i temperatura się utrzymuje, spadając powoli... tylko, że tak "super" nie ma ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzucisz wreszcie te legendarne pomiary, które będą miały mniejszą amplitudę niż:

 

attachment.php?attachmentid=439683

 

Dla ustalenia uwagi - to bez krzywej grzewczej, grzanie on/off z pełna mocą. Ogrzewanie było wyłączone między 14:50 a 22:30.

 

Podanie takich temperatur tylko dla jednego dnia i tylko dla jednego pomieszczenia nie jest miarodajne, a czasem mylace. Podaj w formie zestawienia jakie były maksymalne dzienne wahania temperatur przez cały okres grzewczy i dla wszystkich pomieszczen z osobna oraz srednia dobowa temperatura zewnetrzna, mozna by tez podac jakie jest usytuowanie pomieszczenie wzgledem stron swiata. Nie mam opomiarowanych domów klientów i opieram sie na ich obserwacjach, oczywiscie nie ma to formy ciagłej rejestracji ale przy histerezie +-0,25 oC róznica temperatur nie przekracza 0,5 oC. Zdarzaja sie przekroczenia ponad temperature zadaną + histereza w przypadkach duzych zysków słonecznych i bytowych ale na to poza chłodzeniem nie ma rady, jednak załaczenie chwilowe klimatyzatora w zimie nie za bardzo jest sensowne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za obrazowy przykład, łatwiej jest dyskutować. Czy dla takich skrajnych sypialni nie da się uzyskać różnicy temperatur poprzez ręczne wyregulowanie rotametrów metodą prób i błędów? A potem zostawić to na stałe?

 

Według mojego pojmowania sterownik sprawdzi się tylko wtedy gdy raz uregulowaną temperaturę trzeba lekko podnieść/obniżyć ze względu na jakieś okresowe czynniki np. chcę mieć chłodniej na noc - przykręcam sterownik do 18*, rankiem słońce nagrzało w pokoju - przykręcam do 20*. I trzeba się liczyć z bezwładnością, że realnie zmianę cyferek na sterowniku odczuję za 1-2h.

 

Czy ja to dobrze rozumiem?

 

Tak jak piszą koledzy, raczej szybko temperatury nie podniesiesz ani nie obniżysz. U mnie sterowniki służą do ustawienia temperatury raz na sezon i tyle. Jeżeli natomiast jedna z sypialni zajmowała osoba, która chciala mieć 19*, a w następnym sezonie zajmuje osoba, która woli mieć 21*, to zmieniam ustawienia w sekundę na sterowniku, a nie idę do skrzynki z elektrozaworami i nie kręcę nimi na zasadzie metody "prób i błędów", ale gdybym chciał tak zrobić, osiągnąłbym podobny efekt. Co kto woli...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podanie takich temperatur tylko dla jednego dnia i tylko dla jednego pomieszczenia nie jest miarodajne, a czasem mylace.

 

Mylący to będzie brak informacji, czy wtedy pracowała w danym pomieszczeniu suszarka do włosów, żelazko czy paliło się w kominku.

 

Podaj w formie zestawienia jakie były maksymalne dzienne wahania temperatur przez cały okres grzewczy i dla wszystkich pomieszczen z osobna oraz srednia dobowa temperatura zewnetrzna, mozna by tez podac jakie jest usytuowanie pomieszczenie wzgledem stron swiata.

 

Dasz przykład?

przy histerezie +-0,25 oC róznica temperatur nie przekracza 0,5 oC.

 

Skąd wysnuwasz taki wniosek, skoro nie masz na to żadnych pomiarów? Oczywiste jest, że przy histerezie +-0,25* podłogówka sama z siebie bardziej rozbuja temperaturę, bo temperatura powietrza będzie rosła jeszcze ze dwie godziny po wyłączeniu grzania i będzie spadała długo po włączeniu gdy nic innego nie wpływa na temperaturę (nie ma zysków).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mylący to będzie brak informacji, czy wtedy pracowała w danym pomieszczeniu suszarka do włosów, żelazko czy paliło się w kominku.

 

 

 

Dasz przykład?

 

 

Skąd wysnuwasz taki wniosek, skoro nie masz na to żadnych pomiarów? Oczywiste jest, że przy histerezie +-0,25* podłogówka sama z siebie bardziej rozbuja temperaturę, bo temperatura powietrza będzie rosła jeszcze ze dwie godziny po wyłączeniu grzania i będzie spadała długo po włączeniu gdy nic innego nie wpływa na temperaturę (nie ma zysków).

 

Oczywistym jest ze w kazdym pomieszczeniu jest suszarka, zelazko a kominek w salonie, oczywistym jest ze suszarki i zelazka są ciagle załączone, a kominek nie jest wygaszany. Jak masz takie dane o ilosci i godzinach pracy tego energochłonnego sprzetu to dołacz do zestawienia, a twoja wiarygodnosc nie bedzie kwestionowana.

Jaki przykład, wystarczy zwykła tabela z datę róznicą temperatur (max-min) , dla kazdego pomieszczenia i sredniej dobowej temp zewn., jezeli rejestrujesz uzycie tych sprzetów ktore mają znaczacy wpływ na zyski bytowe to dodaj taką uwage.

To nie jest jest wniosek to obserwacje temperatur przez uzytkowników którzy potrafią odczytac temperature która jest wyswietlana na regulatorze. Dlaczego temperatura ma rosnąc przez kolejne 2 i o jakie rozbujanie chodzi godziny skoro regulacja jest ciagła, i czynnik grzewczy jest podawany w sposób ciągly, a sposób regulacji nie opiera sie na grzaniu w okreslonych strefach czasowych. Z moich obserwacji wynika ze przy grzaniu ciagłym tzn bez stref czasowych załaczenia i wyłaczenia poszczegolnych pętli to okresy na poziomie kilku minut czasem i wiekszych a czasem i ponizej minuty, w zaleznosci od histerezy i zmieniajacej sie temperatrury zewnetrznej. Dlaczego przyjałes ze kazdy grzeje w strefach czasowych? Dlaczego wszystko odnosisz do swojego przypadku, nieraz była o tym mowa a Ty dalej traktujesz swoj dom jako obiekt wzorcowy którego rozwiazania powinny byc odniesieniem dla innych. Troche odleciałes a rzeczywistosc sie rózni od Twoich wyobrazen. Wiem ze cena energii w róznych taryfach sie duzo rózni, ale grzanie strefowe najbardziej dotyczy uzytkowników kabli. Dla grzejacych gazem, buforem z grzałkami, pelletem i coraz czesciej PC w szczegolnosci dla posiadaczy PC + fotowoltaika grzanie w strefach czasowych jest bez sensu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdarzaja sie przekroczenia ponad temperature zadaną + histereza w przypadkach duzych zysków słonecznych i bytowych ale na to poza chłodzeniem nie ma rady, jednak załaczenie chwilowe klimatyzatora w zimie nie za bardzo jest sensowne.

No tak. Wtedy uchylasz okno na chwilkę i załatwione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.Jak ma byc histereza? Z praktyki całkowicie wystarcza -+0,25 oC. Wielkosc histerezy uzalezniona od producenta termostatów, ale histereza +- 0,1 oC jest niespotykana a tez mam o takie regulatory zapytania. Ze znanych producentów to Salus +- 0,25 oC, Auraton -+ 0,2 oC, Tech -+0,2 oC

2. Nie ma potrzeby wyłaczania regulacji krzywą grzewczą ale wystarczy ją nieco podniesc w przypadku zastosowania termostatów

3. HTRS230, chociaz ostatnio montowałem Quantum SQ610 z pomiarem wilgotnosci i WiFi.

 

Dzięki.

 

1) Widzę, że te Salusy HTRS230 mają opcję w ustawieniach 0,25 lub 0,50, więc spoko, bo nie trzeba przed zakupem decydować, czy mam kupić 0,25 czy 0,50. Można to sobie ustawić później.

 

2) Czytam, że ustawia się je jako master lub slave. Od czego to zależy? Czy zatem u mnie jeden będzie jako master, a cztery pozostałe jako slave?

 

Natynkowy regulator pokojowy dedykowany do kontroli ogrzewania/ chłodzenia płaszczyznowego, charakteryzującego się dużą bezwładnością cieplną. Podłącza się go do przewodowej listwy sterującej. Regulator nie ma funkcji tworzenia harmonogramów - za pośrednictwem listwy przewodowej obniża temperaturę zadaną po otrzymaniu sygnału NSB z regulatora tygodniowego.

 

NSB to ten master? Czy to np. 091FLV2?

https://salus-controls.pl/karta-produktu/93/091FLV2

 

3) A jaką listwę sterującą polecasz na 5 regulatorów (czyli w moim przypadku 8 pętli)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki przykład, wystarczy zwykła tabela z datę róznicą temperatur (max-min) , dla kazdego pomieszczenia i sredniej dobowej temp zewn., jezeli rejestrujesz uzycie tych sprzetów ktore mają znaczacy wpływ na zyski bytowe to dodaj taką uwage.

 

No to wrzuć takie dane. Z zamieszkanego domu. Będzie ubaw jak nie będzie wiadomo, czy to grzała podłoga, słońce, komputer, czy może chłodziło otwarte okno. Czy ześwirował termostat, bo ktoś postawił koło niego odkurzacz.

 

Dokładnie takie pomiary jak wrzuciłem coś mówią - gdy wiadomo co i ile grzało.

 

To nie jest jest wniosek to obserwacje temperatur przez uzytkowników którzy potrafią odczytac temperature która jest wyswietlana na regulatorze.

 

Tiaaa. Pasjonaci co siedzą i wpatrują się termometr. Godzinami.

Konkretnie które regulatory masz na myśli? Chyba nie te Salusy, co wyświetlają temperaturę z dokładnością 0,5*?

 

Dlaczego temperatura ma rosnąc przez kolejne 2

 

Pokazać palcem na wykresie? Zakończenie grzania o 14:50 a temperatura rosła do 16:58. Potem trochę się wahała - a o 22:30 gdy podłogówka znowu się włączyła powietrze miało temperaturę wyższą, niż o 14:50 kiedy to podłogówka się wyłączyła...

Zaznaczysz na tym wykresie, kiedy termostat włączyłby grzanie, a kiedy wyłączył?

 

czynnik grzewczy jest podawany w sposób ciągly

 

To przy przegrzaniu termostaty strefowe nie zamykają pętli? To na czym polega ich magiczne działanie?

 

Z moich obserwacji wynika ze przy grzaniu ciagłym tzn bez stref czasowych załaczenia i wyłaczenia poszczegolnych pętli to okresy na poziomie kilku minut czasem i wiekszych a czasem i ponizej minuty,

 

I w te minuty zmienia się niby o ile temperatura powietrza? Coś sam sobie przeczysz. Temperatura nawet o 0,25* nie może się zmieniać w minuty (przynajmniej nie będzie to efekt ogrzewania podłogowego).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...